• JustMeAndMyLove

Hur mycket mat????

Nu sitter vi och gör budget, eller ja, vi har börjat i alla fall, bröllopet är ju ännu mer än 1 år framför oss :)

Maten är tänkt att hålla hyffsat enkel, vi får hjälp att tillaga:

Lammsadel (inköpt från Island därifrån jag kommer)

Pepparlax

Fläskfilé

Till det:

Potatis, kokt, i grattäng och "karamelliserad" (och Isländsk tradition)

Romsås (till laxen)

Skysås av de båda olika kötterna

Rödvinbärsgelé (som vi gjort själv)

Sparris i baconrulle

Champinjoner med vitlökssmör

Och så vin och öl och allt det där. :)

+ bröllopstårta och kaffe

2 olika sorters sallad...   hehe, vi gillar INTE samma slags sallad om man säger så, så det var en nödlösning ;)

Nu till saken, vi kommer vara ca 55 gäster. HUR ska jag beräkna maten?

Jag vill INTE göra för lite, men jag hatar också att slänga mat!

200g kött per person har jag hört. Men potatis då? Och hur mycket extra bör man ha? Sallad och tillbehör? Herre gud jag är livrädd att stå där med för lite mat men vill ju inte betala för massa matvaror i onödan heller :/

Samma gäller alkohol, hur mycket dricker en person? Vad bör man bjuda på förutom vin och öl?

• Svar på tråden Hur mycket mat????
  • Runi

Jag har samma problem med potatis/annat tillbehör men alkohol har jag räknat en flaska vin, 5 öl och 2 cider per person så jämnar ut sig med vem som dricker vad. 

Pratade med min pappa om det och han sa att ska man inte bjuda på något annat kan det vara bra att skriva med vad för alkohol man bjuder på så att de som vill ha whiskey och liknande kan ta med sig det då jag tycker det blir allt för svårt att komma på vad man ska bjuda på då alla tycker om olika och man kan inte direkt köpa in en flaska av varje på bolaget bara för att alla ska bli nöjda.

• jojjo in love

Låter smaskens!

generöst räknat 200g och 300g potatis. då räcker det garanterat. ska ni ha buffé bör du räkna 300g kött. vilket kött som är populärast bland dina gäster vet bara du, justera propotionerna därefter. skär du upp köttet i tunna skivor kan man ta två av det man helst vill ha, och det kommer ändå räcka. dessutom blir det mindre svinn. att spara in på potatisen är lite onödigt, då den är en hyfsat billig rätt. Räkna två sparris/person + några extra. Blanchera sparrisen och skölj i kallvatten innan du lindar den och steker. halvfärdig är lika tråkig som överkokt. räkna ungefär samma på champinjonerna, om de är stora. ett allternativ till vitlökssmör är att marinera svampen. kan förberedas tre dagar innan.

blir det mat över kan man alltid ha en liten middag/lunch med tärnor och marshalker eller familj efter bröllopet.

Svar på tråden Hur mycket mat????