• PerSan

Ang festhäften..

Skulle vilja  ha lite tips om hur ni har satt ihop era festhäften??

Festhäftet är klart, men hur har ni gjort för att hålla ihopa papperna?
    Känns lite tråkigt att bara häfta ihop med, när man lagt ner så mycke tid och pengar på dem!

Funderade först på att ta en hålslagare och göra hål i mitten, sedan trä i siden band där! Men hålen blir ju så himla stora!!

Tager tacksamt emot alla tips!!!!

• Svar på tråden Ang festhäften..
  • Rufsas

Det finns stansar som gör mindre hål. Du hittar sådana i närmaste scrapbookingaffär.

Lycka till!

• Trasan99

Kvällen före bröllopet skulle mina föräldrar och min bror häfta ihop dem, och då räckte inte häftapparaten till. Det slutade med att min pappa och min bror sydde alla för hand, två små stygn med vit tråd. Det blev väldigt fint!

• Marängtrollet

Jag har gjort som Rufsas,
    köpte mig en håltång med lite mindre hål och har dragit ett smalt "snöre" igenom.
    Men idén att sy var inte heller tokig, ibland kan nöden tvinga en att komma på nåt man inte ens tänkt=)
    Sen vet jag en del som bara knyter sidenbandet ganska stramt och det funkar det med.

• Aleta

Man kan sy på maskin.

Jag gjorde ingenting utan bladen låg lösa i och inte ett enda ramlade ut!

• bruden 82

Aleta, bra idé!  Hur syr du då?  Med vanliga raka stygn, breda eller smala?

Tänkte testa detta :)

• Aleta

Raksöm, långt mellan stygnen. Jag har inte gjort det själv, men sett sådana. Då har de sytt med någon tjusig tråd också. Antar att de har ganska fin nål.

Testa på några blad först för säkerhets skull.

• PerSan

Tack för alla tips!!!

Ingen annan som har någon bra ide???

• F l i c k a n

Vi häftar själva papprerna i festhäftet och sen binder vi ihop dessa tillsammans med omslaget med tunnt sidenband, på så vis syns det inte i mitten att vi har häftat dem.

• happytoaster

Vi band i hop våra med ett tunt guldsnöre. Behöver inte häfta innan, de håller bra ändå, skulle förmodligen hålla ihop utan nått. Vi hadde bara vanliga papper i och ett ganska tunt papper som omslag.

• Sörön10

Vi ska häfta våra! Tycker det blir bäst så! Dock är häftapparaten för liten, så vi har beställt en akthäftare, eller vad det hette. En sån som är jättelång iaf! 

• LindaochStefan

Vi använde en sån tång man använder för att göra hål i bälten. Gjorde en mall innan och sen var det bara tuta och köra. Knöt sedan fast band. Väldigt smidigt!

• bruden 82

Jag testade att sy.. och med mina 22 a4 blad gick det bra, men jag måste köpa en finare nål.. för "hålen" blev för stora, det syntes så väl liksom.
    Tänkte sy och sedan sätta ett sidenband runt, alt bara knyta en rosett och klistra på ena änden av framsida för natt få en finare touch.. festprogrammet är i Magenta (mörk rosa åt plommonhjållet) och sidenbandet rosa.

• sms å fotboll
    ALLIMA skrev 2010-08-02 19:57:54 följande:
    Finns det fler varianter?
    Jag hade tänkt hålla ihop det med en snodd eller ett smalt sidenband. Exempel finns i mitt galleri (på hur min kusin gjorde).
Svar på tråden Ang festhäften..