• Emmili­e87
    Äldre 29 Jun 22:21
    2559 visningar
    14 svar
    14
    2559

    Släktnamn...fattar inte!

    Hej!

    Jag och min sambo vill ta min mormors gamla efternamn som hon hade innan hon gifte sig. Får vi det? Läste något om att det måste ha gått i två raka led i generationer eller nåt sånt... förstod inte riktigt.

    Är det någon som har erfarenhet av detta?

    Vi vill alltså inte ha varandras namn utan båda vill byta.

    Kostar det nåt att byta efternamn när man gifter sig?

    /Emmilie

  • Svar på tråden Släktnamn...fattar inte!
  • 100703 M och B
    Äldre 29 Jun 22:36
    #1

    Gå in på www.prv.se  och läs om namn. De har en väldigt pedagogisk förklaring till hur man får byta och när, till vilket namn etc. :)


  • Emmili­e87
    Äldre 29 Jun 22:47
    #2

    Jag vet, men jag tyckte att det var så rörigt :P Skickade ett mail till kundtjänst som tydligen svarar på såna frågor :)

  • 100703 M och B
    Äldre 29 Jun 22:49
    #3

    Rörigt?


    http://www.prv.se/upload/dokument/Personnamn/broschyrer/byta_namn.pdf 


    Läs sid 6, de hade ju varit väldigt pedagogiska i sin beskrivning.. 


  • Emmili­e87
    Äldre 29 Jun 22:53
    #4

    Det besvarar ju ändå inte mina frågor. Pris till exempel.

  • 100703 M och B
    Äldre 29 Jun 22:54
    #5

    Nej, då får man klicka lite på sidan: http://www.prv.se/Personnamn/Avgifter/


     


  • 100703 M och B
    Äldre 29 Jun 22:56
    #6

    Med andra ord, så länge din sambos mormor inte var den enda i släkten som hette det efternamnet (hennes föräldrar borde ju ha hetat det?) så bör det vara ok.


     


    Det kostar 1800kr för din sambo att byta och när ni sen gifter er så tar du hans nya efternamn och det är kostnadsfritt för dig. Han måste ansöka om namnbyte hos PRV men du behöver bara anmäla ändring av efternamn hos SKatteverket i samband med giftemålet.


     


  • 100703 M och B
    Äldre 29 Jun 22:57
    #7
    100703 M och B skrev 2010-06-29 22:56:37 följande:
    Med andra ord, så länge din sambos mormor inte var den enda i släkten som hette det efternamnet (hennes föräldrar borde ju ha hetat det?) så bör det vara ok.   Det kostar 1800kr för din sambo att byta och när ni sen gifter er så tar du hans nya efternamn och det är kostnadsfritt för dig. Han måste ansöka om namnbyte hos PRV men du behöver bara anmäla ändring av efternamn hos SKatteverket i samband med giftemålet.  
    .. eller vems mormor det nu var!
  • Krokod­ilrump­a
    Äldre 29 Jun 23:02
    #8

    Vi ska ta min mammas flicknamn när vi gifter oss. Jag fick tipet att jag byter innan vi gifter oss, det är gratis. Där efter tar din man ditt efternamn. Gratis:) Smart, eller hur?

  • Kattpo­et
    Äldre 29 Jun 23:05
    #9

    Jag har för mig att namn byte vid giftermål är gratis, det var så iallafall för  14 år sen  när jag gifte mig första gången och jag betalade inget denna gången heller.

  • mct73
    Äldre 30 Jun 07:55
    #10

     


    Kattpoet skrev 2010-06-29 23:05:19 följande:
    Jag har för mig att namn byte vid giftermål är gratis, det var så iallafall för  14 år sen  när jag gifte mig första gången och jag betalade inget denna gången heller.

    Jo fast det är ju om man byter till nåt av namnen man redan har. Inte om man byter till något annat tyvärr =(. 

  • Emmili­e87
    Äldre 30 Jun 09:05
    #11

    Okej tack för svaren :)

  • Emmili­e87
    Äldre 30 Jun 09:18
    #12

    Nu ahr jag ringt och pratat med PRV. De rekomenderade mig att byta innan bröllopet och min sambo tar mitt namn gratis efter vigseln. För mig kostar det som sagt 1800 kr. Efttersom det är i semestertider som vi ska gifta oss nästa år bör jag ansöka om nytt namn i mitten av april eftersom det är 6-7 veckors förhandlingstid normaltsätt. Om man ansöker till exempel idag så är förhandlingarna klara i september, och det är ju långt efter bröllopet.

    Så nu vet vi alla hur det ligger till ;)

  • Uppsal­abrud2­010
    Äldre 30 Jun 13:38
    #13

    Det kostar 1800:- att byta namn. Be om att få prata med en handläggare, EJ kundtjänst (de sa fel till mig 2 ggr och allt tog väldigt mycket längre tid än det hade gjort annars), de finns där till kl 15:00 på vardagar.
    Du måste byta först och sedan får din sambo ditt nya namn vid vigseln. Det tar några veckor (upp till 9) för PRV att bearbeta varje ärende.
    Du måste kunna bevisa att din mormor har hetat namnet, dvs Du måste skicka in  hennes, hennes föräldrars, dina mammas och ditt personbevis. Gjorde detta själv för två månader sedan, men det var betydligt krångligare för det var min morfarfs farfars fars gamla namn...inboxa mig om du vill ha mer hjälp!
    Du måste betala in innan de börjar med ditt ärende och det är inte helt 100 att de godkänner det. Fast det borde inte vara något problem i ditt fall.
    Lycka till!

  • Kattpo­et
    Äldre 30 Jun 16:15
    #14

    JAg trodde det gällde familjenamn med.

Svar på tråden Släktnamn...fattar inte!