• Sofia1978

    Hur gå in i kyrkan med 2 tärnor och 1 bestman

    Hej. Ja frågan är som det står i titeln. Vi ska ha 2 tärnor och 1 bestman, så min fråga är vad ni tror är bästa sättet att gå in på.
    1. Brudpar först och tärnor + bestman bakom alla tre på rad (med typ bestman i mitten)
    2. Brudpar först och 2 tärnor efter och sedan bestman själv efter tärnorna
    3. Brudpar först och en tärna tillsammans med bestman och sedan en tärna själv.

    Eller nåt annat förslag om nån har nån bra ide....

  • Svar på tråden Hur gå in i kyrkan med 2 tärnor och 1 bestman
  • Nåvah

    Vi hade två tärnor och en bestman på vårt bröllop. De gick efter oss, bestman gick mellan tärnorna.

  • niamh

    När jag var tärna på min väns bröllop gick vi; brudpar, tärnor x 2, bestman x 1 :)

  • 28augusti10

    Vi kommer att ha så att min Man och bestman står framme och väntar, sen går tärnorna en och en fram och sen går jag in (själv)

  • linvand

    Vi hade som två tärnor och en bestman och vi gick brudpar, tärnor x 2 och bestman x 1 precis som på det bröllopet som niamh var tärna på. 


    Jag gillar symmetri så alternativ 3 hade definitivt gått bort för min del. Att alla tre kunde gå på rad hade jag inte ens en tanke på men jag tror jag hade valt det alternativet vi valde i alla fall.

  • wiicky

    Vi hade det såhär:


    brud brudgum


         tärna


    tärna marskalk

  • delfin78

    när jag var tärna så stod vi, tärnor o bestman vid altaret.
    brudparet var det enda paret som gick i altargången.

    Annars tycker jag det är fint att NI kommer in sist, de är ju ER alla väntar på....

    1-bestman + tärna
    2 - tärna
    3 - NI

  • Junebug

    jag har liknande problem, TRE tärnor och en bestman.

    Funkar detta?

    Brud & brudgum
    Tärna & bestman
    Tärna & Tärna

  • SueAnne

    Vi skall ha tre tärnor och två marskalkar, men våra skall stå framme vid altaret/motsvarande om det blir borgeligt. Om vi skall ha brudnäbbar så skall de gå först, och sedan vi.

  • Sofia1978

    Kom på sen att kanske ska tärnor och marsalkar gå före brudpar in? Eller vad tycker ni? Brudpar först eller sist?

  • tilamao

    Jag kommer ha att min fästmans bestman/marsalkar står med honom där framme och så går jag in med tärnorna.

  • Sandrina

    Vi ska ha 3 bestman/marsalkar och 2 tärnor. Hur går man in snyggast då??

  • ClaraH

    Traditionellt brudfölje är: näbbar Brudpar Tärna Marsalk Jag vet inte hur man gör med ojämt antal, men jag skulle nog ha valt: Brudpar Tärna tärna marsalk

  • BlackWIngedAngel

    Bara för att poängtera en sak; Man har inte bestman/marskalk, utan man har antingen eller! Har man bröllop enligt anglosaxisk tradition med brudöverlämning så har man bestman tillsammans med brudgummen längst fram. 


    Har man istället ett traditionellt svenskt bröllop så har man marskalkar, punkt.


    Enligt vad TS skrivit så uppfattar jag det som den senare typen av bröllop. I så fall har man vanligtvis näbbet för sig (om man har något) och brudföljet, alltså tärnor och marskalkar efter sig. Angående frågan om udda antal så hade jag nog valt att ha tärnorna tillsammans och sedan marskalken, mest för att jag upplever det som att en tärna "blir över" annars.

Svar på tråden Hur gå in i kyrkan med 2 tärnor och 1 bestman