• LillieMae

    Svävande ljuslyktor

    Jag undrar vart man kan få tag i svävande ljuslyktor.
    Sådana man tänder ljus i o så svävar de iväg över himlen.
    Brukar va ganska populärt i Thailand bl a.

  • Svar på tråden Svävande ljuslyktor
  • LillieMae

     


    Snigel Bee skrev 2010-09-02 12:02:18 följande:
    Jag köpte såna från teknikmagasinet igår...10st för 169 kr! =) Testade en och de gick jättebra

     


    Nu gjorde du min dag så tack för det :D

  • fibobs

    Våra Khom Loys blev en succé!
    Lagom till att det var dax att sända upp dessa för alla "absent friends" så skingrade sig molnen och det blev stjärnklart.
    Luften stod stilla.
    18st Khom Loys lyfte fantastiskt stämningsfullt och hela himlen var fylld av dessa ljuslyktor. Vi tände de med hjälp av marshaller, då det tar en liten stund för tändkuben att börja brinna.
    Jag hoppas ni får en lika fin upplevelse som vi fick!!
    kram

  • Snigel Bee

    Så lite så! =) Det billigaste jag hade hittat innan det va 10 st för 299 kr och det tyckte jag va dyrt också! Det är ju fint om man har råd o köpa en del också så man verkligen lyser upp himmlen!


    LillieMae skrev 2010-09-02 12:08:24 följande:
        Nu gjorde du min dag så tack för det :D

     

  • LillieMae

     


    Snigel Bee skrev 2010-09-02 13:57:34 följande:
    Så lite så! =) Det billigaste jag hade hittat innan det va 10 st för 299 kr och det tyckte jag va dyrt också! Det är ju fint om man har råd o köpa en del också så man verkligen lyser upp himmlen!  

    ja jag har oxå tyckt att det varit lite dyrt så jag blev jätteglad nu når du berättade det :)

  • Jannicce

    kika på köp och sälj här på sidan, har sett många som säljer det ni söker för en billig summa

  • Houdini

    Inte för att jag vill vara en prtypopper men var försiktiga med lanternorna.

    När vi var i Turkiet förra året så skulle det skickas upp en massa lanternor tyvärr var det ju fulla turister så det började brinna i några träd.

    Så min tanke var bara att det är bra om det är någon eller några som kan hur de funkar och är nyktra, för det var det som var problemet i Turkiet folk visste inte hur de skulle göra och därför fattade hela lampan eld och damp ner i närmaste träd.

    Jag är en sån nervös en, likadant på nyår med raketer för att inte snacka om vilket nervvrak jag blir när jag umgås med småbarn och deras i mina ögon alltså noncalanta mammor. Som inte ser alla faror barnet kan råka ut för. Konstigt nog är det bara jag som ser dessa faror

  • fibobs

     


    Houdini skrev 2010-09-02 22:40:03 följande:
    Inte för att jag vill vara en prtypopper men var försiktiga med lanternorna.När vi var i Turkiet förra året så skulle det skickas upp en massa lanternor tyvärr var det ju fulla turister så det började brinna i några träd.Så min tanke var bara att det är bra om det är någon eller några som kan hur de funkar och är nyktra, för det var det som var problemet i Turkiet folk visste inte hur de skulle göra och därför fattade hela lampan eld och damp ner i närmaste träd.Jag är en sån nervös en, likadant på nyår med raketer för att inte snacka om vilket nervvrak jag blir när jag umgås med småbarn och deras i mina ögon alltså noncalanta mammor. Som inte ser alla faror barnet kan råka ut för. Konstigt nog är det bara jag som ser dessa faror

    Alltid bra med försiktighet. Det finns strikta instruktioner för hur och var de får användas.

  • Midvinterflicka

     


    fibobs skrev 2010-09-03 11:39:25 följande:
      Alltid bra med försiktighet. Det finns strikta instruktioner för hur och var de får användas.

    Vilka är instruktionerna egentligen? Jag har hört att de inte får släppas upp inom 5 mils radie från närmsta flygplats och då är det kört för oss... Men tidigare i tråden säger någon att Luftfartsverket säger att det är ok.

    Vad gäller egentligen?

  • fibobs

     


    Midvinterflicka skrev 2010-09-14 08:27:22 följande:
      Vilka är instruktionerna egentligen? Jag har hört att de inte får släppas upp inom 5 mils radie från närmsta flygplats och då är det kört för oss... Men tidigare i tråden säger någon att Luftfartsverket säger att det är ok.Vad gäller egentligen?

    http://www.cjshop.se/Khom-Loy-och-flytande-vattenlanterna.php

    Jag kommer inte ihåg precis vad som stod i medskickad intruktion, men inte var det såå långt från flygplats.
    Tror det står 8 km. Vi bor lite närmare än så så jag ringde och frågade och det var inga problem.
    Men det står helt klart i den medskickade instruktionen.
    Sorry att jag inte kommer ihåg :/

  • Klingoklang

    Sorry om jag inte verkar så smart nu, men har inte så stor koll på detta så jag undrar bara lite över den religiösa biten vad det gäller dom. När jag var nere i Thailand och såg sådan några gånger och frågade invånarna vad det stod för så sa dom att det var begravning och att man skickar iväg själen till himlen med ljuslyktan?! Jag vet inte om detta stämmer eller om det är så att man kan göra det senare. (skicka iväg själen, kanske det ni menar med absent friends?!) 


    Så min fråga till er som har/ska tända dessa, har dom någon innebörd för er eller endast för att det är mysigt. ingen kritik till er! För jag tycker det verkar vara jätte fint och skulle själv vilja ha sådan men av rädsla för att stöta sig med någon som uppfattar det som om det sker en begravning så vågar jag inte, om ni inte lyckas övertala mig ;) 

  • fibobs

     


    Klingoklang skrev 2010-10-13 19:33:33 följande:
    Sorry om jag inte verkar så smart nu, men har inte så stor koll på detta så jag undrar bara lite över den religiösa biten vad det gäller dom. När jag var nere i Thailand och såg sådan några gånger och frågade invånarna vad det stod för så sa dom att det var begravning och att man skickar iväg själen till himlen med ljuslyktan?! Jag vet inte om detta stämmer eller om det är så att man kan göra det senare. (skicka iväg själen, kanske det ni menar med absent friends?!)  Så min fråga till er som har/ska tända dessa, har dom någon innebörd för er eller endast för att det är mysigt. ingen kritik till er! För jag tycker det verkar vara jätte fint och skulle själv vilja ha sådan men av rädsla för att stöta sig med någon som uppfattar det som om det sker en begravning så vågar jag inte, om ni inte lyckas övertala mig ;) 
    Vi har en stark tradition hemma hos oss där vi vid alla tillfällen, glada som ledsna att vi ägnar en tanke för absent friends, precis som du säger, de själar som lämnat denna jord, men även för de som inte kan vara med vid festligheterna av andra själ.

    Det blir alltid en skål, en tyst minut eller som här, på vårt bröllop, Khom Loy.

    Om det finns en annan sed eller tolkning av att skicka dessa vackra lampor i skyn så ber jag om ursäkt att jag inte vet. för oss hade det stor betydelse då vi förlorat väldigt nära den sista tiden, och ville att de skulle få "vara med".
    kramen
  • Klingoklang

    "för oss hade det stor betydelse då vi förlorat väldigt nära den sista tiden, och ville att de skulle få "vara med". "


    Det var nog det jag var ute efter, om det var så att tanken var för nära och kära som har lämnat oss och inte kan närvara. Jag tycker den tanken är jätte fin! 
    Och som sagt så vet inte jag om det jag hörde i Thailand är/var helt korrekt, därav att jag frågar om det ;)  
Svar på tråden Svävande ljuslyktor