billig fotograf??
hur hittar man en billig fotograf, för ett par timmars fotografering på plats, med endast digital bilder??
hur hittar man en billig fotograf, för ett par timmars fotografering på plats, med endast digital bilder??
Jagvar precis inne på fotosidan.se som någon rekommenderade i en annan tråd. där finns det fotografer som söker jobb, många hade hemsidor där man kunde se bilder dem tagit.
Jag tyckte att det var bra priser på många men det beror på vad man tycker är billigt
Hoppas du hittar någon!
Var är du?
Nu är ju begreppet "billig" väldigt brett. Om du menar så billigt som absolut möjlighet så kan du sätta ut en annons på fotosidan som föreslogs av Miceme. Du kan också googla på lokala fotoklubbar. Om man går igenom sidor med fotografer brukar man också kunna hitta de som är billiga, men som har en del erfarenhet av bröllopsfoto med.
Kom ihåg att kontrollera:
* Har fotografen erfarenhet? Testfota i förväg annars.
* Har fotografen dubbel utrustning? Kan han/hon annars ordna det? Alternativt väg in om det fungerar för er att fotografen eventuellt står där med en trasig kamera och ni inte får några bilder - är det ok?
* Skriv avtal om vad det ska kosta och vad som ingår, t.ex. högupplösta bilder på DVD-skiva.
Hej
Vi fotograferades av en som jag sett har annons ute på blocket under örebro. Vi blev jätte nöjda och det blev inte alls dyrt!
Lycka till!
tack för alla bra tips! förstår att en fotograf måste ta betalt för sitt jobb - har aldrig använt någon, så vet ej vad priser ligger på, och vill bara hitta något som passar vår budget!
Var skall du ha denna fotograf?
i stockholm, på en båt i mälaren!
Som redan har sagts är ju billig ett relativt begrepp. Om man vänder på frågan - hur mycket tycker ni att ni kan lägga på ett ungefär och hur lång tid är det viktigt att fotografen är med?
Porträttfoton
Amatör utan erfarenhet, 0kr (vill ha bilderna till portfolio)
Hobbyfotograf med erfarenhet, 3 000kr
Proffs, 5 000kr
Super-proffs: 8 000kr
Heldag
Amatör utan erfarenhet, 0kr (vill ha bilderna till portfolio)
Hobbyfotograf med erfarenhet, 10 000kr
Proffs, 20 000kr
Super-proffs, 30 000kr
är redo att betala 5,000 för typ 2-3 timmar, och tar då vad vi får (typ, mest digitalt och kanske nån framkallad bild) det låter väl ganska rimligt, eller?
För att få in 2-3h foto och digitala bilder för 5000kr ligger du nog på "hobby-nivån". Observera nu att jag inte menar "hobby-nivå" som något dåligt. Fotona kan vara kanon och fotografen kan vara jättetrevlig etc. Med hobby menar jag bara att det inte är en person som lever på sitt fotande och därmed kan vara lite billigare.
Enklast är nog att googla på fotografer i närheten, kolla företagsregistret här på BT och så. En del skriver på sin hemsida vad det kostar och andra får man skicka ett mail och fråga (skriv bara vad som ska ingå så borde de ju kunna sätta ett pris).
Kom bara ihåg att kolla att fotografen har backuputrustning, titta på foton från tidigare bröllop (många foton från samma bröllop och inte bara några suveräna exempelbilder), skriv avtal om vad som ingår och vad det kostar.
När du säger digitala bilder ska du också vara försiktig då man från en del för digitala bilder, men i så dålig upplösning att du inte kan skriva ut dem. Det ska vara högupplösta digitala bilder.
Skriv också i offertförfrågan+avtalet att du ska ha rätt att göra egna kopior, förstoringar etc om det är viktigt för dig.
TACK, MKF, för alla goda råd, igen!! uppskattar allas tips och råd!
Våran fotograf från Örebro gör resor sa han under kallpratet. Jag tror mycket väl att din budget kan hålla om du talar med honom. Vi betalade bara ett par tusen.