Vi2alltid skrev 2010-08-05 15:09:14 följande:
Hehe, tror jag säkert! Det jag funderar på mest är nog om jag är "klar med mig själv än". Men när blir man det? Man utvecklas under hela livet! Och att skaffa barn utvecklar en själv en hel del, när man än väljer att göra det. Hela tiden tänker jag "äsch, vi väntar ett tag" för jag inte vågar inte ta beslutet.
Nej det blir man aldrig. Och förresten så är du väl dig själv och kan fortsätta utvecklas hela resten av ditt liv. Både när du har små barn hemma att dela din tillvaro med, och i framtiden, då de inte bor med dig längre. Det har blivit någon slags konstig grej det dr -att man ska göra och åstadkomma allt här i livet FÖRST, sedan ska man "slå sig till ro" och "skaffa" barn. Som om barn vore avsluta sitt eget liv och ge upp allt personligt för all åerstående framtid.
Det är en bidragande orsak till att vi numera ofta är i 30-årsåldern då vi får vårt första barn, snarare än i 20-årsspannet.
En ganska fruktansvärd konsekvens av detta, som faktiskt måste informeras om-inte för att skapa stress, utan för att det råder okunskap i hur biologin faktiskt funkar-, är att väldigt, väldigt många par småningom upptäcker att det där med att "skaffa" är svårare än man trodde och att man får vänta betydligt längre än man ville och dessutom i många fall inte får så många barn man hade tänkt sig -i värsta fall inga alls.
Att ha fyllt 30 är för en kvinna ganska gammalt när det kommer till fertilitet, är man 35 börjar det vara bråttom på allvar och när man fyllt 38 så behandlas man som rena "akutärendet" på fertilitetsklinikerna. Givetvis finns det undantag, men vi är inte bioölogiskt skaffade att få barn så sent i livet egentligen. Och när det gått så långt att man söker hjälp, så är det just hjälp man får, men den är helt utan garantier.
Det finns INGEN anledning att vänta ifall man vet med sig att man faktiskt vill att livet ska innehålla barn och föräldraskap och man lever med någon man vill dela detta med.
Särskilt inte om saker är så ordnade omkring som de verkar i ditt fall.