• Tinzi

Bjuden på möhippa men ej bröllop?

Bjuden på möhippa men ej bröllop?

Jag blev idag inbjuden till en möhippa, nån som blivit det UTAN att ha fått en inbjudan till bröllopet?

Brölloppet är om 1,5 mån så tycker ju att jag borde fått den nu snart isf...hmmm.

• Svar på tråden Bjuden på möhippa men ej bröllop?
  • SandraMT

Möhippa och bröllop är ju ändå inte riktigt samma sak... Möhippan är egentligen tärnornas uppdrag att fixa så man kan aldrig riktigt veta om man blir hippad eller ej. Och om man inte blivit bjuden på själva bröllopet så kan det ha att göra med ekonomi eller att brudparet helt enkelt bara vill ha ett litet bröllop. Så om man blir bjuden på hippan men inte på bröllopet så ska man inte bli sur eller ledsen utan bara glad!

• Tinzi

Jag är enbart glad :) kände bruden förr (10 år sen) men just fått kontakt igen så blev lite osäker bara.

• Martinaa

Jag kan ju erkänna att jag som brud hade känt mig ganska obekväm om en tjej dök upp på möhippan som inte är bjuden till bröllopet. Inte för att jag inte skulle vilja ha henne där, utan snarare lite skamsen att hon inte skulle vara bjuden, om hon nu skulle vara så pass nära vän att hon blir bjuden på möhippan...

• Aleta

Möhippor är egentligen inte något som ordnas av tärnorna utan det är något som vänner till bruden ordnar alldeles frivilligt.

Är du verkligen bara bjuden? Har de inte bett dig att vara med och ordna möhippan?

När jag gifte mig första gången så ordnade mina vänner en möhippa. Bara tre eller fyra var bjudna på bröllopet, sedan var det säkert 20 tjejer till och tio killar som inte var bjudna men som ville fira mig. Jättekul!

• Tinzi

Enbart bjuden på möhippa, inget annat engangemang, ej fått inbjudan till ngt bröllop iaf.

• Aleta
    Tinzi skrev 2010-07-25 21:02:45 följande:
    Enbart bjuden på möhippa, inget annat engangemang, ej fått inbjudan till ngt bröllop iaf.
    Konstigt att du inte får vara med och planera, det är ju en av de saker man vill med en möhippa för att bidra med sin vetskap om bruden.

Som sagt så är det inget måste att vara bjuden på bröllopet för att anordna möhippa för en kompis som gifter sig. Det är ju helt upp till dig om du tycker att det är kul eller inte.

Jag tycker inte att det är konstigt att vara med och hippa en vän, men jag skulle insistera på att vara med och planera.

• Dejli

Jag tycker faktiskt inte (tydligen tvärt emot alla andra) att det är särskilt konstigt att bli "bjuden" på en möhippa, särskilt inte om man inte tillhör det närmsta gänget, som man ju får anta är de som tar initiativet till hippan. TS beskriver ju att hon känt bruden för 10 år sedan och relativt nyligen fått kontakt.

Visst är det så att alla ska ha åsikter om hippan och se till att den blir bra, men ja... "ju fler kockar..." är min åsikt. Det brukar bli bäst om 3-4 personer spånar ihop något och de övriga hjälper till med åsikter och själva arrangemanget, och tillhör den "yttre" cirkeln av vänner så kanske det känns okej att inte varit allt för inblandad i planeringen.

Så känner iaf jag... nuförtiden har man ju ett jobbgäng, ett "äldsta vännerna"-gäng, ett skolkompisgäng etc. Svårt att få ihop något konstruktivt från många personer som inte känner varandra, tycker iaf jag.

Om du blivit kontaktad för en möhippa så är det ju någon som tror att bruden uppskattar att du är där. Som påpekats tidigare, det kanske är ett litet bröllop med familjen bara och vännerna vill ändå ge bruden en hippa. Känn dig ärad :)

Svar på tråden Bjuden på möhippa men ej bröllop?