• weddin­ginlov­e
    Äldre 31 Jul 09:29
    3450 visningar
    12 svar
    12
    3450

    Namn, namn, namn!!

    JAg blir galen!! Läser om och om igen infon om efternanm och mellan namn men jag FATTAR inte vad jag läser!!

    Jag heter xxxson och min blivande xxxgren

    JAg vill byta till dubbelnamn, xxxson xxxgren
    och min blivande skulle ta mitt som mellan namn och då heta samma.

    Går det??
    Hur ska vi annars göra?

  • Svar på tråden Namn, namn, namn!!
  • Supers­tarfia
    Äldre 31 Jul 09:32
    #1

    Bara en av er kan ta den andras efternamn som mellannam... så nej, det går inte..

  • weddin­ginlov­e
    Äldre 31 Jul 09:34
    #2

    Kan man inte göra ett nytt efter namn som är dubbelnamnet?

  • Supers­tarfia
    Äldre 31 Jul 09:36
    #3

    Det vet jag inte, då får du kontakta patent och registreringsverket. OM det går, så kostar det lite pengar... varför kan du helt enkelt inte ha ditt namn som mellannamn och ta hans som efternamn?

  • Supers­tarfia
    Äldre 31 Jul 09:36
    #4

    Om det nu är så viktigt för dig att ha kvar ditt efternamn..

    Själv byter jag bort mitt då jag har ett son namn som alla andra..

  • weddin­ginlov­e
    Äldre 31 Jul 09:53
    #5

    Vi vill ha samma efternamn. Min blivande vill inte ta bara mitt då min ex tog det och fortfarande heter det.
    Jag vill inte byta bort mitt helt då min son har mitt efteranamn.

  • Meeru
    Äldre 31 Jul 10:22
    #6

     


    weddinginlove skrev 2010-07-31 09:34:23 följande:
    Kan man inte göra ett nytt efter namn som är dubbelnamnet?

    Numera finns inte dubbelefternamn. Om man har två efternamn har man alltså inte bindestreck mellan dessa, utan det ena är mellannamn och det andra efternamn.

    Men jag har läst att man kan komma runt ditt problem på något sätt, och om jag har förstått det hela rätt gör man enligt nedan.

    Om ni båda vill heta xxxson xxxgren.

    Vid vigslen: Den som heter xxxson behåller sitt efternamn. Den som heter xxxgren behåller sitt efternamn men anmäler att den vill ha make/makans namn (xxxson) som mellannamn. Då har ni alltså precis efter vigseln olika efternamn.

    Efter vigseln (under äktenskapet): Den som heter (enbart) xxxson byter till make/makas efternamn (xxxgren) och anmäler samtidigt att den vill ta xxxson som mellannamn.

    "Du som har behållit ditt efternamn vid vigseln kan med vissa begränsningar under äktenskapet byta till makens/makans efternamn", det gäller nog att kolla upp vilka begränsningar de menar.

    "Det är frivilligt att anmäla mellannamn. Vill du anmäla mellanhamn kan du göra det i samband med vigseln eller senare".

    Hoppas att det löser sig!

  • Mia 77
    Äldre 31 Jul 14:32
    #7
    weddinginlove skrev 2010-07-31 09:53:41 följande:
    Vi vill ha samma efternamn. Min blivande vill inte ta bara mitt då min ex tog det och fortfarande heter det.Jag vill inte byta bort mitt helt då min son har mitt efteranamn.
    Hur gammal är din son? För han kan ju också byta efternamn
  • Lindah­l
    Äldre 31 Jul 20:16
    #8

     


    Mia 77 skrev 2010-07-31 14:32:20 följande:
    Hur gammal är din son? För han kan ju också byta efternamn

    Lägger mig i lite men har för mig att sonen inte kan byta efternamn hur som helst utan faderns godkännande (antar att soen är från ett tidigare förhållande). Har via vänner stött på detta fenomen då den ena kompisens barn gärna vill ha samma efternamn som sin mamma och hennes nya man men biologiska pappan till barnen säger blankt nej till detta. En annan jag känner harnesam vårdnad om sin son men kan ändå inte byta efternamn på honom utan bio pappans godkännande....

  • Bröllo­psivri­g
    Äldre 31 Jul 21:09
    #9
  • Bröllo­psivri­g
    Äldre 31 Jul 21:16
    #10

    Oj, råkade visst komma iväg ett tomt svar innan. Men det jag ville säga var att efter att själv ha forskat i detta sista tiden och flera samtal till skatteverket så finns det inga genvägar. Man kan INTE ta varandras efternamn. Bara den ena kan ta. Om du vill att sonen ska heta samma som du så måste det nog bli så att ni har ditt efternamn enbart, eller att du har bådas. Han kan alltså inte ta ditt om du tar hans.
    Lycka till!!

  • Äldre 1 Aug 08:33
    #11

    jag o maken har varandras efternamn...mitt som mellannamn o hans som efternamn...
    det går o komma runt reglerna...det är lite krångligt men vi hade en väldigt trevlig kvinna som hjälpte oss
    lycka till

  • 100717
    Äldre 1 Aug 21:58
    #12

    Jag har också varit i kontakt med Skatteverket och fick då rådet att göra som Meeru skrev. Det skulle fungera! Kan inte heller se varför det inte skulle fungera då en av de viktigaste principerna i namnlagen är att man ska sträva efter att familjer ska kunna heta samma sak.

Svar på tråden Namn, namn, namn!!