• Andreas flicka

Ni som ska eller har gift er i kyrkan, fick ni "träna" innan?

Har läst i vissa trådar här på BT att vissa fått träna på vigseln i kyrkan med prästen. Fick ni göra det, eller hade ni bara ett sk vigselsamtal.

Vi var på vigselsamtal igår och jag känner mig lite spak, för det känns som om vi båda kommer få en black out under vigseln. Min käre BM förstod knappt vad han skulle göra sedan han fått tillbaka ringarna från prästen (han ska lägga dem i mina kupade känder och ha sina under och sedan ta min ring och trä den på mitt finger). Det liksom gick inte in, haha han är så sööööt. Jag blev jättenervös bara av att prata om vigseln och började nästan gråta så nu förstår jag inte alls hur detta ska gå till...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som ska eller har gift er i kyrkan, fick ni "träna" innan?
  • Flotten

AV erfarenhet så ger inte genrep så mycket, absolut inte om det är väldigt nära bröllopsdagen. Har sett brudpar repa och sedan på vigseln har de ingen koll på när var och hur!

• Martinaa

Både ja och nej. Vi övade i kyrkan, men det var på eget initiativ och utan präst, till största del för att våra brudnäbbar behövde veta hur de skulle gå, stå och sitta.

• Lina_K

Har ni en bra präst kommer h*n guida er igenom ändå, genrep behövs verkligen inte.

• sun moon

Vi ska ha två träffar med prästen, men vill vi öva i kyrkan får vi nog göra det själva.  

• Kjell Präst

Jag har aldrig genrep med mina brudpar, men jag förklarar i förväg hur allt går till, de får provgå altargången upp och provsöga löftena. Sedan instruerar jag dem tydligt under vigseln så att de inte ska behöva känna sig vilsna. Det har fungerat hittills

• Andreas flicka

Men då kanske vi inte behöver något genrep i kyrkan. Vi gick nämligen igenom allt med prästen i onsdags. Han sa också att han kommer ha koll på allt och att han kommer att ge oss anvisningar under tiden samt att vi inte kommer att komma ihåg något ändå. Haha!

• wiicky
    Idli skrev 2010-07-09 08:49:02 följande:
    Vi träffade vår präst i kyrkan där vi skulle gifta oss och gick igenom hela ceremonin tillsammans. Kändes jättebra att få göra det en gång innan så man vet vart man ska vända sig och när det ska sjungas och knäböjas osv osv. Hade nog behövt ett rejält genrep med alla inblandade också som musik och våra näbbar mm. Men men man kan inte få allt. Vår präst är ju också en vän till oss så det kan ju också vara en orsak till varför vi kunde vara i kyrkan och träna på allting.
    Nämnda präst brukar alltid öva med sina burdpar, om det finns möjlighet.
  • A Präst

Själv brukar jag inte ha "genrep" med paren, utan gå igenom vigselordningen när vi sitter ner och samtalar. Vill paret öva i kyrkan innan så går jag såklart med på det, men jag brukar inte föreslå det. Det enda paret behöver tänka på är att gå fram till altaret (brukar inte vara några problem!), och veta var ringarna finns. Allt annat har jag koll på och instruerar paret vad som händer. I stort sett alla par är nervösa, och jag har fått en känsla av att för mycket träning och genrep innan bara kan förstärka detta, men jag kan ha fel, för vissa är det kanske tvärtom...

• Rosenpetunia

Vi hade inget genrep. Håller helt och hållet med A Präst, i vårt fall hade prästen full koll och allt flöt på även fast vi var superduperpirriga och tagna av alla känslor och stundens allvar.

Lycka till, oroa er inte i onödan!

• elisabettan

Rosenpetunia skrev 2010-07-16 14:34:01 följande:
    Vi hade inget genrep. Håller helt och hållet med A Präst, i vårt fall hade prästen full koll och allt flöt på även fast vi var superduperpirriga och tagna av alla känslor och stundens allvar.Lycka till, oroa er inte i onödan!

Rosenpetunia: Så bra! För jag har funderat så mycket på hur allt går till "där uppe"! Hade ni ngt samtal innan med prästen? Det finns ju liksom några frågor jag vill ställa til den präst som kommer viga oss. Träffade ni er innan?

• Rosenpetunia

Vi pratade i telefon med vår präst ett antal gånger innan bröllopet, hade ingen möjlighet att träffa honom innan eftersom vi bor så långt borta. Det kändes som att våra telefonsamtal räckte gott och väl, vigseln var jättefin och han talade på ett mycket personligt sätt till oss. Det var sista vintern han höll i vigslar när vi var där så de som gifter sig däruppe nu möter någon annan präst.

Svar på tråden Ni som ska eller har gift er i kyrkan, fick ni "träna" innan?