• bobods

Hur mycket tyg går åt?

Hej alla sykunniga! 

Jag har tänkt att köpa metervara av ett sidentyg på www.tyg.se, för att sen lämna in detta till en skräddare. Det som ska sys är 1 plastrong, 1 vanlig slips och 2 näsdukar. Tyget jag tittat på är 137 cm brett. 

Som den totala sömnadsanalfabeten jag är frågar jag nu: Hur mycket tyg behöver jag köpa?

• Svar på tråden Hur mycket tyg går åt?
  • Augustivigsel

Hej.

Kan inte skräddaren hjälpa dig att svara på frågan? Om inte gör jag ett försök nedan:

Jag kan inte svara exakt, men tänk på att plastrongen ska vara trådrät och slipsen diagonal, så man kan inte bara lägga dessa bredvid varandra på tyget. Jag har gjort en plastrong, då gick det åt 140x35 cm. När jag mäter på en slips hemma är den 153 cm lång och som bredast 8,5 cm, så det blir ca 155x20 cm som går åt till den. Näsdukarna har jag räknat på 40x40 cm, enkelt tyg. Skissade upp dem på ett papper och dessvärre verkar det gå åt nästan 2 meter om man ska ha både slips och plastrong i rätt längd.

Om plastrongbäraren ska ha väst kan man tänka sig att göra den något kortare. Då kan man lägga plastrongen på tygets bredd istället och klara sig med 150 cm.

Dock, fråga din skräddare. Kanske tänker h*n på ett helt annat sätt. Man vill ju att tyget ska räcka, men med minsta öjliga marginal.
    Lycka till!

• bobods

Tack så mycket för ditt svar! 

Svar på tråden Hur mycket tyg går åt?