• sommar23

    Tycker inte jag var fin...

    Jag och min man gifte oss för snart två månader och vi hade ett helt fantastiskt bröllop som övergick alla våra förväntningar. Det enda som dock inte blev som jag tänkt var mig själv och jag tycker verkligen inte jag var fin. Klänningen satt inte som den skulle då jag tappat litt i vikt och sömmerskan inte gjorde ett helt gott jobb. Frisyren var inte fin och slöjan satt fel. Jag trodde den där känslan av besvikelse över att inte känna sig sådär strålande vacker som man skall göra den dagen skulle försvinna efter ett tag då allt annat blev mer än perfekt men jag tänker på det många gånge om dagen och känner mig ledsen. Vet inte vad man kan göra för att bli kvitt denna känsla för dagen kommer ju aldrig i repris... Man har ju verkligen lagt ner sin själ och massa pengar på alla detaljer och så blev det inte bra.

    Vet inte helt vad man kan göra men jag behövde nog mest skriva av mig lite. Tycker det är jobbigt att visa foton för folk och snart måste vi framkalla bilderna och det känns liksom inte så kul när man inte tycker att man ser fin ut..

    Tacksam för lite råd om det är någon annan som upplevt något liknande..

  • Svar på tråden Tycker inte jag var fin...
  • porchez

    hmm, har nog inte gott råd till dig. Men vill ändå skicka dig en kram och lite förståelse. hoppas verkligen att du inte kommer få en massa onödiga kommentarer, om att du är fin som du är. Lär dig tycka om dig själv osv. För jag förstår det som nånting annat.


    Känslan när man gifter sig "ska" vara finast den dagen. Jag vet många brudar som har blivit upp sminkade haft på sig fina klänningar men som inte varit just "dom". Man klär upp sig till nånting som inte är sig själv... Hmm inte det jag skulle skriva egentligen, men som vanligt babblar jag på för mycket


    Visst det är jobbigt när du framkallar korten, men tänk på att det bara är DU som ser detaljerna, men klänningen, slöjan är fel m.m. Övriga kommer kolla på helhelten, och den är det säkert inget fel på!


    Sen du, fråga de flesta som gifte sig för, säg 20år sen, tycker idag att de verkligen var fina på deras bröllopskort? Tänk dig 80-tals maräng klänningar, våfflat hår m.m.
    Men de minns ändå bröllopet som en av de viktigaste dagarna i deras liv, vem vet en dag kanske du tom. skrattar åt det?


     


    *kram*

  • Astro

    Vad svårt! Jag har inte varit med om nåt liknande, är fortfarande på väg mot bröllopet. Men kanske du kan fokusera på något annat än hur du såg ut? Försök att varje gång de tankarna kryper på tänka på nåt som var bra istället som kan ta över?


    Du kan ju oxå fråga andra hur de tyckte du såg ut. Troligen svara ju allihop att du var vacker som en dag, för det är ju i slutändan så att det oftast är vi själva som är missnöjda, andra märker inte det. Om tillräckligt många säger att du var fin kanske du kan tänka om lite liksom?

  • Gorgeousnes

    Jag är rädd att jag kommer att hamna i den situationen. Vi gifter oss om två månader. Och det enda vi ha koncentrerat oss på den senaste månaden är ett hitt en lokal. har inte ens brudklänning, har provat en gång men hittade inget.


    Känns som att jag ska planera mitt livs fest på typ en månad........normalt tar det ett år för mig att bestämma mig för vilken jacka jag ska köpa.


    Vill att allt ska bli perfekt.

  • Oniq

    Fy vad hemskt att du känner så. Det är en av mina största farhågor för mitt egna bröllop då jag sällan ser ut som jag vill.


     


    Jag hoppas bara att du hittar något eller några kort där du tycker att du ser okej ut.  Säkerligen så tyckte din man och alla bröllopsgästerna att du var jättevacker, men det kanske tar tid innan du känner det själv?


    Förhoppningsvis försvinner känslan av besvikelse med tiden så att enbart minnet av en fantastisk dag fylld av kärlek finns kvar.


    Håll hakan högt. Du har någon som älskar dig, oavsett om ett hårstrå ligger snett ;)

  • sommar23

    Tusen tack för alla fina svar - det värmer! Helt enig att det där med att man är fin som man är osv bara är jobbigt att höra.. Alla säger naturligtvis det för att vara snälla men just den dagen så vill man ju känna sig som världens vackraste och den känslan fanns aldrig där... Till dig som skall gifta dig har jag bara ett råd och det är var noggrann och prova hellre allt en gång extra (klänning, frisyr, smink etc) för då kan du känna dig säker och lugn på att det antagligen blir som det skall på bröllopsdagen. Jag skulle naturligtvis ha provat klänningen veckan innan men allt gick i hundra och den detaljen tänkte jag helt enkelt inte på.

    Det blir säkert bättre och allt sånt bleknar ju med åren men just nu är det så jobbigt. Än en gång tusen tack för ert stöd och lycka till med bröllopet Gorgeousnes!

  • Desirée

    Det du berättar är min stora fasa...att jag inte kommer känna mig fin och då kommer allt annat att kvitta. 

    Jag har köpt min klänning med lite hjälp och jag ångrar mig...hade aldrig köpt denna klänning om jag hade vart själv och shoppad...hade egentligen tänkt mig en draperad klänning men står istället med en helt slät klänning som innebär att korsetten jag har köpt inte går att använda och jag hittar ingen bh som fungerar heller, snyft! Känner mig bara utklädd i en fin klänning när jag tar på den, det är inte jag som är fin utan klänningen...
    ....men vad gör man?! Antingen får jag bita i det sura äpplet eller i panik åka och leta en ny klänning och slänga ut ännu mer pengar efter att jag ändå köpt en dyrare klänning än vad som var tänkt =(

    Är dessutom orolig för smink och frisyr eftersom jag inte känner någon som jag vet gör som jag vill ha det....och den som ska göra buketten pratar om helt andra blommor än jag vill ha...det är väl ändå jag som ska få välja?!

    Så nu har jag fått lättat mitt hjärta också...puh! Detta hjälpte antagligen inte dig värst mycket men tack för att du skrev denna tråd! När det kommer till bröllop pratar alla bara om hur kul och perfekt det kommer bli ...men egentligen är det en helt vanlig dag som vilken annan och man kan spilla ned kläderna, ha ont i huvudet, bli sjuk och få en stor fet finne på näsan.

    Ett tips jag kan bidra med: åk och hyr en snygg klänning, gå till en annan frisör, sminka dig själv och åk till en studio och ta superfina bilder som ni kan ha och visa upp istället där du känner dig så fin som du hade tänkt dig!

  • sommar23

    Desiree, jag tycker absolut du ska göra något åt klänningen. Det är din bröllopsdag och du skall känna dig som världens finaste i den klänningen du valt. Du kan alltid sälja den du köpt på Blocket och på så sätt få lite av pengarna tillbaka och sen tycker jag du skall ringa varenda brudsalong du kan hitta i närheten och finna dig din drömklänning.

    Ett tips är att fråga i brudsalongen om de kan rekommendera någon bra frisör. Frisören brukar i sin tur ha tips på någon som kan sminka och ibland kan frisören fixa sminket också. Självklart är det du som bestämmer färgerna i brudbuketten så det är bara att stå på sig. Jag var jättenöjd med min brudbukett och sminket blev jättefint så det var ju tur att inte allt gick åt skogen=)

    Har faktiskt tänkt din tanke om att hyra en klänning som är helt perfekt eller alternativt få ny sömmersketimme och korrigera min klänning (som ju faktiskt var min drömklänning om den bara suttit perfekt) och fixa frisyr och smink och bara få känna mig riktigt fin så kanske man bara skulle göra det.

    Hoppas allt ordnar sig för dig och kom ihåg att det är DU och ingen annan som skall vara nöjd och det är DU som skall känna dig som världens vackraste! Lycka till och kram!

  • 23maj2009

    Oj vilken bra tråd!!
    Jag lider med dig, precis som säkert alla brudar på forumet!
    detta är verkligen jobbigt!

    Sen kan ju jag tänka och tycka många gånger när jag ser bröllopsfoton att bruden inte alltid är så snygg..haha jag är nog väldigt åt det andra hållet.. nog kan de stråla..men nä.. ser många fel..eller att jag ser saker och så som jag inte vill ha..
    Håret framförallt! Och så hör man hur mycket pengar de har lagt ner på lite lockar som under kväller blir allt rakare..nä..
    Jag har väldigt höga krav på att det ska bli som jag vill ha det.. och det är nog därför jag har tvekat i många år att gifta mig..
    Har alltid sagt att jag ska gifta mig när jag har blivit vacker.. *skratt*
    Det värsta är ju att tiden går och inte blir jag direkt vackrare..

    Usch.. det är tufft att vara så hård på sig själv.. är det så du också känner?
    Hittar du verkligen inte ett enda foto där du känner att du känner dig riktigt fin på?

    Jag ska även göra "trash the dress" bilder efter.. man måste ju inte ha sönder klänningen utan att man tar lite mer annorlunda foton..
    Kanske det kan vara nåt?
    Fixa klänningen och ta lite flera bilder..
    Är du nöjd med fotografen ni hade?

    Ja jag verkligen rekommenderar dig att göra något så att du får det där minnet av att du var vackrast av alla!!

    Stor kram från mig!!!

  • Snigel Bee

    Precis så här är jag rädd att ja ska känna på den dagen! =(

    Kände igen mig i mkt du skrevDesirée! Har också köpt en alldeles för dyr klänning (15 000) Som jg nu märkt blir HEMSK på bild! =( Glansiga tyget gör att bilder totalt förvränger hur den egentligen ser ut! Kul o ha massa kort där man ser ut som en val nä rman inte ens är det! =(

    Håret är något annat ja oroar mig för! Kramp nåt annat! Magkramp! Får såna så magen svullnar så ja ser gravid ut! Kul om man på den dagen inte ens får plats i klänningen!


    Desirée skrev 2010-07-06 21:25:26 följande:
    Det du berättar är min stora fasa...att jag inte kommer känna mig fin och då kommer allt annat att kvitta. Jag har köpt min klänning med lite hjälp och jag ångrar mig...hade aldrig köpt denna klänning om jag hade vart själv och shoppad...hade egentligen tänkt mig en draperad klänning men står istället med en helt slät klänning som innebär att korsetten jag har köpt inte går att använda och jag hittar ingen bh som fungerar heller, snyft! Känner mig bara utklädd i en fin klänning när jag tar på den, det är inte jag som är fin utan klänningen.......men vad gör man?! Antingen får jag bita i det sura äpplet eller i panik åka och leta en ny klänning och slänga ut ännu mer pengar efter att jag ändå köpt en dyrare klänning än vad som var tänkt =(Är dessutom orolig för smink och frisyr eftersom jag inte känner någon som jag vet gör som jag vill ha det....och den som ska göra buketten pratar om helt andra blommor än jag vill ha...det är väl ändå jag som ska få välja?!Så nu har jag fått lättat mitt hjärta också...puh! Detta hjälpte antagligen inte dig värst mycket men tack för att du skrev denna tråd! När det kommer till bröllop pratar alla bara om hur kul och perfekt det kommer bli ...men egentligen är det en helt vanlig dag som vilken annan och man kan spilla ned kläderna, ha ont i huvudet, bli sjuk och få en stor fet finne på näsan.Ett tips jag kan bidra med: åk och hyr en snygg klänning, gå till en annan frisör, sminka dig själv och åk till en studio och ta superfina bilder som ni kan ha och visa upp istället där du känner dig så fin som du hade tänkt dig!

     

  • Marängtrollet

    Samma här! Jag minns när jag tog studenten...suck..Jag brukar sminka mig väldigt naturligt och neutralt (läs osynligt) =)
    Men nu hade min syster fått för sig att jag minsann skulle vara "fin" vid fotograferingen och beställde tid på någon makeup-butik i Jkpg.
    Ja herregud! Jag och en kompis gick dit samtidigt och på fotona ser det ut som om vi har fått en hel färgburkshylla över våra ansikten! Rött läppstift och rubbet!
    Fotona har jag gömt väl och under åren som gått har jag ofta tänkt tanken att när jag gifter mig så ska jag INTE göra om misstaget..men men..
    Nu har jag bokat tid för frisör och smink och hoppas innerligt att denna människa lyssnar på mig..=)

    Och klänning ska vi inte prata om, hittar inget som är "jag". Vill inte ha axelbandslöst och då är 75% av valmöjligheterna borta känns det som..

    Tror man har en inre bild av hur man egentligen skulle vilja se ut men så blir det nog aldrig. Man kan ge sig 17 på att just den dagen dyker en illröd finne upp mitt på näsan, säkert nariga läppar och jag har också problem med magen så det skulle inte förvåna mig heller! Men jag kan bara göra vad jag kan och hoppas på det bästa=)

    Har ingen tröst att ge dig, men vi tänker på dig allihop! Kram!

  • KlaraV89

    Kör på en kul foto stund med klänningen så kanske det blir bra en såndär trasch the dress

  • Snigel Bee

    Vill bara säga att många har axelband bara d att d sitter på nåt sätt så man inte ser d. Ja prövade min klänning o trodde den va bandlös men sen efter andra provning märker ja av en liten tunn band som är just axelband! Dem som ser ut som om d inte har fråga affären! Man kanske bara missar att se d som ja gjorde!


    Marängtrollet skrev 2010-08-12 14:00:22 följande:
    Samma här! Jag minns när jag tog studenten...suck..Jag brukar sminka mig väldigt naturligt och neutralt (läs osynligt) =)Men nu hade min syster fått för sig att jag minsann skulle vara "fin" vid fotograferingen och beställde tid på någon makeup-butik i Jkpg.Ja herregud! Jag och en kompis gick dit samtidigt och på fotona ser det ut som om vi har fått en hel färgburkshylla över våra ansikten! Rött läppstift och rubbet!Fotona har jag gömt väl och under åren som gått har jag ofta tänkt tanken att när jag gifter mig så ska jag INTE göra om misstaget..men men..Nu har jag bokat tid för frisör och smink och hoppas innerligt att denna människa lyssnar på mig..=)Och klänning ska vi inte prata om, hittar inget som är "jag". Vill inte ha axelbandslöst och då är 75% av valmöjligheterna borta känns det som..Tror man har en inre bild av hur man egentligen skulle vilja se ut men så blir det nog aldrig. Man kan ge sig 17 på att just den dagen dyker en illröd finne upp mitt på näsan, säkert nariga läppar och jag har också problem med magen så det skulle inte förvåna mig heller! Men jag kan bara göra vad jag kan och hoppas på det bästa=)Har ingen tröst att ge dig, men vi tänker på dig allihop! Kram!

    Tyckte de va en bra ide som nån sa att ta nya kort om ni har kläderna kvar! Kanske hjälper lite! Kram tjejen

  • mape81

    Jag förstår precis hur du känner och är som andra rädd att få samma erfarenheter från vår dag...

    Jag provade min klänning för första gången igår och fick lite samma känsla... "jag känner mig inte fin i denna..." Till saken hör att jag har gått upp ganska mycket i vikt av olika anledningar det senaste 1½ året så jag känner inte igen mig själv när jag ser mig i spegeln/på bild med klänningen på...

    Jag kom fram till en drastisk lösning som funkar för mig, jag tänker låta fotografen retuchera någon/några av bilderna... inte så att jag blir "smal" som jag var förr,men det där lilla, lilla extra som retar mig mest. Ta bort liite, liite på dubbelhakan och överarmarna och sen välja fotovinkel... då känner jag att jag kanske, kanske, kanske kan få några bilder som jag "vågar" visa för andra...

    Delar av min familj är tyvärr inte så finkänslig att de inser att ord kan såra, jag VET att jag har gått upp men JAG vet oxå att jag äter rätt och rör på mig och att jag inte går ner ändå, de kommer med kommentarer som "ska du verkligen äta det där, du har ju blivit rätt stor" eller "du borde gå ner lite i vikt..." Det är anledningen till att jag vill retuchera vissa av bilderna...

    Jag hoppas att du kan komma att titta på bilderna med andra ögon eller testa förslaget med att göra en ny fotografering där slöjan sitter och du har fått korrigerat klänningen.

  • Kattpoet

    Jag  var så svullen på bröllopsdagen att jag inte kom i min gröna klänning och fick ta en annan.  Man kan se att jag ser ut som en  ballong.  Men jag bryr mig eftersom det viktigaste den dagen  var inte hur jag såg ut  , utan att jag fick  bli fru.


    Allt annat är bara  små saker, jag har min man nu och det är det viktigaste.


     


    Tänk så, du var säkert väldigt vacker i din älskades ögon och det är de enda speglarna du ska spegla dig i.

  • Piiiip

    Tycker du har fått många bra tips här innan, men en idé: kanske om du går igenom alla kort så kanske några av dem är finare? Och frisyren kan ju ha blivit lite annorlunda under kvällen, lite lösare och kanske är det bättre?

    Ibland blir ju allt helt annorlunda på bild än i verkligheten. Färgerna blir annorlunda, fotografen kanske utnyttjar vinklar osv.

    Håller tummarna för att du får en positivv överraskning när fotona kommer!

  • naturtanten

    marängtrollet: angående sminkning så brukar man lägga en ganska naturlig look på sminkningen, säg till hur du vill ha det så ska du se det går bra.
    har även själv ratat axelbandslösa klänningar tills jag insåg att man faktiskt kan sy på axelband för en inte alltför dyr peng om man nu hittar en klänning som e helt rätt i övrigt...

  • Willowfield

    Förstår precis hur du menar, tänker att råden du fått att ta en ny dag för foto och så är nog en toppen idé. Tänker inte säga några "uppmuntrande" ord då jag vet att de inte hjälper..däremot kanske att du kan försöka med denna nya "bröllopsdag" för foto och att du kanske kanske kan försöka se dig ur din mans ögon istället...


     


    Glad jag såg denna tråd,  då jag undrat ibland bland, när jag kikat på alla dessa vackra brudar överallt, hur i sjutton skall jag klara min dag? Har en sjukdom som gör att jag kan svälla, gå upp i vikt, över en natt, ibland så mycket som 10 kg. Och då menar jag bokstavligt från typ måndag till tisdag. Turligt nog när det händer är det vanligtvis "bara" ca 4-5 kg men det räcker..Vad göra!  Ha 2 klänningar eller? En för varje vikt!


    Inte nog med det inte kommer jag att känna mig speciellt vacker om jag har otur och får en sån dag eller 3 just när bröllopsdagen är kommen...ibland känns det som att jag vill inte ens försöka.. :( Och då hjälper inte alla vackra ord om kärlek och att det är mannen i mitt liv. Jo om vi kunde gifta oss bara han och jag utan någon annan i närheten, inga foton osv, men hur kul är det för honom.......


    Ja ja, den dagen,


    Ber om ursäkt jag vräkte ur mig i din tråd...

  • 22 juli 2009

    snigel bee: Men hur har du kommit fram till det där med att klänningen inte funkar på bild? Brudklänningar är jääääättesvåra att få bra bilder av för vanliga människor med vanliga kameror, men grejen med professionella bröllopsfotografer är just att de klarar sånt. Nu har jag ingen aning om vem ni har tänkt anlita, men det kan vara bra att tänka på att en del fotografer är billiga för att de helt enkelt är inte-så-bra eller såna som kommer att bli bra i framtiden men fortfarande är bröllopsnybörjare och inte känner sig tillräckligt rutinerade för att ta fullt pris.

  • Marängtrollet

    Tack naturtanten; det var ju en idé förstås. Har jag inte tänkt på! =)
    Då ska jag ge klänningarna en ny chans.
    Och den här gången vad gäller sminket, så ska jag ha en spegel! Hade jag inte då...
    och den tjejen lovade att det inte skulle bli så mycket..jo jo. Men den frisör jag hittat nu verkar riktigt bra tack och lov.

    Willowfield, precis så har jag det också! Jag kan ha jeans ena dagen och inte en chans nästa dag..så en brudbutik rekommenderade klänning med ryggsnörning så man kan reglera storleken. Det ska jag satsa på!

    Och visst kan en skicklig fotograf retuschera rejält men det kostar ofta ganska mycket..
    suck.. Inte alla fotografer gör det tydligen heller vad jag hört.
    Så jag ska (om jag har en riktigt dålig dag utseendemässigt) gå tillbaka och ta nya kort istället. Och gärna ett i sepia eller sv/v..inbillar mig att skavanker syns mindre då?

    Sommar23; kanske du som någon ovan sade; hittar en bild som inte är så "hemsk" i dina ögon och som du kan ta med till en fotobutik och få lite "mjuksuddad" och fixad med? Jag jobbar i en butik vars ägare kan göra mirakel på foton så hon har lovat hjälpa mig, måste finnas fler därute..=)

  • lunagarden

    Sommar23 - tänk på att dina foton troligen inte fångat ditt strålande jag, och att vi ofta är väldigt självkritiska när vi bedömer foton av oss själva. Hoppas det känns lite bättre för dig nu när det gått en tid!

    För er som inte gift er än kan jag varmt rekommendera en klänning med korsettsnörning. Jag ska gifta mig nästa sommar och är gravid i femte månaden nu när det har varit dags för klänningsprovning. Trots att mitt midjeomfång är 15 cm större just nu så behövde jag bara prova en storlek större, men har beställt den i min vanliga storlek.

Svar på tråden Tycker inte jag var fin...