• Greene­yes
    Äldre 19 Jul 21:19
    2938 visningar
    9 svar
    9
    2938

    kan båda ta mitt namn som mellanamn?

    Hej!
    Jag och min blivande make har både jätteovanliga efternamn (båda våra familjer är ensamma om våra namn). Jag har en dotter med mitt efternamn, och byta till pappans namn är inte aktuellt.
    Frågan är då hur vi ska göra med efternamn när vi gift oss. Det vi kommit fram till nu är att båda tar mitt efternamn som mellannamn, och båda heter hans namn som efternamn. Men hur går man tillväga med detta?
    Det verkar så himla krångligt allting!

    Nån med bra info eller länk?


    Skottland
  • Svar på tråden kan båda ta mitt namn som mellanamn?
  • Aleta
    Äldre 19 Jul 22:47
    #1

    Det går nog inte att göra så. På skatteverkets hemsida står det:


    "Mellannamn för make

    Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara en av er som kan ha den andres namn som mellannamn."


    Varför inte helt enkelt behålla era respektive namn?
    Vi har behållit våra och barnen heter mitt namn i efternamn. Vi är precis lika mycket en familj för det och vi har inte stött på något krångel.


    Jag har varit gift en gång tidigare och tog då min makes namn som mellannamn för att "höra ihop" mer. Det var bara krångligt och onödigt. Jättelångt att skriva och folk visste inte vilket namn de skulle använda.


     

  • fibobs
    Äldre 19 Jul 22:58
    #2

    jag vet att man kan kan trixa....det finns kryphål. Men enklast att få det förklarat är att du ringer skatteverket. För det var bra krångligt när jag frågade :/
    Man måste behålla sina namn vid vigseln och sedan kruxa efteråt. Men det går! RING SV!
    Lycka till

  • Greene­yes
    Äldre 20 Jul 10:22
    #3

    Nu har jag ringt skatteverket. Så här sa hon:


    *För det första, kommande barn kan inte få mellannamn, utan bara efternamn. Kan byta till sig förälders mellannamn först efter 18 års ålder.


    *INNAN vigsel, vid ifyllande av blankett 7831; behåll bådas efternamn och blivande maken tar mitt namn som mellannamn. Jag gör inget.


    *EFTER vigsel, ansöker jag med blankett 7630 om att ta min makes efternamn, och lägga mitt namn som efternamn.


     


    ...Hoppas det hjälper någon


  • fibobs
    Äldre 20 Jul 22:19
    #4

    yep, låter som det svar jag fick. Knöligt, men det går. Lycka till!

  • Greene­yes
    Äldre 20 Jul 22:34
    #5

    tack!


  • weddin­ginlov­e
    Äldre 31 Jul 10:10
    #6

    Så då kan man få samma efternamn som dubbel namn??

  • Greene­yes
    Äldre 2 Aug 15:44
    #7

     


    weddinginlove skrev 2010-07-31 10:10:25 följande:
    Så då kan man få samma efternamn som dubbel namn??

    Nja, alltså det blir ju inte dubbelnamn. Ett namn blir efternamn och ett blir mellannamn. Mellannamn kan inte ges till kommande barn heller.
    Ring till skatteverket så kan de förklara bättre


  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 2 Aug 18:40
    #8

    Okej...om han heter Andersson och jag Svensson.


    Då kan vi alltså BÅDA heta Andresson Svensson? Samma namn följd för oss båda? Vi sitter i exakt samma dielmma nämligen!

  • Greene­yes
    Äldre 2 Aug 19:09
    #9

     


    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-08-02 18:40:58 följande:
    Okej...om han heter Andersson och jag Svensson. Då kan vi alltså BÅDA heta Andresson Svensson? Samma namn följd för oss båda? Vi sitter i exakt samma dielmma nämligen!

    japp, bara ni gör som jag skrev ovan

    Alltså, om ni vill heta Andersson som mellannamn så tar den som heter Svensson det som mellannamn INNAN bröllopet (=heter Andersson Svensson). Den som heter Andersson gör inget. Efter bröllopet ändrar även den som heter Andersson till Andersson Svensson.

    Så man måste göra det i två steg, ett före bröllopet och ett efter. Enda nackdelen är att kommande namn då inte kan få mellannamnet (i ert fall Andersson). Därför är det jätteviktigt att man väljer noga vilket som ska vara mellannamn och vilket som ska vara efternamn...


Svar på tråden kan båda ta mitt namn som mellanamn?