ClaraH skrev 2010-08-19 08:53:34 följande:
Jo, det var ju ett bra förslag. Jag ska väga upp själv. Tycker också att det är trevligt med tallrikar, men det går åt mer personal då och tycker inte man får samma chans att själv välja tillbehör, men jag ska fundera på det. Päron brukar jag ha till ostbricka och även röd paprika (men aldrig vindruvor), men denna gång tänkte jag servera ost på mer franskt vis än svenskt och verkligen efter alla "ost och vin"-regler sätta ihop en tallrik. Vi ska ha ett sött rött vin till och då passar roquefort, parmesan och västerbotten till. Det finns även andra alternativ och jag ska fundera på dem, men brie passar t.ex. inte till ett sånt vin. Till detta ska det vara ett sött eller neutralt kex och marmelad te.x. körsbär eller fikon, samt nötter. Jag har alltså utgått från vinet när jag satt ihop ostarna och parmesan är jättegott till.Jag gillar både brie (även om man nästan tröttnat på det) och St Agur, men den här gången vill jag ha en lite större exklusivitet. Till er som gillar ost och päron så är det jättegott att ta lite ruccola, skivade päron, valnötter och ringla lite honung över. Sen tar man en skiva getost och gratinerar i ugnen (på bröd för de som föredrar det, men jag brukar hoppa över det) och lägger på salladen.
Jasså minsann...du låter verkligen som en riktig ostexpert

Då vet jag vem jag kan fråga om det är något jag undrar

! Det där med honung å valnötter låter mumsigt! När jag föreslog brie så var det nog mer att det kanske borde finnas ett milt alternativ till de som inte är så förtjusta i smakrika ostar. Annars tycker jag själv att brie är gott men för mesig i smaken för mig, hihi! Parmesan ska min blivande ha i matlagning jämnt så det börjar jag tröttna på. Vi brukar köpa en jätte bit å jag blir lika förvånad varje gång den tar slut, för jag äter inte mkt parmesan, hahaha!
Vad är det för vin du tänker servera till? Skulle gärna vilja smaka den kombinationen
?!