• MoonGirl

Är det någon som har har haft röda rosor med liljor i sin brudbukett?

Hej! Jag undrar om det är någon här på bröllopstorget som har haft en brudbukett bestående av röda rosor och någon eller några liljor i. Vore kul att se kort på den buketten i så fall

Är det någon som vet om liljor, som tex navonliljor har säsong i augusti? Jag ska gifta mig i slutet på augusti (28:e) och det är hög tid nu att beställa brudbukett! 

Har hört att vissa sorter av liljor kan färga av sig på klänningen, är det någon som vet om navonliljor gör det? Finns det något man kan göra för att motverka att de färgar av sig? Jag kanske minns fel ang att liljor kan färga av sig??

Hör av er!

Tack på förhand!

Ps. Hur många veckor i förväg beställde ni er brudbukett? Beställde ni en tärnbukett också (om ni hade tärna)

Nyfiken!

• Svar på tråden Är det någon som har har haft röda rosor med liljor i sin brudbukett?
  • passionsblomman

Det funkar utmärkt med rosor i kombination med liljor i brudbinderier.
    Liljor ör till de blommor som finns året om, men särskilda önskemål om sorter och färger är bra för floristen att få så snart som möjligt. Du behöver verkligen hitta din florist nu, så ni hinner prata ihop er!
    Vad gäller att det färgar, så är det inte blomman i sig, utan frömjölet från ståndare och pistiller som ger oerhört fula fläckar som är hopplösa att tvätta bort. Får man det på kläder ska man aldrig borsta bort det, utan ta en tejpbit och trycka mot fläcken så de små kornen i största möjliga mån rycks upp från plagget och fastnar på tejpen.

När det kommer till brudbuketter brukar man helt sonika ta bort pistillerna från blomman, så är fläckrisken eliminerad.

Vad gäller bilder så kan du ju tex kika i BT-galleriet under "buketter" så finns det kanske någon med både liljor och rosor. Annars har Bernzons blommor många bilder i sitt galleri. Länk till dem har du i företagsregistret.

Svar på tråden Är det någon som har har haft röda rosor med liljor i sin brudbukett?