• Mymlan16

Bara vin till maten och inget öl?

Vi har diskuterat vad vi ska ha för dryck till maten. Den blivande maken tycker att vi ska ha både öl (stark-) och vin, samt alkoholfritt alternativ, typ mineralvatten. Jag tycker att vi ska hålla oss till enbart vin och alkoholfritt, dels av ekonomiska skäl, dels för att öl inte känns helt passande vid trerätters middag. (Visst man beställer ju in öl ibland till trerätters, men bröllop känns på något sätt lite annorlunda?). Vi blir ca 70pers.

När det gäller vinet, bör man enbart följa etiketten dvs vitt till fågel/fisk och rött till annat kött eller erbjuda båda oavsett?

Hur gör ni?

• Svar på tråden Bara vin till maten och inget öl?
  • Matildes

Jag tycker nog du ska ha öl också. Jag vet flera i våran bekantskapskrets som inte alls tycker om vin.

Vi kommer göra som så att vi ställer fram vitt och rött vin samt öl på borden och sen får folk ta vad de vill ha.

• Sörön10

Det beror väl lite på vad för rätter som serveras? Ta tex västerbottenpaj, som många har! Där passar en öl bättre än vin. Enligt både mig och vår kock på restaurangen vi ska vara på! 

• BlackWIngedAngel

Att inte ha öl som ett alternativ känns som en dum idé. Precis som Matildes säger så finns det en hel del människor som inte dricker vin. Och jag ser inte varför öl inte skulle passa på en trerättersmiddag. :)

• FramtidaFruSandberg

beroende på vilken styrka ni har på ölen också så kan många vilja välja öl för att kunna köra (mycket) senare under kvällen

• pyrro

Jag önskar att alla ville dricka vin då vi kommer att bjuda på fint vin som vi lagt stor omsorg bakom valet av vin....men som sagt så är det ju inte alla som vill det och finns det inte öl så kommer säkert nån att protestera. Vi kommer att göra som så att vi ställer fram vinglas och vin på borden. Om sen nån vill ha öl så får dom själva gå och ta det på ett bord bredvid för öl på borden försör mkt av dukningen tycker jag

• Aleta

Vill man inte ha vin så kan man ju ta av det alkoholfria alternativet som kan vara t ex lättöl förutom mineralvatten eller cider eller vad man nu har tänkt sig. Man måste inte tillgodose precis allas önskningar. I så fall kan man börja tänka: "Alla tycker inte om fisk, så det är bäst att de kan välja hamburgare istället om de vill."

• 23maj2009

Hur hade ni tänkt att lösa det annars?
    Ska de som inte dricker vin få resa sig och köpa eget i baren?

Vi kommer inte ha ens det alkoholfria heller på bordet utan allt serveras.
    Sen är det valfritt för dem att dricka cider, öl eller vin..ja eller annan måltidsdryck.

Har man buffé så skulle jag kunna tänka mig mer att det passar att man köper i baren. Då är det folk som reser sig och det är mer rörelse..

men i slutändan så är det ni som bestämmer och man kan inte göra alla nöjda :)

• BlackWIngedAngel
    Aleta skrev 2010-06-27 19:47:01 följande:
    Vill man inte ha vin så kan man ju ta av det alkoholfria alternativet som kan vara t ex lättöl förutom mineralvatten eller cider eller vad man nu har tänkt sig. Man måste inte tillgodose precis allas önskningar. I så fall kan man börja tänka: "Alla tycker inte om fisk, så det är bäst att de kan välja hamburgare istället om de vill."
    Ett alkoholfritt alternativ kan ju inte vara lättöl i och för sig. :P Och visst är det svårt att tillgodose alla behov, men man kan ju göra så gott man kan. Vatten blir lite tunnt till en trerättermiddag och fanta är inget som jag skulle bjuda vuxna på till middagen. Därför tyckte jag att öl var ett bra alternatliv. Inte för den skull sagt hur mkt alkohol det är i den. Det lägger jag ingen synpunkt på alls.
  • lydice

Svårt, fast till en trerätters förstår jag att du tänker att vin bör vara den enda drycken. men som sagts innan så är det ju vissa som inte alls dricker vin...

• Sörön10

Måste nog tillägga: 

Har nog aldrig varit på en trerätterssittning där man bara druckit vin. Det har varit öl och vin så långt jag kan minnas. Snaps och öl till förrätt har nog varit mest vanligt! 

Är det mindre fint med öl menar ni? Man kan ju hitta finare öl om man vill. 

• pyrro

Ja nog tycker jag att öl är mindre fint Vi serverar alltid vin till våra middagar hemma också men den som kör brukar oftast dricka lättöl. Nog tycker jag att vin hör bröllop till om man inte ska ha alkoholfritt förståss. Så vin är solklar huvuddryck för oss, sen får alla som inte har bra smak ersätta det med öl eller annat...

• uppochhoppa

oj, detta har jag inte ens tänkt på! vi planerar nog bara vin och alkoholfritt...

• kullaberg

Vi kommer servera både öl och vin och alkoholfritt. Tycker inte öl är "mindre fint" och kan absolut passa till en trerätters.

BM kommer tillochmed att dricka öl till huvudrätten för han kan verkligen inte dricka rött vin. Och varför ska han sitta och plågas på sin egen bröllopsdag

• Dolly84

Serveringspersonalen kommer att servera vin till maten, vill någon gäst ha något annat så får denne önska det själv. Tex öl, cider eller alkoholfritt.

Personalen kan ju inte springa runt och erbjuda olika alternativ och ta beställningar på alla, vi ska inte vara på nån restaurang.

Skulle jag inte gilla vin så skulle jag önska alkoholfritt.

• Villesmamma

På vårt bröllop serverades vin. På dom jag visste skulle ha alkholfritt hade jag gjort en markering på bordsplaceringen som köket hade. (På laktos,gluten och alkholfritt osv) Men vår toastmaster berättade för gästerna vad vi skulle äta och vårt vin och sa även att om man ville ha något annat ta upp det med personalen. Så allt ordnade sig. Vi hade då öl eller mineralvatten och läsk till maten.

• Sörön10
    pyrro skrev 2010-06-28 07:07:29 följande:
    Ja nog tycker jag att öl är mindre fint Vi serverar alltid vin till våra middagar hemma också men den som kör brukar oftast dricka lättöl. Nog tycker jag att vin hör bröllop till om man inte ska ha alkoholfritt förståss. Så vin är solklar huvuddryck för oss, sen får alla som inte har bra smak ersätta det med öl eller annat...
    Intressant! Men visst menar du väl ändå din sista mening skämtsamt? Eller menar du att du tycker alla som inte gillar vin har dålig smak på allvar??
  • Fyrtiotvå

Hmmm...
    Svår grej det där...

Dock kan jag säga såhär att om jag och min blivande skulle komma på ert bröllop skulle han behöva vara utan dryck då...

Han dricker inte vin, öl eller mineralvatten... Han dricker cider, läsk eller juice...

Det kan vara svårt att tillgodose allas önsekmål ja...
    Men tänk på att det finns ändå ganska många människor som absolut inte dricker vin och även väldigt många som inte dricker mineralvatten...

• Katarina Michael

Vi ska inte ha Öl utan enbart vin och alkoholfritt alternativ.

Svar på tråden Bara vin till maten och inget öl?