• BlivandeFruPettersson

Hur snörar man klänningen egentligen?

Såhär en dryg vecka innan bröllopet har ett helt nytt i-landsproblem gett sig tillkänna. Min klänning har hängt här hemma i en och en halv månad och jag har provat den och sett att den sitter som den ska, däremot insåg jag nu senast att den ju antagligen är helt felsnörad. Som det är nu snöras den nerifrån och uppåt och det är ju supersmidigt när den ska dras åt, men jag kan ju inte direkt springa runt med en stor rosett längst upp på ryggen (för det är en del band kvar, minst sagt).

Förstår att vi får ändra så att snörändarna hamnar längst ner, men var gör man av dem sen? En rosett är ju lika svår att dölja där, och kommer man ur den om man gör en dubbelknut? Hur gömmer man ändarna? Har tittat på bilderna från Shopindream men blir inte klokare på hur de gjort där. Bilder finns i mitt galleri om någon mindre sönderstressad person vill titta på det, eller om någon bara kan dela med sig av hur hon gjorde med sin klänning.

Hoppas det blev begripligt nu och att någon vänlig själ har tips att komma med

• Svar på tråden Hur snörar man klänningen egentligen?
  • Katarina Michael

På bilden ser de ut som man gömt den, men normalt brukar man göra en rosett längst ner.

• Heloise

På min bröllopskläning så hade jag snörena neråt och i en ojämn rosett.

Förra lördagen var jag på bröllop och då snörade jag den nerifrån och upp, dvs som din klänning är, sen gjordem in man en knut och så stoppade han ner snörändarna invändigt på klänningen. Anledningen till att vi gjorde så var att det fanns inte en sportluva att min man skulle kunna klara av att snöra åt det andra hållet utan att dra sönder öglorna, har provat det en ggr med dåligt resultat

Om man inte vill ha rosett nertill så kan man göra en knut och stoppa in ändarna på samma sätt.

• giz83

men asså....nu blev ju ja också konfunderad över hur ja ska göra me min klänning...???!!! kan man inte ha snörena hängandes på rumpan då? eller ser det helt galet ut? 

och om du har kvar snörningen så som den är nu så kan du ju pilla in rosetten i klänningen...

• shakynose

Om du inte ska ha rosetten synlig så rekommenderar jag att du snörar den nerifrån och upp som Heloise, eftersom det är enklast och ger mer smickrande form.

• sun moon

Nu gav ni mig huvudbry Har testat att snöra på båda hållen men kan inte bestämma mig. Om man snörar nedifrån och upp så blir det ju en synlig knut där uppe eller hur gör man? 

Ska lägga in foton på båda snörningarna i mitt galleri.

• sun moon

Första bilden är med knuten uppe och bild två är med rosett nere. Dock så var jag inte så noga med att lägga snörena platt på bild två. 

Vad är finast? 

• Ezna

På min klänning snöras den naturligtvis upp ifrån och ner, sen finns det en liten dragkedja längst ner på snörningen så man kan stoppa ner snörena där!!
    Jättefiffigt, och supersnyggt! Man ser varken snörena eller dragkedjan! :)

• sun moon
    Ezna skrev 2010-07-16 19:41:32 följande:
    På min klänning snöras den naturligtvis upp ifrån och ner, sen finns det en liten dragkedja längst ner på snörningen så man kan stoppa ner snörena där!!Jättefiffigt, och supersnyggt! Man ser varken snörena eller dragkedjan! :)
    Har du ingen bild? Min klännings snörning går också helt ihop längst ner (finns en liten hake där) men det är ju öppet under så snörena kommer att synas om de hänger ner där..
  • Kattpoet

Uppe från och ner  bör man snöra en klänning , orsaken är att om den går upp tappar du inte klänningen det första du gör .

Om det är ett riktigt korset liv, snöras klänning uppifrån och ner till midjan och sedan nerifrån och upp till midjan, dvs i samma hål som över snörea och sedan dras den åt.

Man gör detta för att förhindra tyck på revbenen och brösten som kan leda till att man får svårt att andas.

• BlivandeFruPettersson

Det verkar ju finnas en del olika fiffiga lösningar, ska prova lite olika och se vad som känns rätt. Tack för alla tips, inte helt lätt att tänka om mitt i all sista minuten-stress.

Svar på tråden Hur snörar man klänningen egentligen?