• Nove

Snittar till rosa champange?

Behöver verkligen tips om snittar att bjuda på till rosa Champange. Någon som har några ideer och recept att bjuda på?

• Svar på tråden Snittar till rosa champange?
  • Optimia

Vilken sorts champagne är det frågan om? Ganska många champagnehus tillverkar roséchampagner

Hur torrt/sött är vinet? Torrt, halvtorrt, sött?

Det är lättare att tipsa om man vet lite mer än färgen på vinet i fråga

• Nove

Jaha... Champangen heter Moet och är nog ganska torr tror jag.

• weddinginlove

De här osthjärtanen serverade vi till champagnen. De var väldigt uppskattade och gästerna hade svårt att tro på att vi gjort dem själva. Dessutom var de jätteenkla att göra och kan med fördel bakas ett par dagar innan. Receptet hittade jag i Allt om mats bröllopsspecial. Vi bakade två satser och det gick åt till 50 personer. Då blev det visserligen ca 130 stycken för vi hade nog lite större hjärtan än Allt om mat. Dessutom blev de inte så gröna som på deras bild, men det kan nog skyllas på vår trädgårdsbasilika som verkar vara av en lite annan sort än den man kan köpa i affären. Hur som helst, de var jättegoda och vi blev hemskt nöjda.

Recept för 80 hjärtan
    100 g kallt smör
    3 + 1/2 dl vetemjöl
    1/2 tsk bakpulver
    4 dl riven västerbottenost
    1 kruka basilika (ca 2 dl)

1. Sätt ugenen på 200 grader. Mixa snabbt ost och basilika till en grön massa i matberedaren. Tillsätt smör, mjöl och bakpulver och kör snabbt ihop till en deg.
    2. Kavla degen på en mjölad bänk till ca 1 cm i tjocklek. Stansa ut hjärtan med ett pepparkaksmått. Lägg hjärtanen på plåt med bakplåtspapper och grädda dem högt i ugnen 10-12 min.
    3. Låt svalna och förvara i tättslutande burk eller i frysen.

• weddinginlove

Har inte gjort dom själv men det låter gott så jag ska pröva.

Svar på tråden Snittar till rosa champange?