• Wedding2012

vad är det man ska ha enligt tradition?

Man ska ju ha något blått, något gammal.. hur är det man säger?

• Svar på tråden vad är det man ska ha enligt tradition?
  • Alorna

Något blått, något gammalt, något nytt och något lånat tror jag att det är.

• Wedding2012
    Alorna skrev 2010-08-16 11:29:25 följande:
    Något blått, något gammalt, något nytt och något lånat tror jag att det är.
    tack =).

väljer man själv vad det är som ska vara blått, gammalt osv?

• MaybeBride09

Sen kan du har jag läst, ha en peng i skon från samma år som du är född. Fast det inte om det är vanligt, såg det när jag googlade på det här.

• Jenny Malmö

Something old, something new, something borrowed, something blue and a silver six pence in her shoe.

Man väljer själv vilket som ska vara vad. Jag gifte mig i lördags och hade gammalt pärlhalsband, ny klänning, lånade örhängen, blått på strumpebandet och en silver six pence i min högra sko! =)

Lycka till!

• Kattpoet

Och om man är i Sverige  så finns det andra tradtioner.

Dillfrö i ena skon så trollen inte kan ta dig,  dvs om de tar dig, så petar du av skon och då måste trollet stanna och räkna dem all.

Bruden ska sin make innan  han ser henne, det ger tur.

Är det soligt  2 dagar innan bröllopet är  brudgummen en vänlig man  och är det soligt 1 dag innan bröllopet är bruden en vänlig kvinna. Regnar det eller haglar ja då kan ni gissa vad som gäller.

Brudgummen ska ha en silverpeng i strumpan för det kommer ge rikt och lyckligt äktenskap.

Sedan finns den gamla tradtionen som folk nu har glömt för den  engelska,  bruden och brudgummen  får två påsar, en med salt och en med bröd.  Den som får saltet blir den som bestämmer i hemmet.

Om  en häst gnäggar under  bröllopet så är bruden inte oskuld.

Ju mer sönderdansad  fållen till slöja eller klänningen är desto lyckligare  äktenskap

Stå bruden och brudgummen nära varandra på bröllopet , kommer barnen deras bli lyckliga.

• Willowfield

Läste att ngt blått kommer från att brudklänningen i från början ej var vit, utan snarare typ mörk eller vadmansblå, när sen de mer borgerliga och adliga flickorna började ha ljusare och ljusare klänningar, och slutligen vita, blev traditionen ..ngt blått..

• mattiasFästmö

Something old, something new, something borrowed, something blue and a penny in her shoe.

hörde också att även mannen skulle ha en slant i vardera sko för att man ska få det bra ekonomiskt i äktenskapet.

• Wedding2012

betyder det otur att visa vigselringen innan man gift sig för familjen?

• Sebastiána
    Wedding2012 skrev 2010-08-22 17:47:49 följande:
    betyder det otur att visa vigselringen innan man gift sig för familjen?
    Naturligtvis inte. Det är skrock.
  • Wedding2012
    Sebastiána skrev 2010-08-22 22:26:10 följande:
    Naturligtvis inte. Det är skrock.
    okej, tack
Svar på tråden vad är det man ska ha enligt tradition?