• Pullan88

När fixar man håret då?

När fixar man egentligen sitt hår?

Några timmar innan bröllopet?

Vad händer egentligen timmarna innan bröllopet? Fixar man hår och smink och sitter sen blixtstilla och väntar så att inget förstörs?

har alltid undrat.. Hur lång tid tar det generellt att fixa ihop håret?

Sminkar man sig efteråt hos frissan och väntar där eller åker man hem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-21 09:56
    Har dom öppet på frisörssalonger öppet på lördagar?
  • Svar på tråden När fixar man håret då?
  • Houdini

När jag gifte mig förra gången så klädde jag på mig hos frissören och sminkades där också kan väl ha tagit en timme, jag hade kort hår då, sen i väg till fotografen.
    På den tiden var det inte vanligt att man fotades ute så vi var i studion. Sen vidare till kyrkan. Vigseln startade kl 13:00.
    Och jag slår nog ett slag för att fotas innan vigseln för då är frissan sminket och inte minst kläderna fräscha och man själv också för den delen. Vi åkte ju bil från fotografen till kyrkan och då blir det ju lite tilltufsat. Plus att gästerna slipper vänta i en evighet på brudparet efteråt.

Jag funderade då aldrig på att bilderna var tagna innan vigseln, Ni tänker för mycket tror jag.

• Hoffsennanen Tottoplex

Har oxå tänkt på det att det är mörkt efter vigseln. Men sen hörde jag om ett par dom fotat sig i kyrktornet. Det skulle varit ett kul alternativ och man kan ju ta alla bilder med endast bruden och alla de bilderna med tärnor osv om man nu inte vill att man ska ses före vigseln. Då har man ändå avklarat en del av bilderna och så tar man par bilderna efteråt bara

• Pullan88

Många bra idéer ni har!

Hehe och det här med rulla tummarna är rätt kul, jag kommer säkerligen bara springa runt och stressa och absolut inte kunna sitta still om jag får lite tid över..

Hur ÄTER man lunch egentligen? Vad äter man? Tänk om man spiller på klänningen!

Jag är nervös för att allt ska hända mig!

För man har klänningen på sig innan man gör frisyren eller hur är det?

eller kan man ta på sig den efteråt?

• mica82

man tar på sig klänningen efteråt. Du får ha på dig en skjorta/blus nr du fixar dig så inte frisyren ellen sminket förstörs när du ska ta av dig och ta på dig klänningen.

• Pullan88

ÄR det läge då att sminka sig hos frisören när hon gjort färdigt håret?

Jag hade tänkt göra det själv tror jag,, vad kostar det om någon sminkar en och blir det bättre tror ni?

• mattiasFästmö
    Pullan88 skrev 2010-08-22 08:18:55 följande:
    Många bra idéer ni har!   Hehe och det här med rulla tummarna är rätt kul, jag kommer säkerligen bara springa runt och stressa och absolut inte kunna sitta still om jag får lite tid över..   Hur ÄTER man lunch egentligen? Vad äter man? Tänk om man spiller på klänningen! Jag är nervös för att allt ska hända mig!   För man har klänningen på sig innan man gör frisyren eller hur är det? eller kan man ta på sig den efteråt?
    Frågan är hur mycket man äter alls, jag känner ju migsjälv och kommer vara apnervös så jag kommer nog max få i mig en yogurt eller liknande. Det blir nog ingen dagens direkt Och precis som du fått svar redan så tar du på dig klänningen efter håret och sånt är klart.

Pullan88 skrev 2010-08-22 08:57:01 följande:
    ÄR det läge då att sminka sig hos frisören när hon gjort färdigt håret? Jag hade tänkt göra det själv tror jag,, vad kostar det om någon sminkar en och blir det bättre tror ni?
    Ja det ska jag göra iallafall, att man gör håret först och sminket sen. Priset är väl lite beroende på vem du väljer att göra det hos. Men runt 2500 för hår och smink? Och jag vill iallafall bli sminkad både för att man vet att det blir bra, så man slipper tänka på det. Och sen också för att jag tror att jag kommer vara så nervös så risken är att jag inte har någon koll alls när man väl ska sminka sig. Då känns det bättre att någon som jobbar med det sköter det och så kan jag bara luta mig tillbaka och veta att det blir bra
  • Pullan88

ooooj!

Det var dyrt för håret och smink.. eller ja, kanske inte då?

själv går jag aldrig till en frisör utan klipper mig själv (enkelt rakt hår) eftersom jag är så snål för att lägga ut flera hundra på att dom bara klipper det lite rakt:)

hehe..

Men jag skippar nog sminket och gör det själv! Och håret.. får verkligen inte hoppas det kostar så mycket!! jag känner frisören litegrann så får hoppas hon är snäll:)

Dessutom är det kanske billigare i småbyar/städer än i större?

hoppas!

jag har inte så mycket pengar att lägga nämligen.. :)

• Gorgeousnes

Jag blir klar med smin koch hår klockan och vår vigsel är klockan 16:00. Och vi ska inte ses förrän i kyrkan. Hmm hoppas att inte alltför många bröllopsnerver kryper fram där. Men där verkar det som att det blir tid att fylla. har funderat på att checka in på hotellrummet vi ska sova på.

• KatjaB

För mig såg bröllopsdagen ut såhär:

steg upp kl 07.00 fick inte ner någon frukost alls (nervös )
    fixade med några utskrifter som skulle med tärnan till vigseln och ställde fram kassen med saker som toastmadamen skulle hämta.

kl: 09.00 hos frisör som även sminkade.
    (under tiden åkte min blivande man och lämnade hunden hops hundvakt och barnen hämtades av farmor)

kl: 14.00 klar hos frissan (det drog ut på tiden en timme pga lite trassel med sminket. Såhär i efterhand hade jag insisterat på en tidigare tid.

en timmes bilväg till vigseln. Byter om i anslutning till festlokalen.

kl 16.00 vigsel

fotograferades efter vigseln

• BlivandeFruPettersson

Jag kan nästan lova er att det inte blir mycket tid över att rulla tummarna . Vår vigsel var klockan 14 och jag trodde att det skulle vara gott om tid att gå upp 8 iom att allt var förberett. På något vis hann jag knappt äta frukost, men det lilla jag fick i mig var ren och skär tur (ni förstår snart varför) och ta en dusch innan det var dags att åka till frisören. Där var jag 10-12.30 och sen var det bara att kryssa mellan Grebbestads oändligt många sommargäster mot floristen för att hitta best man och åka hem.

Hade bestämt att något måste jag äta till lunch, annars kommer jag ju svimma innan middagen, men när vi var tillbaka hemma runt 13-tiden var jag för nervös för att ens kunna tänka på att få ner något (tror man att det är en risk, så ät för sjutton en ordentlig frukost). Hade knappt hunnit heller, i och med att vi då var tvungna att börja klä på mig innan det var dags att åka mot kyrkan.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja tipsa om att verkligen försöka äta och räkna med att nerverna kommer förr eller senare. Jag kände mig lugn tills best man släppte av mig vid kyrkan och prästen kom ut för att ta en sista genomgång av upplägget för oss. Hur som helst gick det bra som synes, är ju fru nu Lycka till alla!

• EmmaochTommy

hej!

Vi gifter oss i ett så litet samhälle som gnosjö. Det kostar mellan 700-1200 kr per timma att fixa brudfrisyr där. Jag har hår som precis kommer vara lite nedanför axlarna när vi gifter oss och det ska ta två timmar att sätta upp säger de. Dyrt blir det. Vill inte heller ta en kompis utan frisörutbildning för jag har varit på många bröllop som både frisyr och smink vissnar på efter ett par timmar. Funderar kanske på att göra sminket själv.

är livrädd för stress så jag kommer nog gå upp tidigt
    Förstår verkligen era inlägg om att det är svårt att äta när man är nervös. Får nog ladda upp med lite olika mellanmål och sånt så man kan klämma ner lite emellanåt:)

• Flodis Hjärtat

Ska tärnan va med hos frisören så be henne ordna lunch. Ngn god macka med bra pålägg , ngn yoghurt, lite champagne, vatten. Kexchoklad, ja vad man nu tycker om. Så äter man under tiden. Ingen stress!

• Optimia
    Flodis Hjärtat skrev 2010-08-24 16:13:33 följande:
    Ska tärnan va med hos frisören så be henne ordna lunch. Ngn god macka med bra pålägg , ngn yoghurt, lite champagne, vatten. Kexchoklad, ja vad man nu tycker om. Så äter man under tiden. Ingen stress!
    Och ska tärnan inte vara med: be henne eller någon annan vän/syskon/förälder leverera lunch till dig när du sitter hos frisören. Fylld baguette, choklad (=bra för att få upp blodsockret), nötter....

Min frisör berättade om vissa brudar/bridezillas som förväntat sig att HON ska springa iväg och köpa lunch till brudarna, och någon hade till råga på allt tyckt att frisören kan ta pengar ur kassan för att köpa lunch till henne (bruden hade inga kontanter med sig). Detta hör inte till frisörens arbetsuppgifter, så be en snäll vän ordna med lunchen (och förvänta er inte att kunna låna pengar av frisören ).

• gunge

naturdiets eller typ nutriletts målditsersättnigs shake kan vara bra att ha om man inte klarar av att äta.. dom går ner rätt lätt och man får i sig de man behöver.. 

• moonlightgirl

Oj oj oj, många bra tips att ta till sig och tänka på.

Jag bor i ett litet samhälle där det finns en frisör som jag hade tänkt prata med om att fixa min frisyr och sminkning.
    Men jag har ju haft fundering på att jag skulle vilja bjuda mina tärnor på att få sina frisyrer fixade och sminkning också men det är så att vi har tänkt ha 4 st och "min" frissa är bara en person så jag vet inte om det hinns med och vad det kan komma att kosta. Annars måste vi åka in till stan som är 7 mil bort enkel resa för att få tag på en frisörsalong som har fler personal.

Hur har ni andra gjort???

• eigollet

Återigen när min bästis gifte sig:

En frissa gjorde bruden, 4 tärnor och brudens och brudgummens mödrar. Samtliga med rätt avancerade håruppsättningar och även löshår! Inga problem, kl 07.30 knackade hon på dörren och vi åkte till kyrkan 13.30. Där klädde sig bruden och vigseln var 14.30.
    Under tiden blev vi även sminkade, käkade en lätt lunch, klädde på oss och satt och snackade skit. Supermysigt och inte stressigt alls.

Brudgummens entourage fixade med annat praktiskt, hämtade blommor och annat småfix under tiden.

Svar på tråden När fixar man håret då?