• Sandra­MT
    Äldre 8 Jul 01:42
    3848 visningar
    26 svar
    26
    3848

    Vad ska vi heta?

    Vad ska vi heta Axel och Sandra Mattsson Holmes eller Torok Holmes?


    Det är jag som heter Mattsson, Torok i efternamn medan Axel heter Ramsin Holmes. Vi har valt bort Ramsin men nu vet vi inte vilket av mina namn vi ska ta. Hjälp?


    Bröllop 101204
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ska vi heta?
  • Enilem­mE
    Äldre 9 Jul 11:39
    #11

    Bara Holmes eller bara Torok. Lättare att uttala Torok i Sverige dock.


    Gillar inte heller dubbelnamn..

  • Moi mokula­t
    Äldre 9 Jul 11:42
    #12

    Holmes bara. Eller Torok bara. Inte båda

  • fromhe­retoet­ernity
    Äldre 9 Jul 11:49
    #14

    Ni kan komma runt att båda får heta dubbelnamn dvs det ena som mellannamn och det andra som efternamn. Men när ni sen får barn eller om, då får det bara heta efternamnet. Det går att komma runt det också, det gjorde några kompisar till oss men det var jättekrångligt och jag tror att de var tvugna att skiljas under en kort period för att komma runt det.

  • Sandra­MT
    Äldre 9 Jul 12:05
    #15

     


    fromheretoeternity skrev 2010-07-09 11:49:06 följande:
    Ni kan komma runt att båda får heta dubbelnamn dvs det ena som mellannamn och det andra som efternamn. Men när ni sen får barn eller om, då får det bara heta efternamnet. Det går att komma runt det också, det gjorde några kompisar till oss men det var jättekrångligt och jag tror att de var tvugna att skiljas under en kort period för att komma runt det.

    Men jag tycker det är så konstigt. Jag menar vi har ju bägge två haft dubbelnamn hela våra liv. Eller jag har haft det i 12 år då jag lade till Mattsson när jag var 10. Jag menar, om man kan få heta Rymdblomma i förnamn och ha fem mellan namn så kan man väll få ha dubbelnamn. Förstår inte vad det stora problemet är. Kommer känna mig stympad om jag inte kan få ett namn från min sida... Vi trivs med dubbelnamn då vi alltid haft det. Men, men. Om det krävs en kort skilsmässa så fine. Korkat Sverige kan vara ibland. :/ 

  • Katari­na Michae­l
    Äldre 9 Jul 12:07
    #17

    Jag tänker spotant Matsson om ni vill har ett mer svensk namn, son-namn. Kan var roligt o ni ska flytta till Australien.


     

  • Sandra­MT
    Äldre 9 Jul 12:08
    #18

     


    Brallis2010 skrev 2010-07-09 12:06:51 följande:
      Ring Skatteverket och PRV och fråga

    Står i telefonkö nu. :/

  • Sandra­MT
    Äldre 9 Jul 12:10
    #19

     


    Katarina Michael skrev 2010-07-09 12:07:51 följande:
    Jag tänker spotant Matsson om ni vill har ett mer svensk namn, son-namn. Kan var roligt o ni ska flytta till Australien.  

    Jag vill heta Mattsson Holmes men han vill heta Torok Holmes då han tycker min pappas namn är 'coolt'. Men blir glad bara jag får ett av namnen som folk tycker låter bäst.

  • Sandra­MT
    Äldre 9 Jul 12:14
    #21

     


    Brallis2010 skrev 2010-07-09 12:11:17 följande:
      Håller tummarna!!!Skatteverket och PRV kan säga olika för de har lite olika regler så ring båda.Det kommer säkert kosta 1800kr/ person men det är ju det värt om man får heta det man vill.

    Tack!
    Mjo, precis. Ska ju ändå ha de namnen resten av mitt liv. :/

  • Enilem­mE
    Äldre 9 Jul 12:18
    #22

    Eftersom ni redan har alla namn som efternamn så behöver ni nog inte blanda in PRV utan det är en namnändring hos Skatteverket som gäller.


    Om du tvunget vill ha ett namn från din sida tycker jag att ni ska heta Torok Holmes, men då kommer nog Torok att bli ett mellannamn. (Om ni nu får ha dubbelnamn båda två.)

  • Sandra­MT
    Äldre 9 Jul 12:20
    #23

     


    EnilemmE skrev 2010-07-09 12:18:11 följande:
    Eftersom ni redan har alla namn som efternamn så behöver ni nog inte blanda in PRV utan det är en namnändring hos Skatteverket som gäller. Om du tvunget vill ha ett namn från din sida tycker jag att ni ska heta Torok Holmes, men då kommer nog Torok att bli ett mellannamn. (Om ni nu får ha dubbelnamn båda två.)

    Mjo... Får se vad de säger på Skatteverket. Har plats 10 nu. WOW!! Kan det gå segare? Haha... :p

  • Sandra­MT
    Äldre 9 Jul 12:32
    #24

    JIPPIE!!! Vilken dunder brud jag talade med! Hon ska skicka någe' papper till mig som jag har på måndag som vi måste skicka in innan hinderprövningen och på så sätt kan man ha dubbelnamn eller vad det var. Weeeeiii!!! :D Kan uppdatera mer på måndag när jag fått pappren.
    Puss, puss, puss på er alla!!

  • Sandra­MT
    Äldre 9 Jul 12:48
    #26

     


    Brallis2010 skrev 2010-07-09 12:33:44 följande:
      Titta det löste sig vad härligt.Kommer båda namnen vara efternamn eller kommer ett vara mellannamn och ett efternamn?När gifter ni er?

     


    På henne lät det som det skulle bli två efternamn. Men måste läsa i papprena. :)
    Vi gifter oss den fjärde december. :) Och nu har jag talat med Peter (vigselförättaren) som var super duper snäll och kunde tänka sig att jobba över en timma för vår skull då vi inte vill gifta oss den femte och så kunde han ta sig till lokalen. Är så nöjd med honom! Kommer bli så bra...! :)

Svar på tråden Vad ska vi heta?