• Fröken Skruttis

    Det svider i plånboken..

    Jag har ju alltid vetat att det är dyrt att gifta sig,men det är ju fasiken löjligt va dyrt det är! Eftersom det är ganska så svårt att få tag i en bra/fin lokal här i Göteborg så ska vi köra paketpris på ett ställe som brukar fixa bröllop. Fint...995 kr/person...har då då 50 gäster så är det 50 lax ut på bara mat...helt galet! Visst ingår det mycket och du slipper all logistik med allt annat vilket vi tycker är skönt..men ändå! Vi var lite inne på om vi skulle ta en grym resa utomlands och gifta oss där bara min sambo och jag...det känns väldigt lockande..ganska så mycket billigare också..men samtidigt så känns det liksom som om något skulle fattas om man inte har sina nära och kära med sig. Visst,man kan ju ha en lite mer avslappnad fest när man kommer hem...men det är ändå inte riktigt samma sak. Är det bara mig som pengarna ger ångest`?! Med bröllopsresa å grejer så är vi ju lätt uppe i 120.000kr..hemska tanke!

  • Svar på tråden Det svider i plånboken..
  • Gorgeousnes

    Ja det kostar pengar. Men frågan är ju också hur många gästerna man har och vad man vill bjuda på. Vi började med Grand Hotel och spegelsalen men är nu nere och kollar på bygdegårdar haha. Varför? För att Grand Hotel ändrade sina löften om att vi kunde ha en lång fest där. Vart man får festa obehindrat och fritt verkar ju endast vara bygdegårdar och dylikt. Men vi kommer att kunna bränna 100 papp där med lungt. För vi vill bjuda på allt. 80% av våra gäster kommer med flyg och från ett annat land. Då vill vi inte att dom ska betala för festen.


    Men är EXTREMT stressad nu. Ingen lokal och bröllop om mindre än två månader.

  • Greeneyes

    Vi kommer också att lägga 100´-120´på vårt bröllop. Vi har normala inkomster, och att spara mellan 6-10 000 varje månad svider absolut. Men vi kikade runt lite på vad vi skulle få för  de pengar vi kunde spara om vi sparade max ända fram till bröllopet, och insåg att vi får ett bröllop på ett slott i Skottland till samma peng som här hemma. Så vi valde att följa våran dröm, och förhoppningsvis kan alla som vill komma eftersom vi sagt till över ett år i förväg. Så jag antar att det handlar om att fundera på hur mycket man tycker att det är värt, och sen spara spara spara. Visst är det tråkigt att få snåla, men det är ju trots allt bara i ett års tid  vi snålar fullt ut.


  • gruyerienne

    Jag onskar verkligen att vi hade rad att lagga sa mycket pengar pa vart brollop, men det finns inte for oss. Hade verkligen dromt om ett stort fint brollop och redan sett flera jattefina lokaler, men det var pa tok for dyrt. Det far bli budget alternativ, jag hoppas att jag inte kommer angra mig att vi inte vantade lite langre och sparade lite mer, men vi kan inte spara mer an nan tusenlapp hogst i manaden, sa det skulle ta ett tag....


    Bara av ren nyfikenhet, vad ingar i priset for 995 kr per kuvert? Vi gifter oss i Schweiz, och jag har noll koll pa priser i Sverige. Vi har hyrt ett chalet, ska ha catering och koper all dricka o sa sjalva och gor alla dekorationer sjalva. Var ju tvugna att hitta ett stalle med boende, annars hade inte familjen mojlighet att komma. 

  • Andreas flicka

    Vi betalar 1500 per kuvert.


    Då ingår:


    Mousserande vin med tre sorters snittar kött/fisk/veg


    Förrätt med vin - 1 påfyllning


    Varmrätt med vin 2 påfyllningar


    Ostar med dessert vin


    Kaffe med avec (3 cl)


    Tårta


    Vickning


    Dekorationer till borden (jag säger vilka blommor jag har i buketten så ordnar de dekorationerna)


    (så klart allt linne etc)


    Vi har stället för oss själva.

  • MrsMuffin

    Vi bor i Värmland och vi har fått en offert som ser ut typ såhär..

    Fördrink m påfyllning plus färsk, uppskuren frukt

    Förrätt med 1-3 glas vin

    Varmrätt med 1-3 glas vin

    Kaffe plus avec

    Bordslinne, personal, dekorationer, blommor på borden..

    Tror det var allt. Detta skulle bli cirka 700 kr per person. Om drygt två veckor gifter vi oss, och räkningen får vi hoppas blir en GLAD överraskning...dvs billigare än väntat. Vi får väl se...


  • Bridezilla11

    Jag kan ju säga såhär till er som inte har så hög budget. Min moster började spara pengar 3 månader innan sitt bröllop. Hon gjorde all mat själv (med hjälp av släktingar), fick bröllopstårtan köpt från NK av en kompis som var skyldig en "gentjänst", brudbuketten av vår chef, 15 flaskor mousserat vin till välkomstskålen i "bröllopspresent" av mig. Hennes granne gjorde bröllopsfrisyr, en annan kompis sminkade henne.

    Hon ville hellre ha hjälp med sakerna som behövdes till bröllopet av oss släktingar istället för bröllopspresent. Och det var ett RIKTIGT fint bröllop, 70 gäster med en brakfest efteråt, precis så som alla i hennes umgängeskrets gillar. Dyrt behöver inte alltid vara bäst. Jag skriver detta för att ni med lägre budget ska veta att ni kan ha ett kanonbröllop utan en budget på 200 000:- !

    Jag själv ska gifta mig nästa år, och kan spendera MYCKET mer pengar än vad jag kommer att göra. Men varför ska jag slösa när jag inte behöver? Man kan ha kul utan att bränna upp alla siffror på banken :)

  • Oniq

    Vi ska misann fira med buller och bång på vårt egna lilla sätt. Försöker kompensera bristen på pengar med tid att planera då det är lite mer än ett år kvar.


    Lokalen blir 'gratis' då vi har både fest och ceremoni i svärmors otroligt vackra och lummiga trädgård. efterrättsbuffé och pizzabuffe till huvudrätt (passar vårt tema och är lika udda och budget som vi och våra plånböcker ;) )


     


    Men jo, jag ska gnida ur varenda pampighet jag kan ur småslantarna för jag vill ha ett bröllop som sent ska glömmas :)

  • Agape

    Kan också tycka att många bröllop verkar dra iväg rejält när det gäller kostnad och att många summor är helt galna! Inte för att jag tycker att det är fel att spendera massa pengar på sitt bröllop men för min del så känns det som om jag inte skulle vilja lägga ut massor av pengar på bara bröllop.

    Men jag förstår att det kostar för när man kollar runt så verkar det ju knappt gå att få ett vettigt pris när det gäller lokal i en större stad. Matkostnaden och lokal blir ju oftast löjligt dyrt och verkar vara den största posten (om man inte räknar med ringar och resa). Blir tokig på att fundera hur man vill ha det och hur mycket det får kosta, kommer man ångra sig om man tex åker bort och gifter sig osv...

  • Flotten

    Hur mycket pengar ni än väljer att lägga på era bröllop så är det viktigt att folk har roligt och äter god mat.
    Vi var på ett FLOTT bröllop för några år sedan, mycket höga militärer i fina uniformer, klänningar som kostat skjortan, två sparrisar i kors, fina viner och öppen bar efteråt. Urtråkigt, trist, ett riktigt bottennapp till fest. Ja jag tror aldrig att någon i min familj har varit på ett sämre kalas. 
    Festen gick på drygt 150000 - däremot så har vi varit på budgetbröllop där glädjen varit stor, mycket större än budgeten.
    Jag förstår att det kostar att hålla bröllop men kom ihåg att pengar är inte allt.

  • EmmaochTommy

    Vi har en iallaravärstafall-budget på 80 000 dvs om vi inte får hjälp med något av det som vi vet att kompisar kan hjälpa oss med. Vi siktar på 45000 men då ingår enkla guldringar och trenättersövernattning i samband med bröllopet. Bröllopsresa får bli senare, då vi varken har råd eller tid at göra det i samband med bröllopet. Vår lokal är gratis plus att vi gifter oss i ett mindre samhälle. Jag bor nu i gbg och förstår er ångest över priserna!! lycka till!

  • gunge

    Vi kommer gifta oss i Mölnlycke och ha festen i Mölndal strax utanför Gbg... Vi har vigsel och fest på separata dagar


    VÄLDIGT budget men ändå känns de kanon..


    Har hyrt hemvärnsgården i Mölndal och kan festa heeeeeeela natten =) ( pris 1500:- ) Vi kommer vara ca 75 per


    Mormor ska göra brudbuketten, svärmor ska sy klänningen, mamma & pappa står för mat & alkohol och min blivande mans kusiners band ska spela..


    Vi har en budget på ca 15-18000 och då är de inräknat hotellnatt, resturang, ring, dekorationer och dukning till lolaken ( hyra av porslin och dyl ) skor,hans kläder, bruduppsättning och sminkning och massa annat.. Så de känns rätt bra..


     

  • Willowfield

    Håller med om att det är sjukt dyrt...


    Jag kan ta min m2b i handen o gå ut o äta en kväll med god mat (3 rätters) vin/öl, kaffe mm för runt 1200 kronor/2 personer


    Varför måste en bröllops meny gå på 900-1800 kronor/person?


    Samtidigt tar de betalt för lokal, städning, personal, samt i vissa fall extra för blommor mm.


    Nu snackar jag om den enklaste menyn, inkl 1-3 glas vin..Heltokigt!


    Har en stark känsla av att dessa priser finns just för att det går att mjölka brudpar på nästan hur mycket som helst...


    För vem kan stå emot hysterin :) av att allt är såååå underbart, fint, vackert, och ett måste för brudparet, (alla andra gör ju så)


    Tror som ni med budget skriver, det är inte pengarna som gör festen utan människorna...

  • Flodis Hjärtat

    Självklart är det människorna som gör bröllopet och inte pengarna.

    Vi skulle kunna komma undan mycket billiggare än vad vi kommer att göra, men vi vill att våra nära och kära inkl oss själva ska kunna njuta på bröllopsdagen och festen och inte vara super stressad över uppdrag man har tagit på sig.

    Jag vill inte stressa sönder mig sista veckan med mat och sånt. Då betalar vi hellre för att få det gjort. Vägrar åka och städa dagen efter bröllopet. Aldrig.
    För oss är det värt de pengarna.

Svar på tråden Det svider i plånboken..