• magnolias

    Midsommaren är min mardröm

    Midsommaren har blivit en mardröm för mej. I skrivandets stund är det dagen före midsommaren och jag har ångest.

    En midsommar för tre år sedan firade vi på min svärmors sommarstuga. Hon har etablerat en del traditioner i samband med midsommaren, som det inte går att vika en tum från. Hon bjuder in alla möjliga släkt och vänner på de olika dagarna, bjuder på mat, umgås osv. Detta är helt OK för mej - jag gillar god mat och trevligt sällskap. Vad jag inte gillar är att jag och hennes andra svärdotter, M, får slita som djur mer eller mindre hela midsommaren. Långbordet där vi (=25 pers) ska äta finns ca 100 m från stugan, så jag och M springer som dårar med tallrikar, glas, bestick, servietter, potatisfat, sillar, kött som ska grillas, grillsås, sallader, köttbullar, bröd... Då kommer svärmor och upptäcker att vi tagit fel servietter och det är bara att springa 200 m och byta ut det. När alla ätit sig mätta och belåtna, så ska jag och M duka av och samma ruljans börjar på nytt. Därefter ska vi dessutom diska och torka disken - och det blir en hel del disk av 25 pers. Nästa dag är det samma sak. Och därpåföljande. Och när midsommaren är slut är jag så trött att jag inte orkar med någonting...

    Det som stör mig allra mest är att hennes tre söner lapar i sig öl och eldar bastu och slappar. De behöver och förväntas inte göra någon nytta överhuvudtaget. Då det ändå är så många människor som kommer, så skulle det ju underlätta massor om vi var flera som hjälpte till. Allt skulle gå snabbare och såväl svärmor, som vi svärdöttrar skulle hinna njuta av midsommaren.

    Jag tillät det en midsommar. Sedan har jag börjat strejka: jag åker inte dit annat än en kväll. En gång for jag utomlands. I år åker jag dit på midsommardagskvällen. Min sambo vill gärna vara hela midsommaren på sommarstugan, eftersom han då får umgås med sina två bröder. Detta resulterar i att torsdag och lördag firar jag ensam. Alla vänner har planer, likaså min syster och jag känner att jag inte passar in någonstans... Men det är mitt egna val - jag är hellre ensam än att jag slavar på sommarstugan.

    Har någon liknande uppleverlser...?

  • Svar på tråden Midsommaren är min mardröm
  • anne på grönkulla

    Ja, att du inte tar ett ordentligt snack med din man? Det där låter hetl galet! Jag skulle vägra åka alls och om jag inte fick nån uppbackning av maken skulle han åka på nästa propp. Nä, okejrå, men seriöst, hur tänker de?

  • Fröken Cha

    Använd dina lediga dagar till attt fundera över om du villl leva med en man som tycker det är ok att kvinnorna sliter medan männen latar sig.

  • Moirie

    Vad fräckt! Tycker du gör helt rätt som inte ställer upp på det.


    Det där att kvinnor förväntas hugga i och hjälpa till med servering, bortplockning och disk på andras tillställningar tycker jag tyvärr inte är särskilt ovanligt . Nu verkar det ju extremt i din svärmnors fall men jag tycker att det finns andra förväntningar på mig än min man om vi är bortbjudna.

  • Lundapågen

    På sätt o vis inte så konstigt att TS svärmor förväntar sig det. Var säkert likadant för henne när hon var i TS ålder. I deras generation, precis som i många andra kulturer än den svenska, är detta fullt normalt och räknas till kvinnors sysslor. Att man sedan i politiskt korrekta Sverige fördömer allt som inte är milimeterrättvist förvånar mig inte det minsta.


    Men TS, om det är så att du inte är nöjd med situationen, så berätta för både din man och för din svärmor, hur du ser på saken. Det är nog mer konstruktivt i längden, än att få medhåll här. Mitt förslag blir att du engagerar din man i det hela, så blir ni åtminstone fyra som springer 100-meterslopp med alla prylar. 

  • Aleta

    Jag skulle sätta mig ned med alla inblandade (svärmor, söner och svärdöttrar) och säga att detta inte är acceptabelt för dig. Förklara att du vill leva jämlikt och inte behandlas som en slav.


    Hos oss sätter vi alltid gästerna i arbete också. Allting går otroligt fort och ingen blir trött när alla hjälps åt. Om man gör i ordning tydliga uppgifter så är det lätt.
    Man kan prata med de olika gästerna i förväg så att de är beredda. ("Kan ni två ta ansvar för att disken bärs till köket, ta hjälp av vem ni vill" t ex.)


    Ett annat alternativ är att du säger till din man att det är hans tur i år. Eftersom du slet en hel midsommar och han drack öl så ska du dricka öl den här gången och han får göra allt det du gjorde förra gången. Inget konstigt alls, det är ju ändå hans mamma och släktingar i första hand.

  • lillabjörn

    Nej, usch vad trist! Det här är din blivandes fel tycker jag, han ska inte accpetera att det blir så här.

  • Moirie
    Gorgeousnes skrev 2010-06-24 16:17:25 följande:
    Ja jag förstår inte att din man går med på detta. Ser han inte hur snett det är? Låter sin mamma köra med dig.
    Det är nog lättare att uppfatta en orättvisa om man personligen blir drabbad än om man har fördel av den. Man är oftast mer motiverad att ändra på saken om man känner sig som midsommar-slaven än om man i alla år fått njuta av att bli upp-passad. Diskriminering i ett nötskal!
  • Gorgeousnes
    Moirie skrev 2010-06-25 11:42:20 följande:
    Det är nog lättare att uppfatta en orättvisa om man personligen blir drabbad än om man har fördel av den. Man är oftast mer motiverad att ändra på saken om man känner sig som midsommar-slaven än om man i alla år fått njuta av att bli upp-passad. Diskriminering i ett nötskal!
    Min sambo skämmer bort mig till tusen och lite till. Här är det jag som är latmasken. Och jag har kämpat ändå sedan dess att ändra på mitt liv. Inte för att jag var självisk innan. Alla mina kompisar påminner mig ständigt om vilken tur jag har och hur jag blir uppvaktad som en prinsessa. Och jag känner pressen att försöka få min sambo att känna likadant.

    Så jag känner av denna orättvisa från ett annat håll :)!

  • Silvertärnan

    Hoppas din midsommar blev bra. 


    Man kan bara förändra sig själv, inte svärmödrar.


    Men om alla kvinnor slutade upp att bete sig så här, så skulle det vara lättare med förändring. Fattar inte att inte din man låter det vara så här.


    Om man helt enkelt inte orkar ta diskussionen nu, kör "sjukdomsvinstknepet" som dock inte ger samma fördelar som "Att vara man knepet", men kan befria dig från en del. Köp elastisk linda och säg att du har stukat foten och sitt som en uppassad prinsessa hela helgen.


    Kan kombineras med bandage på nåt finger som gör att du inte kan diska heller.


    Själv är jag ihop med en man från en annan kultur , men är svensk feminist. Så när kvinnorna försöker få mig att diska säger jag att jovisst, kan jag OCH min man diska. Och de "får" han ju inte. Så då sitter jag också kvar i soffan med alla män, medan kvinnorna står där i köket och snackar skit om mig på ett språk jag inte fattar. Helt ok för mig. Och hemma är det mest han som diskar. 

  • brudeniskrudenijuli

    Ja, detta scenario är tyvärr alltför vanligt... och alla reflekterar inte ens över det. Min pappa och hans bror har alltid suttit på sina rumpor hemma hos farmor medan vi kvinns i familjen sprungit runt och fixat med mat och disk. Men en dag sa jag, lite med glimten i ögat: "nä, är det inte karlarnas tur att diska nu? Varför diskar alltid vi tjejer?"


    Sedan dess har alltid min farbror lommat ut i köket lite slokörad och frågat om han kan göra något! ;) Dessa gamla kvinno- och mansroller sitter så väl rotade så ibland får man ruska om! Lycka till (hoppas det blir du och tjejerna som får njuta av bastun nästa gång)!

  • fibobs

    Man blir bara behandlad på det sätt man själv accepterar att bli behandlad.

    Hoppas din midsommar blev ok?!!!

  • magnolias

     


    fibobs skrev 2010-06-27 21:54:01 följande:
    Man blir bara behandlad på det sätt man själv accepterar att bli behandlad.Hoppas din midsommar blev ok?!!!

    Jo, fibobs, du har så rätt... Och då tänker jag att det är bättre att undvika situationer där man vet att man blir inte så bra behandlad.

    Midsommaren blev som de brukar. Jag kom lite sent till middagen, så allt var framdukat då jag kom ;)

  • magnolias

     


    anne på grönkulla skrev 2010-06-24 18:47:07 följande:
    Ja, att du inte tar ett ordentligt snack med din man? Det där låter hetl galet! Jag skulle vägra åka alls och om jag inte fick nån uppbackning av maken skulle han åka på nästa propp. Nä, okejrå, men seriöst, hur tänker de?

    Jag hade faktiskt ett snack med honom om det. Han sa att ifall servietterna är fel så får väl svärmor leva med det - att inte byta ut dem. Han så också att jag kan ju säga åt t.ex. hans bror att "Kom nu, S, så tar vi och bär in det här". Men det verkade som att allvaret inte riktigt gick in i hans huvud.

    Hur de tänker: sönerna i huset har fått göra precis vad dom vill. Den enda dottern har fått städa hela källarvåningen där de alla fyra hade sina rum. Överlag klassas jag som överkänslig. Det får jag ofta höra när jag tar upp något till diskussion. En gång kontrade jag med att tänk om det är du som är okänslig? Sedan dess har jag inte hört att jag är överkänslig...

    Och är jag fed-up? Visst är jag det.

  • Fru Kopparskiöld

    Ingen ska acceptera att bli behandlad på det sättet. Din man/blivande borde satt ner foten mot sin mamma tycker jag.
    Hoppas det löser sig i framtiden.

  • 090208

    *tummen upp* Fröken Cha skrev 2010-06-24 22:19:20 följande:


    Använd dina lediga dagar till attt fundera över om du villl leva med en man som tycker det är ok att kvinnorna sliter medan männen latar sig.
Svar på tråden Midsommaren är min mardröm