• Tekvall

Tips på Frieri när man har barn

Hej Alla!

Jag och min Sambo har varit förlovade i två år nu. Vi har två barn, ett som är snart fyra år och ett barn som är 1,5 år. Vi är överrens om att vi vill vänta tills den minsta är 3år innan vi gifter oss.

Men eftersom vi har barn vet vi också att det krävs en del tid till planering och eftersom jag vet att min sambo gillar att allt är planerat känner jag att jag vill fria redan nu två år innan.

Vi är båda väldigt enkla och vi gillar inte att lämna bort barnen, iaf den minsta över natten och jag känner att jag gärna vill fria utan att lämna bort dem.

Behöver massa bra tips på hur man kan göra för att det ska bli så mysigt som möjligt. Eller ska man försöka att lämna bort barnen mindre stund?!?! frågorna är många och jag behöver massa med tips.

Tack på förhand

Frieri , fria ,
  • Svar på tråden Tips på Frieri när man har barn
  • MaybeBride09

När lägger sig barnen? För du kanske kan bjuda på en romantisk middag hemma och fråga under den? Eller att ni väntar tills barnen somnat och sen går ut och äter eller så?

• Kattpoet

Om ni redan är förlovade har ni väl redan friat till varandra?  

Förlovning är vad som sker när man har friat.

• Tekvall

Visst har jag friat innan, men vi var då överens om att ej gifta sig efter ett år utan vänta tills barnen blir lite äldre.

Nu vill jag fråga om detta och då vill jag gärna göra något speciellt som ändå kan vara ett vackert minne.

Har haft en liten tanke. Ni får gärna ha kommentarer.

Tänkte åka iväg på dagen med familjen och göra något kul med barnen. Under tiden tänkte jag kanske låta min Mamma komma och fixa till maten så den är klar när vi kommer hem. Självklart lite rosor på bordet. och rosenblad på sängen. När barnen har somnat. tänkte jag ha gjort ett fotoalbum med bilder på oss och lite kärleksbrev i. och på sista sidan tänkte jag fria och göra något text där..

Återkom gärna med kommentarer och tips.

• miaik

Det låter som en bra plan, men jag skulle nog skippa biten med att din mamma gör middag :-O Skulle ni inte kunna göra det tillsammans? Eller att du förbereder innan? Eller köper hämtmat? Personligen tycker jag att det skulle kännas skitkonstigt om svärmor gjorde middagen för oss och sen inte var med...

• Tekvall

Jag håller med med maten. Tanken med det var bara att vi skulle slippa ägna kraft och tid till maten, eftersom det oftast tar lite mer kraft o tid när man har barn.

Jag skulle absolut kunna förbereda det innan. men det är svårt att förbereda när man bor tillsammans utan att hon ska märka något. med tanke på rosor på bord och maten osv.

Men jag får nog tänka om lite där då.

• Jessika81

Skicka ut henne och barnen? Visst, alla är säkert trötta om ni varit på utflykt, men en liten skattjakt i trädgården eller närområdet klarar de kanske av? Som såklart slutar i ert kök.

Eller sätt dem i badkaret allihop och säg att de ska ta ett skönt (hm, kanske inte blir avkopplande med barn, men ändå) bad medan du fixar maten? Mat, även finare mat, går ju att fixa rätt snabbt om man förberett sig noggrant. Och nånstans borde du väl kunna gömma rosor? I värsta fall hos grannen :)

Men skippa svärmor! (om du inte bara använder henne som blomsterleverantör)

• Tekvall

Tack för tipsen...

Jag får försöka lösa något bra med maten och upplägget så det kanske kan bli någon typ av överraskning. Krävs alltid lite mer planering med tanke på barnen..

Självklart är fler tips välkomna...

• delfin78

jag tänker lite både med barn o ensamma

kanske en picknick på dagen med barnen
    den äldsta barnet kanske kan rita en flicka o en pojke  som ett brudpar som du kan ha med
    sedan när ni äter picknicken kan du fria tillsammans med barnen
    och sedan när ni kommer hem lagar ni en romantisk middag tillsammans när barnen har somnat...
    fortsätter hela kvällen på känslan av frieriet

Svar på tråden Tips på Frieri när man har barn