• kaffeälskaren

är jag fånig angående detta lr?

Sambon och jag njuter lite som bäst av att vara "nyförlovade" och vi har talat om för nära och kära att vårt bröllop kommer att stå någon gång under 2012. 

Vi har inte ens hunnit vara förlovade i 1 1/2 vecka innan vi får ett sms av min syster som berättar att hon och hennes sambo oxå är förlovade. Klart att det är roligt att de också ska gifta sig men jag kan fortfarande inte riktigt glädja mig med henne när vi inte ens har fått vara förlovade i 2 veckor förrän de förlovar sig.

När jag sedan frågade henne när de hade tänkt att göra slag i saken så säger hon svävande att till nästa höst. Då frågar jag lite oroligt att de tänker väl inte göra det 2012??? Men det kunde hon inte säga nej... Låter kanske fånigt i mångas öron men jag har inte den minsta lust att gifta mig samma år som min syster. Bland annat för att vi har släkt och vänner som många måste resa till bröllopen och är det då bara några månader emellan så kanske en del bara åker på ett av dem. Och sedan är det så att min syster älskar att vara i centrum och har ganska så svårt att låta mig få synas och höras. Detta gör att jag känner att jag på min bröllops dag vill faktiskt få vara i centrum för en gångs skull....

Ledsen för allt gnäll men jag känner mig aningens nere just nu...

• Svar på tråden är jag fånig angående detta lr?
  • Aleta

Ett annat alternativ är ju ett jättestort dubbelbröllop.
    (Utan att konkurrera med varandra. )

• Dolly84

Ja, dubbel glädje, - delad glädje? ;)

• kaffeälskaren
    Aleta skrev 2010-07-23 09:41:56 följande:
    Ett annat alternativ är ju ett jättestort dubbelbröllop.(Utan att konkurrera med varandra. )
    Skulle tyvärr inte kunna fungera. Skulle sluta i att det bara blir iaf och då ett bröllop för min syster och hennes sambo.De skulle helt enkelt ta över det. Och jag och min sambo skulle gå obemärkta förbi. :S 
  • didis

Om jag läser mellan raderna verkar det som att det egentliga problemet inte är vad gästerna ska tycka eller orka med utan mer att du känner att du ofta får stå i skuggan av din syster.

Och att hon nu återigen inte låter dig "skina" så som du hade önskat och förväntat dig.

Du kan förståss inget göra åt hennes bröllop mer än att prata med henne och om det är viktigt för dig att det går lång tid emellan bröllopen vänta med ditt o makens bröllop tills systern har gift sig.

Problemet tycker jag snarare verkar vara er konkurrens som systrar, inte bröllopen i sig.

• kaffeälskaren
    didis skrev 2010-07-23 11:00:45 följande:
    Om jag läser mellan raderna verkar det som att det egentliga problemet inte är vad gästerna ska tycka eller orka med utan mer att du känner att du ofta får stå i skuggan av din syster.Och att hon nu återigen inte låter dig "skina" så som du hade önskat och förväntat dig.Du kan förståss inget göra åt hennes bröllop mer än att prata med henne och om det är viktigt för dig att det går lång tid emellan bröllopen vänta med ditt o makens bröllop tills systern har gift sig.Problemet tycker jag snarare verkar vara er konkurrens som systrar, inte bröllopen i sig.
    Du slog huvudet på spiken, är tyvärr inte så duktig på att uttrycka mig i skrift...Min syster är så van vid att alltid ha allas ögon på sig och att det mesta spelas efter hennes regler. Och tycker man och tänker man inte som henne, nej då är det helt fel!

Så det är väl därför jag känner att det är viktigt för mig att våra bröllop inte ligger alldeles för tätt inpå varandra. Det jag tycker är fel är att min syster säger att de tänker gifta sig 2011 och det gör mig absolut inget men att de då låter oss få gifta oss 2012. Trots allt så var vi ju först ut att förlova oss och vi tala om med en gång vilket år vi planerar till. Så jag tycker att hon faktiskt kunde respektera vår önskan 

• didis

kaffeälskaren skrev 2010-07-23 11:06:28 följande:
    Du slog huvudet på spiken, är tyvärr inte så duktig på att uttrycka mig i skrift...Min syster är så van vid att alltid ha allas ögon på sig och att det mesta spelas efter hennes regler. Och tycker man och tänker man inte som henne, nej då är det helt fel! Så det är väl därför jag känner att det är viktigt för mig att våra bröllop inte ligger alldeles för tätt inpå varandra. Det jag tycker är fel är att min syster säger att de tänker gifta sig 2011 och det gör mig absolut inget men att de då låter oss få gifta oss 2012. Trots allt så var vi ju först ut att förlova oss och vi tala om med en gång vilket år vi planerar till. Så jag tycker att hon faktiskt kunde respektera vår önskan 

Mitt inlägg lät kanske "hårt" - jag tycker också att din syster kan respektera din önskan och hoppas att hon gör det.

Jag förstår att det inte är så lätt att stå i skuggan av sina syskon och hoppas att allt löser sig för er allihopa!

• Rufsas
    kaffeälskaren skrev 2010-07-23 11:06:28 följande:
    Du slog huvudet på spiken, är tyvärr inte så duktig på att uttrycka mig i skrift...Min syster är så van vid att alltid ha allas ögon på sig och att det mesta spelas efter hennes regler. Och tycker man och tänker man inte som henne, nej då är det helt fel! Så det är väl därför jag känner att det är viktigt för mig att våra bröllop inte ligger alldeles för tätt inpå varandra. Det jag tycker är fel är att min syster säger att de tänker gifta sig 2011 och det gör mig absolut inget men att de då låter oss få gifta oss 2012. Trots allt så var vi ju först ut att förlova oss och vi tala om med en gång vilket år vi planerar till. Så jag tycker att hon faktiskt kunde respektera vår önskan 
    Fast det kanske inte bara är att bestämma datum. Hennes blivande är ju faktiskt också en person som vill ha åsikter. De kanske behöver spara ihop pengar, fundera ut hur och när de ska planera för bröllopet. Låt nu bådedig själv OCH din syster ha en lika härlig tid som nyförlovade som du själv ville.

Och ärligt talat så förstår jag inte varför ni inte kan gifta er samma år (!). Självklart hade inte jag gillat att gifta mig samma sommar som min syster, men om någon har ett tidigt sommarbröllop och den andra ett höstbröllop spelar väl inte det någon roll?

• Kattpoet

Det här med att inte funkar att gifta sig samma år, jag förstår det till fullo. Min syster är den som alltid får uppmärksamhet, året jag fyllde 18 och tog student , fyllde hon 20, gissa vem  fick de bästa presenterna och vem fick släkten på besök?

Inte var det jag och hon är född i februari och jag i Maj och eftersom jag hade studenten med glömde jag bort som exempel, hon fick en stereo anläggning  medans jag fick 2 delar  till liknade stero anläggning och var tvungen att betala  den sista delen själv ur min egen ficka.

Så ag förstår varför man vill  vara själv  när det kommer till bröllopet,  har man en syster som alltid är mitt punkten kommer folk att välja henne över en  själv  och hon kommer försöka vara värst med allt.

Sånt är livet ibland,  ibland måste syskon  alltid synas mest.

En av orsakerna att min syster inte var välkommen på mitt bröllop.

• Rufsas
    Kattpoet skrev 2010-07-23 11:47:51 följande:
    Det här med att inte funkar att gifta sig samma år, jag förstår det till fullo. Min syster är den som alltid får uppmärksamhet, året jag fyllde 18 och tog student , fyllde hon 20, gissa vem  fick de bästa presenterna och vem fick släkten på besök?   Inte var det jag och hon är född i februari och jag i Maj och eftersom jag hade studenten med glömde jag bort som exempel, hon fick en stereo anläggning  medans jag fick 2 delar  till liknade stero anläggning och var tvungen att betala  den sista delen själv ur min egen ficka. Så ag förstår varför man vill  vara själv  när det kommer till bröllopet,  har man en syster som alltid är mitt punkten kommer folk att välja henne över en  själv  och hon kommer försöka vara värst med allt. Sånt är livet ibland,  ibland måste syskon  alltid synas mest. En av orsakerna att min syster inte var välkommen på mitt bröllop.
    Men fy. Stackars din syster! Det är väl inte hennes vilka släktingar som kommer och vilka presenter hon får? Dessutom kan man inte jämföra student och födelsedag. Jag fick betydligt mer prylar på min student än när jag brukar fylla år.

Jag måste säga att jag tycker det är lite tråkig ton mot systrar i denna tråden. Vad hände med att kommunicera med sina syskon/familj?

Monga låter som gnälliga egobrudar och jag tycker det är synd. Kan ni inte vara glada för att ni ska gifta er istället?

• Oniq

"Assumption is the mother of all fuckups"

Prata med varandra. Läs inte in mer mellan raderna än vad som verkligen sagts.

• Serafine

Jag hade lite samma "problem" men det blev inte alls ett problem tillsist! Jag gifte mig förra lördagen och nu i augusti är det dags för min syster. Inte för att jag var speciellt orolig för konkurrens oss emellan, för vi står väldigt nära varandra, men hon är ändå en sån som gärna står i centrum för allas uppmärksamhet. Dock inga problem den här gången! Jag hade ett fantastiskt bröllop och det var helt och hållet min och makens dag! Kan tillägga att inga gäster tacka nej pga det andra bröllopet som snart kommer.

• kaffeälskaren
    Rufsas skrev 2010-07-23 11:55:53 följande:
    Men fy. Stackars din syster! Det är väl inte hennes vilka släktingar som kommer och vilka presenter hon får? Dessutom kan man inte jämföra student och födelsedag. Jag fick betydligt mer prylar på min student än när jag brukar fylla år. Jag måste säga att jag tycker det är lite tråkig ton mot systrar i denna tråden. Vad hände med att kommunicera med sina syskon/familj? Monga låter som gnälliga egobrudar och jag tycker det är synd. Kan ni inte vara glada för att ni ska gifta er istället?
    Det handlar om att faktiskt respektera en önskan, och kan man inte göra det så varför ska man behöva vända sig ut och in för att ena parten inte kan vara lite tillmötesgående när det ändå kommer till en så stor dag som ett bröllop? 

Och hade situationen varit den omvända så hade jag försökt att låta min syster få det år hon bad om. Det handlar ju om att ge och ta och inte bara ta och ta och förvänta sig att alla ska acceptera det. Förr eller senare så är det någon som exploderar. I detta fall jag.

Men Rufsas, det finns de omständigheter som gör att en kommunikation ex. syskon sins emellan är omöjlig och som kanske endast kan hjälpas med en terapeut. Alla familjesituationer är inte lyckliga även om man kanske skulle önska. 

• Rufsas
    kaffeälskaren skrev 2010-07-23 14:02:13 följande:
    Det handlar om att faktiskt respektera en önskan, och kan man inte göra det så varför ska man behöva vända sig ut och in för att ena parten inte kan vara lite tillmötesgående när det ändå kommer till en så stor dag som ett bröllop?  Och hade situationen varit den omvända så hade jag försökt att låta min syster få det år hon bad om. Det handlar ju om att ge och ta och inte bara ta och ta och förvänta sig att alla ska acceptera det. Förr eller senare så är det någon som exploderar. I detta fall jag. Men Rufsas, det finns de omständigheter som gör att en kommunikation ex. syskon sins emellan är omöjlig och som kanske endast kan hjälpas med en terapeut. Alla familjesituationer är inte lyckliga även om man kanske skulle önska. 
    Jag hör dig och jag förstår. Tro mig, min familj är långt ifrån problemfri. Även mellan mig och just min syster.

Det jag reagerar på i ditt svar till mig att du insinuierar att hon inte kommer at respektera din önskan och inte kommer att vara tillmötesgående. Och då är mitt svar återigen till dig. Hur vet du det när ni inte har pratat om det? Du startar en tråd där du ställer frågan "Är jag fånig...?" När man ställer en fråga får man vara beredd på svaret.

Jag förstår att det kanske inte är det roligaste att stå i skuggan av sin syster. Men är du säker på att hon vet om hur du känner? Jag säger bara att du borde vara lika öppen mot henne som du är mot oss här på BT.

Självklart hoppas jag att det löser sig på bästa sätt för er båda.

• Oktoberbrud2010

Tänk vad olika man kan läsa ett och samma inlägg...

Jag och Rufsas t.ex läser Kattpoets inlägg helt olika.  Jag känner med Kattpoet eftersom jag utläste hennes inlägg som att det år hon (Kattpoet) fyllde 18 och samtidigt tog studenten så fick hon sämre presenter och mindre besök än vad hennes syster fick på sin 20 års dag som inföll samma år.  Det är väl i och för sig inte systerns fel om släkten särbehandlar ett syskon, men det finns säkert fler orsaker till att systern inte är välkommen på Kattpoets bröllop. Det här var nog bara ett exempel.

Personligen så tycker jag det är fruktansvärt när släktingar behandlar syskon olika och ändå har jag stött på så många fall där det varit så. Till och med när föräldrar behandlar sina barn olika. Hade en kompis som blev extremt särbehandlad av sina föräldar,  hon fick en filmkamera och hennes syster fick en stillbildskamera av billigare modell, året där på fick hon en bergsprängare när hennes syster fick en billig freestyle. Och det var likadant år efter år, hon fick presenter som kostade mer än dubbelt så mycket som presenterna hennes syster fick. Och som jag ser det är det ju inte ett speciellt bra sätt att stärka syskonkärleken...

Och visst är det bra att kommunicera, det ska man alltid försöka. Men för att kunna kommunicera så måste båda parter vara villiga att ha en kommunikation och så är ju dessvärre inte alltid fallet. Det är svårt att försöka prata med någon som inte vill lyssna....

• Kattpoet

Min  älskade syster har misshandlat mig genom hela min barndom och även upp i vuxen ålder.

Min syster är van att bli särbehandlad och  vara i centrum till den milda grad att hon slåss för det och jag måste be om ursäkt för det är alltid mitt fel, enligt  delar av familjen.

Och jag har försökt prata med min syster ,  sist jag gjorde det som  tonåring slutade med näsblod och sist när jag försökte göra det som vuxen slutade med ett knä rakt in i min redan trasiga rygg.

Och jag det väldigt svårt att prata med någon som inte behöver lyssna på en eftersom personen har  en av föräldrnas stöd.

Gissa om jag blev glad när min mamma  la all uppmärksamhet på  mig under mitt bröllop,  det var så ovanligt att  det gjorde mig och några mina vänner nervösa.

Och 2 delar av en stereo var vad jag fick  som kombo present  födelsedag/ student present.

Svar på tråden är jag fånig angående detta lr?