• Snigel Bee

Egen musik som man vill att de i kyrkan spelar, går det?

Vill så himla gärna ha Hammerfalls Always will be som intågslåt, kan man det? Vill bara ha melodin, alltså utan text. Hur skulle man kunna ordna det? Finns det nån gitarrist i kyrkan som skulle kunna spela detta? Eller måste man hyra en gitarrist? Vad kostar det isåfall!
    Hade gått bra med bra med bara melodin i cd form också men kan inte hitta den i acoustic version!  =(

• Svar på tråden Egen musik som man vill att de i kyrkan spelar, går det?
  • veda

vi ska inte ha ngn tradtitionell ingångsmusik, utan en sång vi gillar.
    den ska spelas upp med hjälp av en cd-spelare.

prata med prästen/organisten o hör hur det är i er kyrka bara.
    vi fick svaret av vår organist att det gick bra men att det är första gången det spelas musik från cd i den kyrkan... så vi måste fixa egen ljudanläöggning för att det ska kunna funka.

inte alla kyrkor som accepterar musik på cd heller. så hör efter hur det är i er kyrka.

lycka till!

• Snigel Bee

Ja, enklast är ju med cd, men som sagt hittar inte en acoustic version av den! Vill ju så himla överaska killen med den. Vet ju att kyrkan har organist men har dem även gitarrister? Men vet i för sig inte hur de skulle gå i och med att han/hon skulle behöva lära sig att spela låten!

• Tunsji

Vi fick svar av vår kantor att man inte får spela cd i kyrkan utan det måste vara orgelmusik... Så mitt tips är att verkligen kolla upp det

• Snigel Bee

Fast på Svenska kyrkans hemsida står det att man får ha egen musik! De sa samma sak till mig när ja va i kyrkan o frågade lite saker, att man inte fick! Sen så sa jag att jag hade läst att man visst fick på deras hemsida och då sa de inget mer!

• fjutjur brajd

Finns det något gymnasium i närheten med musikinriktning så kanske ni kan hitta en duktig gitarist där som inte kostar alltför mycket. Kyrkan har antagligen ingen gitarist men det är ju möjligt att kantorn spelar gitarr. Ni kan ju alltid fråga.

• Snigel Bee

Åh vilken bra ide!! =) Hmm vi ska gifta oss i göteborg. Kan inte komma på nån skola sådär just nu me kanske kan googla lite. Undra om det är svårt att få tag på nån elev så bara.

• Burre Präst
    Snigel Bee skrev 2010-06-28 18:49:58 följande:
    Fast på Svenska kyrkans hemsida står det att man får ha egen musik! De sa samma sak till mig när ja va i kyrkan o frågade lite saker, att man inte fick! Sen så sa jag att jag hade läst att man visst fick på deras hemsida och då sa de inget mer!
    På Svenska Kyrkans hemsida, avdelningen om Vigselgudstjänster, står det bl.a. "Tänk på att kontrollera med kantorn eller den som ska framföra musiken att de kan spela de psalmer och den musik som ni valt."

Det betyder att det inte är självklart att man får använda inspelad musik eller att kantorn har tid att studera in ett helt nytt stycke som bara kommer att framföras en enda gång. Samtidigt är de flesta kantorer mycket tillmötesgående och försöker så gott de kan utföra brudparets önskningar. Men i och med att allt fler brudpar utformar hela sin vigsel innan man kontaktat vare sig präst eller kantor så kan det bli motsättningar mellan vad brudparet vill och vad som är möjligt från kyrkans sida.

Mitt förslag är att om musik eller liknande är väldigt viktigt bör brudparet tidigt ta kontakt med präst och musiker i den kyrka man tänker sig ha vigseln. Musikern är den som bäst känner till vad för slags musik som fungerar i just den kyrkan, med dess akurtik och instrument, och kan då också ge förlsag och tips på vad som fungerar. De har också i regel spelat på många viglsar och har en gansla bred musikalisk erfarenhet. Ta vara på den och gå inte bara på vad andra härinne har sagt eller vad ni sett på Youtube.

Svar på tråden Egen musik som man vill att de i kyrkan spelar, går det?