• lunagarden

    Är festkockar avdragsgilla?

    Såg i en annons för festkockar att man kan utnyttja avdraget för hushållsnära tjänster om man hyr en kock istället för catering. Är det någon som provat eller tänkt på det?

  • Svar på tråden Är festkockar avdragsgilla?
  • lunagarden

    Tack för era svar Tyvärr kan vi inte klämma in 60 gäster i vårt hus

  • say yes

    Linaaa! Du har gjort min dag! Thanx a bunch! Och tack aven till lunagarden som tog upp det har amnet. Det blir med stor sannolikhet kock pa varan dag! Inte till all mat men till stor del.

  • lunagarden

    Haha, man kanske kan be kocken skriva på fakturan att han var i mitt kök

    Lycka till, say yes!

  • say yes

    lunagarden, sa tankte jag ocksa fran borjan men slog undan tanken fortare an kvickt . Vad underbart vagat att skriva det har pa BT! Kommer inte alla viktigpettrar som jobbar pa skatteverket att snoka reda pa vem man ar och anmala an? hahahaha

  • lunagarden

    Hahaha, ja, men det var bara ett skämt, så jag har inget att frukta

  • lunagarden

    Kolla här:

    http://www.finfina.se/

    http://sinnenasteater.com/festkock.htm

    Sen står det så här (så då faller min önskan om avdrag i festlokalen):

    Lagen angående skattereduktion på hushållsnära  tjänster:
    För att få skattelättnad ska arbetet vara utfört i eller i anslutning till köparens eller dennes förälders bostad eller fritidshus och den som utför arbetet ska ha f-skattesedel

  • lunagarden

    Katja - hyra en kock och catering är ju inte riktigt samma sak, men jag är ju inte säker på Skatteverkets definition.

    Om det skulle bli aktuellt för vår del ska jag givetvis kolla med SKV, men ville gärna höra om någon här har erfarenhet

  • KatjaB

     


    lunagarden skrev 2010-08-23 11:55:58 följande:
    Katja - hyra en kock och catering är ju inte riktigt samma sak, men jag är ju inte säker på Skatteverkets definition.Om det skulle bli aktuellt för vår del ska jag givetvis kolla med SKV, men ville gärna höra om någon här har erfarenhet

    ok.. ja det känns ju som att det borde vara samma sak, iallafall om man får dra av för serveringspersonal mm... men det kanske bara just att någon lagar maten på plats åt en som gör att det är avdragsgillt?


  • Jojjo82

    Jag har en föredetta kollega som utnyttjade detta med avdrag för hushållsnära tjänster för en kock till sitt bröllop. De hade iofs festen hemma i huset och hade ca 20 gäster, så det kanske var därför det fungerade för honom. Han fick dra av pengar på kockens arvode, alltså bara för själva jobbet och inte för råvarorna.

  • lunagarden

     


    Jojjo82 skrev 2010-08-23 12:52:59 följande:
    Jag har en föredetta kollega som utnyttjade detta med avdrag för hushållsnära tjänster för en kock till sitt bröllop. De hade iofs festen hemma i huset och hade ca 20 gäster, så det kanske var därför det fungerade för honom. Han fick dra av pengar på kockens arvode, alltså bara för själva jobbet och inte för råvarorna.

    Se där, har vi ju en med erfarenhet. Alltså ett toppentips för er som ska ha festen hemma eller i sommarstugan

  • say yes

    ngn som vet om det ar 12 eller 25 procents moms pa ravarorna?

Svar på tråden Är festkockar avdragsgilla?