Tärnan tog över...
Jag har innan bara berömt min tärna för att hon ställt upp så, men på sista tiden inför bröllopet och på bröllopsdagen var det bara för mycket.
T.ex. när vi dukade dagen innan sa jag att bålen kunde vara alkoholfri då vi strax efter skulle skåla i champagne, och det var en varm dag. Jag tyckte inte man behövde ha alkohol hela dagen. Tärnan som var i hallen kom inrusande och sa bestämt att det måste vara alkohol i.
Under välkomsttalet frågade hon om det var någon som inte hörde henne. Ingen sa något. Och sen när leken eller vad det nu var igång och min mans familjs bord skulle vifta med servetterna och ingen gjorde det sa hon till dem, och då sa svärmor att "men jag hör inget" då sa tärnan bitskt "Men jag frågade ju om jag hördes och då sa ni inget"! Både vi och flera av gästerna reagerade på tonen. Om svärmor inte hörde hennes andra fråga så hörde hon nog knappt den första!
Under kvällen var tärnan på både flera av mina nära vänner samt syskon om att de skulle hjälpa till att duka av etc etc. Hon har dessutom inför bröllopet tjatat o gnatat o gnällt på folk som inte hjälpt till på hennes initiativ. Men ingen har bett henne göra så mycket, och vill hon göra så, kan hon inte förvänta sig att alla andra vill det.
I vår familj har vi en tung period nu pga sjukdom, men hon verkar tro att allt är som vanligt, men folk har inte haft tid och energi med allt hon velat och det har hon varit sur över.
Och det är så mycket mer småsaker. T.ex. idag sa hon att jag skulle betala färgpatroner för 600 kr, som gått åt festhäftena som hon gjorde. Hon tog på sig att göra dem, fast jag hela tiden sa att jag kunde göra dem själv. Men ne, det skulle hon göra och jag lät henne hållas. Jag fick inte påverka dem eller se dem, mer än att jag köpte material och gjorde pärmen på dem. Bland de första bilderna är det en riktigt hemsk tjockisbild på mig, jag var inte förtjust i det och hade ingen lust att bjuda på en sån bild. Det var inte kul, vilket flera kom fram och sa till mig "att det var ingen rolig bild".
Hon bestämde och basade över saker och ting under bröllopet, hon hade inte frågat mig om något av det. Och jag hade inte velat ha det så som hon gjorde.
En flska vin tog hon med sig hem också utan att fråga. Hade hon frågat hade det självklart varit ok. Men det var våra flaskor som vi betalat för, jag tycker inte att det är ok att hon utsåg det som sin rätt att ta det bara sådär.
Jag är väldigt tacksam över allt hon ställt upp med, men det är skillnad på att hjälpa till och ta över och köra över folk. Jag har haft så ont i magen de senaste dagarna pga hennes sätt, likaså min familj.
Jag vill inte att vi på nåt sätt ska bli osams, och jag känner att det är svårt att säga nåt till henne, för dte är nog svårt att låta bli att låta direkt otacksam. Vad ska jag göra för att bli av med olustkänslan!???