• Bröllopsnorpan

Present förslag

Jag ska på bröllop senare i sommar och funderar på en present, men kan inte komma på något riktigt bra. Är det någon som har någon bra ide? Har du gett bort något eller fått något riktigt bra och romantiskt och fint? Tänker mig att det ska kosta runt 500kr.
    De önskar sig pengar, men det ger jag inte bort av ren princip!

Å störst av allt är kärleken......
  • Svar på tråden Present förslag
  • Rufsas

Jag och min blivande man gillar upplevelser. Så ett presentkort på en fin restaurang? Eller inträde till något fint SPA? Champagne funkar alltid också!

• Rufsas

Blev lite nyfiken också och måste bara fråga.

Vilken princip gör att du inte vill ge pengar? Vill bara försöka förstå eftersom jag har en vän som säger samma sak.

• Aleta

Önskar de sig inte pengar till en specifik sak t ex en resa?

I så fall kan ni ju ge dem ett presentkort på någon upplevelse eller middag på det ställe de vill resa till?

En annan trevlig sak som vi fick var en fin flaska champagne som skulle vara till första bröllopsdagen. Det tyckte vi var trevligt och den var dessutom väldigt god.

• Bröllopsnorpan

Jag gillar inte att ge bort pengar, det känns mer som en betalning för festen än en present.
    Sedan tycker jag det är så svårt att sätta en bra nivå på summan. Blir lätt att man känner sig snål eller att andra ska tycka det. Är Xkr bra eller Ykr eller var ska jag lägga summan.... Köper jag något som är bra spelar summan inte lika stor roll utan då är det upplevelsen av gåvan som blir det viktiga.

Jaja, vet inte riktigt hur jag ska förklara det mer än att jag känner mig inte bekväm med att ge bort pengar. Princip kanske är fel ord, men ja du kanske förstår.....

• Astro

Om de har önskat sig pengar så vill de troligen inte ha saker iaf. Om du ändå har tänkt lägga ca 500kr, så är ju det en lagom summa att ge om du skulle ge dem pengar ändå. Vi har önskat oss pengar till bröllopsresa eftersom vi inte kunde komma på några saker vi behöver, vi har varit ihop i 8 år, så vi har redan ett gemensamt hem. Men vi skulle ju självklart bli glada för t.ex upplevelsepresenter eller liknande.

Smartbox (eller vad det nu heter, finns iaf på bl a Åhlens) finns ju i flera prisklasser, minsta tror jag är 300 kr. Det är ju olika upplevelser, kanske kan vara något?

Delicard är en annan grej som åtminstone jag skulle uppskatta enormt.

En annan grej som jag sett att några här på BT köper som morgongåva är ju 3 flaskor vin som kan lagras olika länge. Då kan de öppna en på 1-årsdagen, 1 på 5-årsdagen och en på 10-årsdagen. Man kan få hjälp på systemet att välja sorter.

Om de önskat sig pengar till resa och du vet vart så kan du ju ge dem något rese-relaterat, typ strandhanddukar, necessär etc?

Hoppas det var till någon hjälp .

• Rufsas

Bröllopsnorpan, jag förstår och respekterar att du känner så. Alltid bra att höra bakgrunden som sagt.

Tycker de tre vinflaskorna med 1, 5 och 10 år var en superbra idé!

• gruyerienne

Jag gifter mig om ett par veckor och vi har ocksa onskat oss pengar, och jag ar lite orolig att folk inte kommer att respektera det. Mina foraldrar sager att jag kan rakna med att minst halften kommer att ge oss en present istallet. Jag forstar absolut att det kanns trakigt och lite dumt att ge pengar, men jag tycker det kanns annu trakigare att vi ska behova ge bort eller salja alla saker vi far. 

Vi gifter oss i Schweiz, bor i en pytteliten lgh i London, sa presenterna maste tas med i resvaskan hem, a det gar inte (brudklanningen och allt annat tar redan upp hela vaskan!). Vi har redan over 10 stora kartonger fyllda med saker som inte far plats nanstans i varan lilla lgh, men som jag inte vill slanga.Vi har allt vi behover efter ha varit sambos i snart 7 ar.

Vi har onskat oss pengar till en brollopsresa, som vi inte annars kommer ha rad med. Vi vet inte var, beror hur mycket pengar vi kan fa ihop, men om vi inte far nagra pengar i present, sa kommer vi nog inte langre an till Brighton (1h med tag fran London...)

Om man vill ge en present som brudparet kommer uppskatta sa tycker jag att man ska gora som dom onskat. Annars tycker jag att en upplevelse later som en jattebra ide, eller en natt pa hotel nanstans att fira 1 ars dagen. 

• Marängtrollet

Jag håller med Gruyerienne;
    önskar man sig pengar så finns det ju en anledning till det...
    Antingen vill man kunna resa någonstans man inte skulle kunna annars, eller så kan det vara något annat.
    Jag tycker nog att man ska respektera brudparets önskemål, och vem säger att du är snål? Man väljer väl själv hur mycket man känner sig ha råd med, och på de bröllop jag varit på där de önskat sig pengar, så har det kunnat göras helt anonymt genom att lägga ett kuvert i en box eller liknande vid sidan av honnörsbordet.
    Man får göra som man vill men som gäst skulle jag nästan känna mig dum om jag kom med ett paket när de uttryckligen inte vill ha det...

• Marängtrollet

Läs förresten tråden "Hur ge pengar på ett roligt sätt", många bra tips där=)

• mattiasFästmö

Jag håller med de andra, ge bort en upplevelse, chokladprovning eller en par-massage.

• Bride in leather

Vi önskar oss Euro eller presentkort Ikea.Vi har ett komplett hem redan..vad ska vi med saker som vi ej behöver liksom?

Det går att likställa med vanliga presenter,inte köper man en tekopp om mottagaren vill ha en kaffekopp.

• blikarlsson

Jag tycker att man ska ge brudparet det de önskar sig.... Om de hade önskat sig en viss sorts champagneglas, hade du "av princip" ratat det då? Och brudparet som önskar sig specifika gåvor vet ju redan vad de saker de önskar sig kostar, så det spelar ju ingen roll hur mycket du skänker..... det är ju gesten, gåvan i sig som är viktig. Har varit på ett par bröllop där brudparet önskat sig pengar och ställt fram en "brudkista" som gästerna kunde lägga sin penninggåva i, en del lade pengar+kort och andra lade bara pengar, och kortet bredvid. Funkade utmärkt!

• Bröllopsnorpan

Tråkigt att se att så många måste hacka på mig för att jag inte vill ge bort pengar, var ju inte det jag ville tråden skulle handla om. Men skit i det, ni får tycka som ni vill.

Vill i alla fall tacka för förslaget om Delicard, det har jag fått någon gång och det är ju jätte kul! Även förslaget om vinflaskorna man sparar i några år och öppnar på bröllopsdagen!!!

• Astro
    Bröllopsnorpan skrev 2010-07-30 09:59:05 följande:
    Tråkigt att se att så många måste hacka på mig för att jag inte vill ge bort pengar, var ju inte det jag ville tråden skulle handla om. Men skit i det, ni får tycka som ni vill.Vill i alla fall tacka för förslaget om Delicard, det har jag fått någon gång och det är ju jätte kul! Även förslaget om vinflaskorna man sparar i några år och öppnar på bröllopsdagen!!!
    Kul att kunna vara till lite hjälp.

Jag tycker inte du gör fel, om du absolut inte vill ge pengar så är det ju så det är. Jag brukar tänka att man inte ska ge bort saker man inte hade uppskattat själv. Men du har ju oxå tänkt en extra gång för att ge något som blir uppskattat trots att det inte är pengar . Ett önskemål om pengar i gåva är ju trots allt bara ett önskemål, man kan ju aldrig förvänta sig att folk ska bocka av ens önskelista helt och fullt andra gånger, varför skulle det vara så vid bröllop? Hoppas du hittar något bra och att alla blir nöjda och glada!

• Marängtrollet

Förlåt Bröllopsnorpan, men det här är ett känsligt ämne som kommer upp då och då och det verkar som om det delar in folk i två läger på något sätt..
    Ta inte illa upp! Som sagt, var och en gör som man vill.

Men, om brudparet önskar sig pengar så är ett delicard bättre än att komma med någon pryl.
    Jag fick (taskig liknelse men det bjuder jag på=), i julas två presentkort av min chef som vet att jag inte gillar prylar. Ett på biobesök och en middag på en restaurang för två..Alldeles toppen! Vi hade sååå mycket mer glädje av det än om vi fått en blomgrupp eller liknande för samma summa!
    Vi kommer att önska oss upplevelser i presentkortsform till vårt bröllop och då blir det jättekul att se hur påhittiga folk varit=)
    Det finns ju chokladprovningar, vinprovningar, spa mm..

Svar på tråden Present förslag