• moonlightgirl

    Antal tärnor och marschalkar

    Här kommer en liten nyfiken fråga. Har sett att många skriver att de ska ha två, tre och även fyra tärnor men endast en marschalk. Så till min fråga, varför så maånga tärnor men endast en marschalk???

  • Svar på tråden Antal tärnor och marschalkar
  • SandraMT
    Syrinx skrev 2010-07-08 15:38:37 följande:
    Åh, det visste jag inte! Men det låter ju vettigt, så inte såna viktiga grejer försvinner någonstans
    Min lillebror ska ha karlns ring och karlns bästa vän ska ha min. :)
  • Soldemor

     


    SandraMT skrev 2010-07-08 15:55:56 följande:
    Min lillebror ska ha karlns ring och karlns bästa vän ska ha min. :)

    Du är en modig kvinna! Kolla upp att de verkligen har ringarna med sig till kyrkan!

  • SandraMT
    Soldemor skrev 2010-07-08 16:06:04 följande:
      Du är en modig kvinna! Kolla upp att de verkligen har ringarna med sig till kyrkan!
    Hahaha... Ja då... Men brorsan skojade lite om det där fakiskt! :p Men jag litar på min bror inte så jätte mycket på den andre. Men tror inte han slarvar bort någonting så viktigt. Hoppas inte det i alla fall.

    Även att vi ska viga oss i festlokalen av en vigselförättare. :)

  • Sebastiána

    Jag tänkte direkt på min syster som tärna. Min BM funderade på att ha sina 2 bröder + sin bästa vän, men ändrade sig. För min del hade det varit OK med 1 tärna och 3 marskalkar. Ett tag funderade han även på att ha sina två tonårssöner som marskalkar och då hade det blivit 5 ...

  • majsanx

    Vi hade två tärnor och en marskalk. Mest för att jag inte kunde eller ville välja vilka av mina två bästa vänner som skulle vara tärna, så jag valde båda.

  • prinsessanogrodan

    Jag kan bara svara för mig och m2b. Vi ska endast ha en tärna, inga bestman, ingen marsalk.
    Min tärna är min bästa vän och för henne (och för mig) är det en väldigt stor sak att hon är med mig (oss) framme vid altaret. Min m2b har också nära vänner och skulle kunna ha bestman eller marsalk men han tycker inte att det "behövs" och jag tycker att han ska välja själv om han vill ha bestman / marsalk. Jag ser inga problem med att vi "bara" har en tärna. Jag kan inte se att det är nåt att hänga upp sig på. Vi är inte ute efter att ordna ett "perfekt bröllop" där allt är matchat och uppstyrt in i minsta detalj. Vi försöker tänka på det stora sakerna:god mat och dryck, kärleksfull vigsel,bra foton, trevlig middag och inga långa väntetider för gästerna, ingen lååång middag, ingen långtråkig presentöppning under middagen. Självklart är bröllopet genomtänkt och planerat men vi hänger inte upp oss på små detaljer som att matcha antal tärnor med antal bestmen/marsalkar för att "det ska se bra ut". Vårt liv är ju vårt liv, inte en romantisk Hollywood-komedi där allt är uppstyrt och "perfekt".

    Om man VILL ha ett visst antal tärnor och det råkar sammanfalla med antalet bestmen/marsalkar så visst, men att välja ut någon/några för att det ska bli jämnt antal? Näe, hur hedrande är det då för dom personerna?
    "Vi vill ha dig som tärna/bestman/marsalk för att antalen ska matcha"...
    Inget jag skulle känna mig hedrad av. Snarare skulle jag tänka att brudparet är ute efter att "regissera" fram "en perfekt dag" för att visa upp en bild av att deras liv är "perfekt". Alla är olika men för min del så är det slöseri med tid och energi att försöka få "allt" att bli "perfekt".
    Förresten är ju vårt icke-perfekta bröllop "perfekt" för oss

  • TheD

    Vi kommer ha en tärna och en marsalk.. som det ska varaGladFlört Jag och min syster är bästa vänner och omhon av någon anledning inte skulle kunna vara tärna så skulle jag inte ha någon!

    För mig känns det lite överdrivet med en massa folk som struttar bakom brudparet  a la american movie!

    Men jag förstår att det kan vara svårt att välja och varför inte ha 2 av varje isf....men det känsn skönt att vi hade det klart från början för tärna och marsalk

  • marimekko86

    Vi har två tärnor (mina systrar) och en marsalk (min m2b bästa vän). Jag kunde inte välja en av mina systrar. Tror att tjejer kanske kan ha mer svårt att bara välja en av sina vänner eller systrar,man vill inte göra nån ledsen eller sotis eller nåt...Killarna bryr sig kanske inte lika mycket. Sa till min m2b att han kunde välja sin andra bästa vän så vi har två av avrje,men han tyckte det var onödigt Nöjde sig med en.

  • Agape

    Vi kommer att ha tre tärnor och en marsalk. Detta för att jag har tre systrar och jag ville ha med alla så därför blev det så många tärnor. Sambons kommer att ha sin bäste vän och barndomskompis som marsalk.

Svar på tråden Antal tärnor och marschalkar