• Tiiind­ra
    Äldre 10 Aug 17:16
    7818 visningar
    6 svar
    6
    7818

    Efternamn som redan finns, som vi vill heta...går det att få igenom???

    Vill byta till ett efternamn som redan finns i sverige.
    Det betyder väldigt mycket för mig, men är inte kopplat till min släkt.
    Det var min mammas mormors systers namn som gift.
    Jag tror att det är ca 200-300 st i sverige som bär det namner.

    Går det att få igenom så att vi kan heta det i efternamn???

  • Svar på tråden Efternamn som redan finns, som vi vill heta...går det att få igenom???
  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 10 Aug 18:07
    #1

    Jag tror det var dig jag nyss svarade på i andra tråden men ja det kan ni. Det är inte säkert men det är värt ett försök. Vänd er till PRV, saken är den att dom som har namnet måste godkänna att ni tar det, så ni får skriva en förfrågan och beskriva varför ni vill ha namnet, så får dom ta ställning till det.


  • Sebast­iána
    Äldre 10 Aug 22:52
    #2

    Tror att man måste fråga de som redan har efternamnet om det är ok att ni tar det.

  • Midvin­terfli­cka
    Äldre 11 Aug 08:33
    #3

     


    Sebastiána skrev 2010-08-10 22:52:46 följande:
    Tror att man måste fråga de som redan har efternamnet om det är ok att ni tar det.

    Lite jobbigt om det är 200-300 st...

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 11 Aug 09:35
    #4

     


    Midvinterflicka skrev 2010-08-11 08:33:36 följande:
      Lite jobbigt om det är 200-300 st...

    Antar att man får fråga dom som har patent på namnet, det har dom nog inte allihopa


  • Optimi­a
    Äldre 11 Aug 10:15
    #5

     


    mattiasFästmö skrev 2010-08-11 09:35:53 följande:
      Antar att man får fråga dom som har patent på namnet, det har dom nog inte allihopa

    Fast alla efternamn är ju skyddade enligt namnlagen, man behöver inte ha patent på sitt namn för det. Utan anknytning har man inte rätt att ta ett namn, jag kan t.ex. inte byta namn till Karlsson bara för att jag råkar tycka det är fint.

    Jag citerar PRV:
    "De efternamn som bärs av personer i Sverige, genom att de är folkbokförda med dessa namn, har ett namnskydd enligt gällande namnlag. Namnskyddet gäller såväl svenska medborgare som medborgare från andra länder så länge de är folkbokförda i Sverige. Detta innebär att de som inte har en nära släktanknytning till ett efternamn normalt inte kan byta till det önskade namnet."

    Och om gamla släktnamn skriver PRV såhär:
    "Kravet för att byta till ett gammalt släktnamn är att efternamnet ska ha burits i rakt nedstigande led i din släkt i minst två generationer och senast inom fyra generationer räknat från och med dina föräldrar"

    Exempel, från PRV:s sidor:
    "Exempel 2: Johanna Svensson tycker att hon har ett vanligt efternamn och beslutar sig för att återuppta sin farmors mors flicknamn Sköld. Johannas farmors mor gifte sig 1895 och hennes föräldrar hette också Sköld. I Johannas fall är också villkoren uppfyllda."

    Så jag tror det kan bli lite knivigt att få ta sin mammas mormors systers mans släktnamn, som det ju blir i det här fallet.

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 11 Aug 11:05
    #6

     


    Optimia skrev 2010-08-11 10:15:36 följande:
      Fast alla efternamn är ju skyddade enligt namnlagen, man behöver inte ha patent på sitt namn för det. Utan anknytning har man inte rätt att ta ett namn, jag kan t.ex. inte byta namn till Karlsson bara för att jag råkar tycka det är fint. Jag citerar PRV:"De efternamn som bärs av personer i Sverige, genom att de är folkbokförda med dessa namn, har ett namnskydd enligt gällande namnlag. Namnskyddet gäller såväl svenska medborgare som medborgare från andra länder så länge de är folkbokförda i Sverige. Detta innebär att de som inte har en nära släktanknytning till ett efternamn normalt inte kan byta till det önskade namnet."Och om gamla släktnamn skriver PRV såhär:"Kravet för att byta till ett gammalt släktnamn är att efternamnet ska ha burits i rakt nedstigande led i din släkt i minst två generationer och senast inom fyra generationer räknat från och med dina föräldrar"Exempel, från PRV:s sidor:"Exempel 2: Johanna Svensson tycker att hon har ett vanligt efternamn och beslutar sig för att återuppta sin farmors mors flicknamn Sköld. Johannas farmors mor gifte sig 1895 och hennes föräldrar hette också Sköld. I Johannas fall är också villkoren uppfyllda."Så jag tror det kan bli lite knivigt att få ta sin mammas mormors systers mans släktnamn, som det ju blir i det här fallet.

    Fast det fungerar så att man kan ta patent på ett namn som är utdött. Tex. kommer vi heta ett namn som min m2b's mormor hette som ogift. Saken är den att när hennes syster dog så var hon den sista som bar namnet, varför nu några har 'uppfunnit' namnet. Alltså det är ett par i Sverige som nu tagit det namnet, och säger att det är deras och att dom kommit på det. Nu har vi rätt att ta det iallafall, eftersom vi har namnrätt till det. Men om det, tex, inte hade vart så att det var i rakt nedåtstigande led i 4 generationer så kan man skicka en prövning och fråga detta par om det är okej att vi tar namnet. Det var det svar vi fick när vi var och frågade på skatteverket iallafall, och dom borde ju veta vad dom pratar om.


Svar på tråden Efternamn som redan finns, som vi vill heta...går det att få igenom???