• ClaraH

Hur mycket ost går det åt?

Vi tänker ha ost till efterrätt (före blir det förrätt och varmrättbuffé som består och kött och fisk, potatis i olika former, sås och sallad). Vi tänker oss roquefort, parmesan och västerbotten/Svecia. Till det aprikoser, fikonmarmelad och nötter, samt ett sött rött vin. Så till frågan, hur mycket ost beräknar man att det går åt till efterrätt? Någon som har sett en guide någonstans? Ska man servera på assiett eller ska man få ta själv från en ostbricka? Till varmrättsbuffén ska man få ta själv från 3 bord (ta från 2 håll då).

Till buffé vet jag att man beräknar 50 gram utöver hårdost, men på mina bufféer blir det alltid hälften över så jag har börjat halvera mängden, särskilt när det är barn och ungdomar med.

En annan fråga: Är det ok att barn och ungdomar får kladdkaka med glass istället för ost? Ost är lite mer vuxenmat känner jag.

• Svar på tråden Hur mycket ost går det åt?
  • sallyvally

mattiasFästmö skrev 2010-08-18 20:22:31 följande:
      Jag tror att Sallyvally menade var att du ska räkna med kladdkaka till alla, inte att du enbart skulle servera det. Utan att om du räknar med att alla tar en bit kladdkaka så blir ingen utan. Än att du räknar kladdkaka till barnen bara och sen är det X-antal vuxna som också föredrar kladdkaka så blir något barn utan, eller att några vuxna som inte gillar ost och fikonmarmelad och då får sitta och titta medans barnen äter kladdkaka och ni andra äter ost

Ja  just så menade jag....inte att du enbart skulle servera kladdkaka
    Vet av egen erfarenhet att finns det flera alternativ så är det alltid någon/några som vill testa allt om det så bara är en liten smakbit och många smakbitar kan tyvärr göra så att kladdkakan inte räcker för dem den var ägnad åt

• ClaraH

Jag får väl göra lite mer kladdkaka men jag tänkte att toastmastern får styra ungdomarna till det bordet i första hand. Jag får fundera på hur man gör det smidigast. De blir två bord med ost och ett bord med kladdkaka och glass.

I alla fall, när man googlar får man väldigt olika besked på hur mycket det ska vara på en osttallrik. Jag får väl köpa rejaält och så får vi ta resten till vickning.

• Kattpoet

Hrm   jag inte möt en unge som inte älskar ost.

Hade jag som barn fått välja mellan ost och kladdkaka  så skulle det blivit ost.

Låt folk få välja själva om det vill ha ost eller kladdkaka, inte alla vuxna kan äta ost  .

Jag kan inte äta mögelost eller mjukostar så då blir inte så skoj med hård ost.

• mamablues

Annars kan du ju skära upp en bit av varje som du själv skulle vilja ha (nu menar jag lagom mängd, haha) och sen väga och multiplicera det med alla gäster. Så skulle jag göra iaf! Ost var ju ett väldigt bra tips som efterrätt, vi ÄLSKAR dessertostar!! Skivade päron till är väldigt gott oxå...(lärt mig av ost å vinfantast)!! Prova det...du kommer inte bli besviken! Är parmesan verkligen gott så, den är ju ganska torr? Har du provat saint agur?

Jag hade nog tagit brie, saint agur och västerbotten. Tre olika ostar och kompleterar varann bra.

Bra tråd å ämne

//en som skulle kunna äta Saint Agur till frukost

• mamablues

Sen hade jag valt att servera på assiett å lägga upp det lite fint. Visst är det lite extra jobb men dels ger du varje gäst lika stor bit av varje ost å dels ser det finare ut!

Vi hade ju tänkt ha vitchokladpannacotta (men blev sugen på ost nu) till efterrätt och den ska vi servera i små värmeljusglas (ikea 2:-/st) och toppa med passionsfrukt. Eftersom vi ska ha buffé med och utan förrätt så ser det lite exklusivare ut med portionerad efterrätt.

Men så tycker ju jag...du tycker säkert annat :)

• ClaraH

mamablues skrev 2010-08-19 00:38:24 följande:
    Annars kan du ju skära upp en bit av varje som du själv skulle vilja ha (nu menar jag lagom mängd, haha) och sen väga och multiplicera det med alla gäster. Så skulle jag göra iaf! Ost var ju ett väldigt bra tips som efterrätt, vi ÄLSKAR dessertostar!! Skivade päron till är väldigt gott oxå...(lärt mig av ost å vinfantast)!! Prova det...du kommer inte bli besviken! Är parmesan verkligen gott så, den är ju ganska torr? Har du provat saint agur? Jag hade nog tagit brie, saint agur och västerbotten. Tre olika ostar och kompleterar varann bra. Bra tråd å ämne //en som skulle kunna äta Saint Agur till frukost

Jo, det var ju ett bra förslag. Jag ska väga upp själv. Tycker också att det är trevligt med tallrikar, men det går åt mer personal då och tycker inte man får samma chans att själv välja tillbehör, men jag ska fundera på det.

Päron brukar jag ha till ostbricka och även röd paprika (men aldrig vindruvor), men denna gång tänkte jag servera ost på mer franskt vis än svenskt och verkligen efter alla "ost och vin"-regler sätta ihop en tallrik. Vi ska ha ett sött rött vin till och då passar roquefort, parmesan och västerbotten till. Det finns även andra alternativ och jag ska fundera på dem, men brie passar t.ex. inte till ett sånt vin. Till detta ska det vara ett sött eller neutralt kex och marmelad te.x. körsbär eller fikon, samt nötter. Jag har alltså utgått från vinet när jag satt ihop ostarna och parmesan är jättegott till.

Jag gillar både brie (även om man nästan tröttnat på det) och St Agur, men den här gången vill jag ha en lite större exklusivitet.

Till er som gillar ost och päron så är det jättegott att ta lite ruccola, skivade päron, valnötter och ringla lite honung över. Sen tar man en skiva getost och gratinerar i ugnen (på bröd för de som föredrar det, men jag brukar hoppa över det) och lägger på salladen.

• ClaraH

Kattpoet skrev 2010-08-18 23:08:00 följande:
    Hrm   jag inte möt en unge som inte älskar ost. Hade jag som barn fått välja mellan ost och kladdkaka  så skulle det blivit ost.   Låt folk få välja själva om det vill ha ost eller kladdkaka, inte alla vuxna kan äta ost  . Jag kan inte äta mögelost eller mjukostar så då blir inte så skoj med hård ost.  

Våra ungdomar är inte så förtjusta i ost men de får naturligtvis ta det ändå om de vill och de vuxna kan ju få ta lite glass och kladdkaka (jag planerar att göra lite extra, men jag skulle bli förvånad om de flesta vuxna skulle välja kladdkaka). Jag tror de kommer att följa vår uttänkta meny (där ost passar bättre än kladdkaka), vi känner trots allt våra gäster. Choklad får de ju ändå direkt efter till kaffet.

• mamablues
    ClaraH skrev 2010-08-19 08:53:34 följande:
      Jo, det var ju ett bra förslag. Jag ska väga upp själv. Tycker också att det är trevligt med tallrikar, men det går åt mer personal då och tycker inte man får samma chans att själv välja tillbehör, men jag ska fundera på det. Päron brukar jag ha till ostbricka och även röd paprika (men aldrig vindruvor), men denna gång tänkte jag servera ost på mer franskt vis än svenskt och verkligen efter alla "ost och vin"-regler sätta ihop en tallrik. Vi ska ha ett sött rött vin till och då passar roquefort, parmesan och västerbotten till. Det finns även andra alternativ och jag ska fundera på dem, men brie passar t.ex. inte till ett sånt vin. Till detta ska det vara ett sött eller neutralt kex och marmelad te.x. körsbär eller fikon, samt nötter. Jag har alltså utgått från vinet när jag satt ihop ostarna och parmesan är jättegott till.Jag gillar både brie (även om man nästan tröttnat på det) och St Agur, men den här gången vill jag ha en lite större exklusivitet. Till er som gillar ost och päron så är det jättegott att ta lite ruccola, skivade päron, valnötter och ringla lite honung över. Sen tar man en skiva getost och gratinerar i ugnen (på bröd för de som föredrar det, men jag brukar hoppa över det) och lägger på salladen.
    Jasså minsann...du låter verkligen som en riktig ostexpert Då vet jag vem jag kan fråga om det är något jag undrar ! Det där med honung å valnötter låter mumsigt! När jag föreslog brie så var det nog mer att det kanske borde finnas ett milt alternativ till de som inte är så förtjusta i smakrika ostar. Annars tycker jag själv att brie är gott men för mesig i smaken för mig, hihi! Parmesan ska min blivande ha i matlagning jämnt så det börjar jag tröttna på. Vi brukar köpa en jätte bit å jag blir lika förvånad varje gång den tar slut, för jag äter inte mkt parmesan, hahaha!

Vad är det för vin du tänker servera till? Skulle gärna vilja smaka den kombinationen ?!

• ClaraH

Vinet heter Delitia 119:- för 350 ml, och är ett Amaronevin. Det passar allra bäst till roqeufort eftersom den är salt. Passar också väldigt bra till chokladmousse förresten. Ett alternativ till vårt vin är portvin (som är ännu sötare) vilket egentligen passar ännu bättre till dessa oatar. Men nu ville vi av vissa skäl ha just detta vin och vi vill ha ost inte någon söt efterrätt eftersom det är tårta sen.

• mamablues
    ClaraH skrev 2010-08-19 13:00:19 följande:
    Vinet heter Delitia 119:- för 350 ml, och är ett Amaronevin. Det passar allra bäst till roqeufort eftersom den är salt. Passar också väldigt bra till chokladmousse förresten. Ett alternativ till vårt vin är portvin (som är ännu sötare) vilket egentligen passar ännu bättre till dessa oatar. Men nu ville vi av vissa skäl ha just detta vin och vi vill ha ost inte någon söt efterrätt eftersom det är tårta sen.
    Tack, ska ta en tur till bolaget innan helgen!! Det där med portvin till chokladmousse har jag testat å det är jätte gott. Men sen fick jag tips om ett porteröl å testade det (kommer inte ihåg namnet bara) å det var nästan ännu godare (om man gillar öl)!!
  • TheD

Om jag skulle ha ost så skulle det vara i stora mängder då jag ÄLSKAR ost!

Cambozola, Saint Agur, Brie, Svart Castello, Blå Castello, Stilton...osv!

• fibobs

Hör med www.norinsost.se antingen Lena eller Mats som äger företaget.
    Dom kan ALLT gällande dina funderingar ;)

• ClaraH

fibobs skrev 2010-09-02 14:19:32 följande:
    Hör med www.norinsost.se antingen Lena eller Mats som äger företaget.Dom kan ALLT gällande dina funderingar ;)

Jag handlar ofta på Norins ost, men deras rekomendationer är alldeles för frikostiga när det gäller vad de rekomenderar till buffé i alla fall. Jag brukar ta hälften och det blir ändå över, men jag har lärt mig att halvera vad de rekomenderar....

Svar på tråden Hur mycket ost går det åt?