• Fru2010

När vara i kyrkan?

Hur långt innan vigseln startar ska man som brudpar vara i kyrkan ungefär? vi har inte träffat prästen än. Gifter oss 7/8. Vill veta så att jag kan planera in allt annat.

• Svar på tråden När vara i kyrkan?
  • Smulan9

Det beror nog helt på hur er kyrka ser ut. Finns det några bra ställen att gömma sig på? Där vi gifter oss finns det inte det, så vi ska komma dit strax innan vigseln börjar, dvs. när alla andra har gått in och satt sig.

• Fru2010

Jaha ok, tack. Måste försöka få tag på prästen idag. Men tror att det finns plats att gömma sig.

• Werty

vi kommer att komma typ en kvart innan för att hinna kissa och sånt, vi fotar utomhus en liten bit från kyrkan så alternativet hade annars varit att kissa i skogen..inte så aktuellt med brudklänningen :)

• Fru2010

Men om ni kommer en kvart innan kommer ju ästerna se er innan vigseln...eller?

Jag trodde de flesta kom kanske en halvtimme innan och gömde sig innanför så att gästerna inte har en chans att se en. Någon minut innan som Soldemor har skrivit låter stressigt i mina öron men se är jag ett controllfreak också :)

• Soldemor

Fru2010 skrev 2010-07-21 09:40:19 följande:
    Men om ni kommer en kvart innan kommer ju ästerna se er innan vigseln...eller?Jag trodde de flesta kom kanske en halvtimme innan och gömde sig innanför så att gästerna inte har en chans att se en. Någon minut innan som Soldemor har skrivit låter stressigt i mina öron men se är jag ett controllfreak också :)

Allt skall väl vara klart då, det som mot förmodan inte är det, är det kanske för sent ändå att göra något åt?

• effy999

Lita på att värdpar/marskalk/tärna/föräldrar föser in folk i kyrkan. Och även prästen komer att se till att alla har satt sig på utsatt tid och sedan vänta in er på kyrktrappan.

De kommer inte börja utan er!

• Nordiskbrud

Någon minut innan klockorna ska börja ringa ville präst o vaktmästare att vi skulle komma och då kom vi också Det var inte stressigt på något sätt och vi fick åka en liten extra sväng innan vi körde fram till kyrkan. Räkna inte med att alla gäster kommer ca en kvart innan som man "bör".
    Varför ska man stå och vänta utanför kyrkan eller häcka inne i kyrkan? Det finns ju inget att göra då mer än att vänta och bli mer nervös Vigseln börjar inte utan er och vad gör det om vigseln skulle komma igång en eller tre minuter försent???

• Fru2010

Helt riktigt. Det är nog bara jag som stressar upp mig.

• alos

Maken ska vara där ca 20 min innan då han ska stå där framme. Jag kommer väl 10 min innan. Ingen ska ju se mig så jag får gå in en speciell ingång med barn pappa och syrran

• Ingvarsson

har ingen plats att gömma mig så jag kommer få komma till kyrkan när alla har gått in & satt sig, förutom min pappa....

• BMTS

Vi kommer att vara på plats i kyrkan (undangömda) omkring en halvtimme i förväg. Då hinner vi fräscha upp oss och kanske äta något lätt så att blodsockret inte rasar och fotografen får dessutom fotografera gästerna när de kommer. I och med att jag har på känn att vissa gäster kommer att vara där i väldigt god tid så vill vi inte riskera att möta dem och därav att vi är där ännu tidigare. Prästen ville också ha oss på plats en kvart i förväg så att vi hinner gå igenom om det är någon sista fråga eller så.

• Werty
    Fru2010 skrev 2010-07-21 09:40:19 följande:
    Men om ni kommer en kvart innan kommer ju ästerna se er innan vigseln...eller?Jag trodde de flesta kom kanske en halvtimme innan och gömde sig innanför så att gästerna inte har en chans att se en. Någon minut innan som Soldemor har skrivit låter stressigt i mina öron men se är jag ett controllfreak också :)
    Nä..kör liksom runt så vi kommer från baksidan och blir avsläppta vid ingången till sakristian där vi kan gå på toa och äta nåt litet och ta ett sista snack med prästen innan. 
  • Flotten

Här hos oss har det alltid funkat med 1 minut innan. Det är INTE vanligt här på landet med medeltidskyrkor att man överhuvudtaget har någonstans att "gömma" sig, och i den enda vi har med toalett inomhus kan man inte okupera sakristian då det är den enda toan som betjänar drygt 400 besökare. 10 minuter innan är ingen bra tid enligt mig, det finns i varje vänkrets någon som (alltid) kommer försent precis som att det finns någon som kommer 50 minuter INNAN.

• Soldemor

Flotten skrev 2010-07-21 14:01:18 följande:
    Här hos oss har det alltid funkat med 1 minut innan. Det är INTE vanligt här på landet med medeltidskyrkor att man överhuvudtaget har någonstans att "gömma" sig, och i den enda vi har med toalett inomhus kan man inte okupera sakristian då det är den enda toan som betjänar drygt 400 besökare. 10 minuter innan är ingen bra tid enligt mig, det finns i varje vänkrets någon som (alltid) kommer försent precis som att det finns någon som kommer 50 minuter INNAN.

Man skulle nästan kunna tro att vi tjänstgör i samma församling!

Svar på tråden När vara i kyrkan?