• lillal­yckan
    Äldre 20 Jul 10:52
    3358 visningar
    15 svar
    15
    3358

    Det här med att sola...

    Med det här vädret vi har för tillfället så ska man ju självklart passa på att vara ute i solen,d det är nyttigt för oss och det ger oss energi och en massa vitaminer som vi behöver. MEN jag trodde att det där "måste-bli-brunast-av-alla-jag-känner" hetsen hade börjat avta? Men icke, överallt så ser man folk som har pressat sig till den grad att de nästan ser ut som att de råkat ut för en olycka med bus-flaskan. Folk som påpekar hur man ser ut, för det är helt plötsligt okej (tycker de flesta) att göra det sommartid. Oj vad blek du är! får man höra dagligen. Som att jag inte har speglar hemma...  Är jag den enda som tycker att det är fint att vara blek? Jag tycker att en ljus och fin hy är det absolut finaste. Dessutom har jag ingen lust att ligga och pressa i solen, antagligen bränna mig och desstuom bli alldeles rynkig.


    Är jag verkligen helt ensam om att tycka att det är fint att vara blek?


  • Svar på tråden Det här med att sola...
  • fibobs
    Äldre 20 Jul 10:54
    #1

    Nej, säkert inte. Men jag kan inte hjälpa att älska att få färg på kroppen. Känner mig så mycket fräschare och piggare.
    Sen kan jag inte heller hjälpa att så fort jag visar nosen för den stora gula så blir jag choklad..så vad göra?
    Men att vara försiktig är ju alltid bra.

  • Äldre 20 Jul 11:08
    #2

    Ännu mer anmärkningsvärt är väl hur många som knatar runt illröda och sönderbrända utan att alls verka ha märkt att de har bränt sig-dvs behöver skydda sitt skinn med tröja/skjorta och inte exponera sig för mer sol på minst en vecka.
    Jag får lust att både smörja in dem med solskydd och tvinga på dem en T-shirt.

    Jag är väldigt försiktig med solen och har ÄNDÅ klantigt nog lyckats få för mycket sol en dag förr veckan. (typsiskt när det blir lite molningt och man gör saker och glömmer sig. )

    Ligger och solar gör jag i stort sett aldrig, eftersom jag hör till dem som inte fixar värmen, utan blir riktigt dålig.
    Så nej, du är inte ensam om att inte vara brunbräd TS.

  • Aleta
    Äldre 20 Jul 11:29
    #3

    Här är en till som använder solskydd 50+ och solskyddskläder både på barnen och mig själv. Jag har jättelätt för att bli brun, men jag tillbringade ett år i Australien som tonåring och där hade var och varannan människa man mötte hudcancer, så det avskräckte. Dessutom så såg alla gamla och skrynkliga ut, när min mamma och pappa kom på besök så såg de tjugo år yngre ut än alla andra i samma ålder.


    När vi var på solsemester på Dominikanska Republiken med vår dotter som då var nästan tre så kom det folk fram och frågade om hon led av någon sjukdom eftersom hon hade heltäckande kläder. (Badkläder med långärmat, och länga ben och en solkeps, riktigt trendigt. )
    Vi tittade på deras kräftröda barn och sa: "Nej, vi vill bara att hon inte ska ha cancer när hon är 25 år".


    Det är snyggt att vara blek och intressant!


    Man kan ha roligt i solen utan att vara/bli brun. (Hmmm låter som att man kan ha roligt utan sprit ungefär. )

  • empa83
    Äldre 20 Jul 11:39
    #4

    om jag hade varit mjölkvit i hyn som tex Nicole Kidman så hade jag aldrig solat, det är jättevackert! men när jag är blek ser jag mer sjuk ut å lite grå... sen älskar jag å pressa;) ju varmare ju bättre, men med faktor och inte så jag bränner mig, vilket jag inte gör oftast ändå;)


    Så var du blek och vacker med gott samvete!

  • MaybeB­ride09
    Äldre 20 Jul 11:43
    #5

    jag vill gärna bli brun, Ja. Meeen jag har fel hy för det. Spelar ingen roll, är jag ute i solen tjugo minuter vid lunch så är jag knallröd sen. och jag vill inte bränna mig. Jag vill inte ha canser. Så ska jag få färg får jag ligga hela sommaren och sola med solfaktor 30. För att få en nyans brunare... orkar verkligen inte :-P


  • Kattpo­et
    Äldre 20 Jul 11:58
    #6

    Jag har blivit solbrun iår  fast jag använt solskydd,  inte för att jag vill det men det blev så en då.  Jag gillar min bleka hud och föredrar den färgen än en onaturlig brun eller orange.


     


    Skall sägas att folk fortfarand säger till mig, Oj vad blek du är  fast jag är solbränd.


     


    Och  jag finner det konstigt att folk inte förstår att den  röda huden är första gradens brännskada och kan leda till rediga problem. Kroppen är inte gjord  för brännskador och har man  80%  av kroppen illröd så mår inte kroppen bra.

  • Fröken Cha
    Äldre 20 Jul 12:09
    #7

    Jag tycker Dita von tease är snyggare än pamela anderson, om man säger så. Blekt ska det va! (Men lite färg för lysterns skull kan va snyggt också)

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 20 Jul 13:53
    #8

    Jag är en klassisk blekis, har fräknar och lite röd nyans i håret och blir bränd på fem röda om jag inte använder bebis-solskyddsfaktor! Just nu har jag faktiskt blivit brun på underarmarna och i nacken då jag bär uniform på jobbet som slutar vid armbågarna och jobbar utomhus hela dagarna, ser rätt lustigt ut :P


    Dessutom har min pappa nyligen fått diagnos malignt melanom (stavar kanske fel?) och det skrämmer mig vettlös. Blir rätt orolig över mina vänner som inte bara pressar ute utan också på solarium för att slippa streck efter bikinin och liknande :S

  • Vanya
    Äldre 20 Jul 14:01
    #9

    SPF 50 här, ska jag vara stilla ute i solsken är det skuggan som gäller - blekfis till max och stolt över det.

  • lillal­yckan
    Äldre 22 Jul 23:06
    #10

    Trevligt att man inte är ensam blekfis Jag kan bli brun, men jag tycker inte att det är värt det. SOm Maybebride skrev så är det hög solskyddsfaktor som gäller och vara toppförsiktig. Om jag ligger på stranden så gör jag det för att det är skönt och avkopplande, gärna med en bok och ett parasoll. Men man blir alltid idiotförklarad bland alla andra för att man inte är intresserad av att bli brun. Men jag brukar svara att det blir jag som skrattar åt dom sen när dom är rynkiga och jag ser ut som en femtonåring


    Och verkligen, Dita von Teese är en förebild på till stil och utseende


  • lillal­yckan
    Äldre 22 Jul 23:06
    #11

    Oh en sak till, mina tatueringar syns bättre om jag är blek


  • SueAnn­e
    Äldre 23 Jul 10:08
    #12

    Jag är inte jätteblek, men i järmförelse med min lillasyster och ett par kompisar är jag som en snödriva... Jag är absolut ute och badar och myser i solen (aldrig solskyddsfaktor under 15) men det är inte för att bli brun utan för att jag gillar att bada och åka båt.

    Lagom lite solbränna är fin (dvs. lite ljusbrun lyster på armar och ben), och nyttig för kroppen, men det beror så klart helt på hudtyp också. Min sambo blir skär så fort han öppnar dörren i princip, så han får förbli blek. Det är fint det också!

  • lillal­yckan
    Äldre 23 Jul 11:06
    #13
    SueAnne skrev 2010-07-23 10:08:27 följande:
    Jag är inte jätteblek, men i järmförelse med min lillasyster och ett par kompisar är jag som en snödriva... Jag är absolut ute och badar och myser i solen (aldrig solskyddsfaktor under 15) men det är inte för att bli brun utan för att jag gillar att bada och åka båt.Lagom lite solbränna är fin (dvs. lite ljusbrun lyster på armar och ben), och nyttig för kroppen, men det beror så klart helt på hudtyp också. Min sambo blir skär så fort han öppnar dörren i princip, så han får förbli blek. Det är fint det också!
    I mina ögon har du helt rätt inställning, man är i solen för att man tycker att det är mysigt, inte för att man "måste bli brun".
  • Dejli
    Äldre 23 Jul 13:10
    #14

    Jag är blekare "solbränd" än de flesta jag känner är som vinterbleka... men en liten tripp till Asien är alltid en boost för självförtroendet, om man behöver det. Ska nog köpa med mig ett gäng Barnängen-tvålar eller dylikt och sälja dyrt till alla som suckar längtansfullt och undrar vad jag använder för tvål för att vara så vit.


    Skämt å sido så är jag hellre vit än röd... har flera släktingar som opererat bort födelsemärken med cellförändringar (inget som hunnit utvecklas till cancer dock), och jag bränner mig ganska lätt. Den lilla färg jag får är liksom inte värd att offra sig för...


    Sambon har alltid levt efter devisen "man bränner sig först, sen blir man brun". Jag sprayar in honom i SPF 20 och säger att får han självorsakad cancer får han klara sig själv på sjukhuset... han har redan haft en annan sorts cancer med allt vad det innebär, och att vara ensam på sjukhuset är nog inget som lockar direkt. Han har blivit bättre på att skydda sig faktiskt, efter många timmars tjat... 


    Min bästa kompis är minst lika blek som jag (fast hon är mjölkvit, jag är mer gråblek) så vi lös ikapp på skolfotona på gymnasiet :P

  • shakyn­ose
    Äldre 24 Jul 20:24
    #15

    Jag blir lätt brun, och jag är väldigt dålig på att smörja in mig. Lär mig aldrig! Ligger aldrig och pressar i solen, men jag glömmer lätt bort hur stark solen är när jag badar och sportar så det händer att jag blir bränd ibland. Borde verkligen skärpa mig med det där med spf...

Svar på tråden Det här med att sola...