• Bellis77

    McDonald som efternamn?

    Vad tycker ni om McDonald?


    Min farmor hette det och min sambo har kommit på att han vill att vi tar det. De jag har nämnt det för har redan kommit med alternativ som Burger King, Tex Mex mm


     

  • Svar på tråden McDonald som efternamn?
  • sms å fotboll

    Jag tycker namnet i sig är fint och när du ställer frågan så börjar man ju fundera. Å andra sidan, när jag hör artisten Amy MacDonalds efternamn på radio så tänker jag ju inte på hamburgare så det beror nog lite på sammanhanget. Om vi hade träffats och du hade presenterat dig som t.ex. Anna MacDonald så hade jag nog inte reflekterat över det.

  • Kattpoet

    Om ni får tar det, så är det hur skoj som helst.


    Vi fick inte ta MacGowan eftersom namnreglerna är annorlunda i Skottland än i Sverige, kolla om ni kan först.

  • blikarlsson

    Där jag bor har vi en familj som heter McDonald, har aldrig reflekterat över att det skulle vara lustigt på något sätt, jag tänker snarare på skottland.... Kör på det säger jag!

  • Soldemor

    Tänker inte alls hamburgare, tänker gammalt skotskt familjenamn och lite kilt och så. Det är väl ett fint namn!

  • Sommaren 2011

    Klart ni ska ta ett fint släktnamn som detta! Tycker inte att det är något konstigt alls! Och väldigt bra när man är utanför Sverige, internationellt och allt! Kör på & lycka till!

  • 27augsti2011

    Jag känner en familj som heter McDonald redan nu. Han är i och för sig skotte. Så jag tänker inget särskilt. Sedan heter jag själv Ekström i efternamn och härstammar från den svenska släkt som startade produktion av blåbärssoppa... Så när jag var yngre och det serverades kräm eller dyl på dagis så tyckte mest alla andra barn att det var coolt med mitt efternamn. Så vet inte om jag håller med att era framtida barn kommer bli retade. De kan lika gärna bli idolförklarade.

    Men det är ett namn man minns. Till skillnad från många -sson namn här i Sverige. Sedan får ni själva bestämma er för om ni vill sticka ut ur efternamnsdjungeln och troligtvis bli mer ihågkomna eller att smälta in och bli som alla andra.

    Jag hade satsat på McDonald!

  • Bellis77

    Tack för alla svar... tror att vi ska försöka få det godkänt iallafall.

  • Kattpoet

    Kolla först att McDonalds inte har klan status,  ni kan få problem med att få använda namnet då. Bara en hälsning från min skotska make.

  • Bellis77

    Okey... men hur gör man då? Vet inte riktigt hur man går till väga.

  • Kattpoet

    Du får släkt forska lite, kolla upp vilken McDonald ni tillhör och har ni ingen klan status är nog ingen som bryr sig och har ni klanstatus kolla om  närmaste släktning med namnet bryr sig.


    Oftas går det bra men ibland går inte alls  beroende på klan, eftersom i Skottland får man bara ta maken namn och inte backa ett familje led.

  • Lissie84

    McDonald är jättefint, tänker absolut inte på någon snabbmats restaurang, men då har jag bott i skottland ett tag också =) 

Svar på tråden McDonald som efternamn?