• Snigel Bee

Ni som hade My Bardin Björkman vad tyckte ni? Jenny Blad?

Tkr att det är svårt me fotograf! Måste välja nu till helgen behöver hjälp!
    Vill ha Jenny Blad men hon e sååå dyr!! Även tittat en del på My´s bilder och ska träffa henne imorn!
    Ja som rubriken lyder ni som har haft henne, vad tyckte ni? Vad var bra och vad var dåligt? Även ni som har haft Jenny får gärna berätta, ska även träffa henne imorn.
    Så hemskt tacksam för era tips och erfarenheter!

• Svar på tråden Ni som hade My Bardin Björkman vad tyckte ni? Jenny Blad?
  • Snigel Bee

Ja vet! Ville ha henne men hon va uppdagen den dagen! =(

Fenixx skrev 2010-07-15 16:24:25 följande:
    jag tycker annars eva quirbach är väldigt duktig med. och har flera olika fotopaket till bra priser. väldigt hjälpsam och har bra ideér.  

• kpt
    annab10 skrev 2010-07-15 16:02:25 följande:
    Du skämtar va? Så det ska vara så dyrt för att fotografen är kunnig? Nä du det där går ja inte ett smack på. Jag vet en mycket duktig fotograf (ej yrkesfotograf) där brudparen får mycket för pengarna och fotografen han ÄR kunnig inom sitt område  både fotografiskt och inom digital retusc,  men men det är inte mina pengar.
    Nej, självklart inget skämt: kurser, litteratur, medlemskap i fotografiska föreningar, etc, kostar pengar.

Folk glömmer lätt att man inte betalar 10-20,000 kr för ett par timmars fotograferande: det ska rekas inför bröllopet (kyrka och festplats), dagen innan ska man se över sin utrustning och planera fotograferingen och sen efter fotograferingen kommer arkivering, utgallring, redigering, publicering, layout och en massa annat som kan ta flera dagar.  Det är inte rättvist att jämföra med en fotograf som bara dyker upp med sin enda kamera, fotograferar JPEG och bränner ut det på en skiva som sen lämnas över.

• Flotten

kpt skrev 2010-07-15 17:16:53 följande:
    Nej, självklart inget skämt: kurser, litteratur, medlemskap i fotografiska föreningar, etc, kostar pengar. Folk glömmer lätt att man inte betalar 10-20,000 kr för ett par timmars fotograferande: det ska rekas inför bröllopet (kyrka och festplats), dagen innan ska man se över sin utrustning och planera fotograferingen och sen efter fotograferingen kommer arkivering, utgallring, redigering, publicering, layout och en massa annat som kan ta flera dagar.  Det är inte rättvist att jämföra med en fotograf som bara dyker upp med sin enda kamera, fotograferar JPEG och bränner ut det på en skiva som sen lämnas över.  

Alltså precis som inom vilket annat yrke som helst med lite stolthet över sin kunskap?!

Jag är kyrkvaktmästare och har massor av kurser, erfarenhet, utbildningar både inom det kyrkliga och inom blommor och psykologi. Jag pratar med brudparen, anhöriga, prästen, musikern och eventuella solister och ser till så att allt klaffar på rätt dag, för detta får jag min vanliga lön då det förväntas att jag gör mitt bästa varje dag på jobbet. Det förväntar jag mig också av en fotograf, oavsett om den skryter om utbildningar eller är en naturbegåvning

Det är mycket pengar att lägga ut på foto, som faktiskt gör varken gör från eller till för ett lyckat bröllop.
    För egen del så finns inget fulare än en mega förstoring av ett brudpar men,men...

• Skumboll

Jag kan absolut tänka mig att lägga 15-20 tusen för att få min bröllopsdag dokumenterad i bilder. Det är inte så att jag vill ha något blaffigt porträtt på mig själv på väggen men det är ett fint minne.

Och även om det känns dyrt kan jag förstå att de tar de priserna de gör. Det är ju inte bara tiden för själva fotograferingen du betalar för, efterarbetet är ju egentligen det stora jobbet. Fotografen lägger ju också ner tid och energi på provfotograferingar, att reka platsen för fotograferingen osv. För att inte tala om den utrustning en professionell fotograf behöver. 

Sen får vi ju inte glömma att fotografen ska kunna leva på sitt jobb också. Det är ju knappast så att de pengarna du betalar går rätt ner i fotografens ficka, egenavgifter och skatt ska också betalas med de pengarna. 

• Flotten

Du pekar precis på samma som jag bara det att du nog inte vet om det. För de flesta av oss i olika serviceyrka är det inte själva tiden tillsammans tex på vigseln i kyrkan som är min sammanlagda tid på det bröllopet.
    Vigsel en lördag
    telefonbokning minst 45 minuter
    återuppringning av brudparet minst ett par ,tre gånger till X 45 minuter
    prata blommor 2 timmar
    möte med prästen och musikern, i bästa fall samtidigt, 1 timme
    städa kyrkan särskilt inför vigsel 4 timmar
    köra till floristen, hämta blommor+en sväng till pastorsexp. och hämta vigselbevis o psalmer 2 timmar
    ställa iordning ovannämda 1 timme
    börja en timme innan vigseln och städa plocka undan en timme efter vigseln 3 timmar

= 15 timmar för EN vigsel som ändå inte är särkilt speciell. SKATTEPENGAR dessutom.
    På tal om utrustning så om man är proffsig, så skall inte EN kund betala den utan det skall göras avskrivningar på den eftersom den finns med som inventarier i företaget.
    Kommentaren om att pengarna inte skall gå ner i fickan var helt onödig då jag tror att de flesta fattar det helt av sig själva.
    Framför allt så anser jag att man av en rutinerad yrkesman skall få ett bra jobb gjort, och om man är rutinerad så går ändå redigeringsjobbet relativt snabbt om man vet vad man sysslar med.

• kpt

Hur funkar det där med kyrkvaktmästare: frilansar du eller har du en viss månadslön?

• MKF

Som redan konstaterats i tråden lägger en fotograf avsevärt mer arbete på ett bröllop än bara timmarna man är på plats. Först ska momsen tas bort. Utrustning, material, försäkringar, lokal, kurser, bil, assitent, mm mm mm ska betalas av (och delas upp på flera kunder). Jag förstår de som tar kanske 15,000kr för en heldag - det blir inte mycket i vinst!

Om vi pratar 25,000 tror jag nog att det finns en del pengar över. Här väljer ni som brudpar vad ni tycker det är värt. Är en Gucci-väska värd 5000kr? Den kostar ju bara några hundra att tillverka? Betalar man för något annat än material- och arbetskostnaden?

• Snigel Bee

Fast lokal behöver dom inte tex när vi fotas! Och bilersättning tar de utöver det priset dom tar också! Sen tror jag inte att de släpar med sig EN MASSA saker inför en vigsel! Våran tar bara med sig kameran och någon objektiv tror jag att det var, assistent kmr hon inte heller ha. Tkr inte att vi behöver försvara dem så mkt! De riktigt kända TAR mkt betalt! Men det är som du sa att man betalar då för ett "märke" "ett namn" och även riktigt bra bilder!!

MKF skrev 2010-07-16 01:41:04 följande:
    Som redan konstaterats i tråden lägger en fotograf avsevärt mer arbete på ett bröllop än bara timmarna man är på plats. Först ska momsen tas bort. Utrustning, material, försäkringar, lokal, kurser, bil, assitent, mm mm mm ska betalas av (och delas upp på flera kunder). Jag förstår de som tar kanske 15,000kr för en heldag - det blir inte mycket i vinst! Om vi pratar 25,000 tror jag nog att det finns en del pengar över. Här väljer ni som brudpar vad ni tycker det är värt. Är en Gucci-väska värd 5000kr? Den kostar ju bara några hundra att tillverka? Betalar man för något annat än material- och arbetskostnaden?

• MKF

Ja precis, det extra är ju märket/namnet/fotonen som man väljer själv om man tycker det är värt.

Även om ni inte behöver en lokal och massa utrustning etc. så ska ju fotografen på något sätt tjäna pengar även vintertid då det inte är så många bröllop. Då måste man ha en studio, troligtvis någon assitent/anställd osv.

• Optimia

Jag vill verkligen inte nedvärdera kyrkvaktmästare, kantorer, präster med flera som jobbar med vigslar.

Däremot tycker jag ändå inte att man riktigt kan jämföra ovanstående yrkeskategorier med en fotograf som har eget företag. Kyrkans personal har vanligtvis samma månadslön året om, oberoende om det är 5 eller 50 brudpar som gifter sig den månaden.
    Många fotografer har inte rena fotograferingsjobb VARJE dag, utan de fotar några dagar i veckan och ägnar resten av tiden åt redigering, beställning av bilder, pappersarbete etc. Viktiga uppgifter, men inte speciellt inkomstbringande.

Jag tror att många tänker sig att fotografer kanske drar in 10 000 per dag, men så är nog inte riktigt fallet, utan fotografen har ofta flera arbetsdagar i veckan då det inte kommer in pengar.

Även om fotograferingen av ett visst brudpar inte behöver en massa utrustning betyder det inte att fotografen kan ha 1 kamera och 2 objektiv och klara sig på det. Vill en fotograf ha en bred kundkrets och dessutom ha jobb året runt, krävs en studio med ordentlig utrustning.
    Bara datorn & skärmen en fotograf använder är betydligt dyrare än den utrustning de flesta av oss har hemma.

• Snigel Bee

Jag tycker att denna tråd har spårat ut lite! I rubriken frågar jag om erfarenheter som ni har haft med just dessa 2 fotografer, tacksam om vi kunde hålla oss till detta!

• ConnyD

Så länge kunder väljer att betala det pris som begärs så kommer priset att vara som det är. Det finns allternativ till "överpriserna". Det är lika i alla brancher och egentligen finns det ingen anledning att diskutera eller motivera varför priset är som det är. Jag frågar inte varför hantverkaren som fixar huset tar det pris han tar. tycker jag det är för dyrt söker jag andra leverantörer av tjänsten tills jag hitttar en som levererar den kvalite jag söker till ett pris jag är beredd att betala. Tillgång och efterfrågan styr oftast priset.

• ConnyD

Jag är ledsen snigel bee, så här är det ofta. verkar tyvär inte som någon har nån erfarenhet av de två fotograferna. Det är inga jag känner igen. sorry

• Fröken Cha

Har bokat My! Vet inget om resultatet än... :)

• Snigel Bee

När ska ni ha henne? =)

Fröken Cha skrev 2010-07-16 11:12:55 följande:
    Har bokat My! Vet inget om resultatet än... :)

Svar på tråden Ni som hade My Bardin Björkman vad tyckte ni? Jenny Blad?