• Astro

Vad dricker man till efterrätten???

Som frågan i rubriken lyder: Vad dricker man till efterrätten? Vi har trerrätters middag, med olika vin till förrätt och huvudrätt. Sedan blir det efterrätt (hallonglass med baileysgrädde), och lite senare efter valsen blir det bröllopstårta med kaffe och avec.

Men om man har kaffe till tårtan, vad ska man då dricka till efterrätten??

Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vad dricker man till efterrätten???
  • OomphGirl

dessertvin? 

kaffe?

portvin?

• Lina_K

Ett dessertvin kanske? En Tokaj eller liknande?

• Astro

Dessertvin är ju en mycket god tanke, men riskerar inte det att bli sjukt dyrt?

• JustMeAndMyLove

Prov köp en flaska rabarbervin och smaka det, jag är helt såld på det! Gör eget själv och vet att ganska många gör just rabarbervin då det är ett väldigt enkelt vin som är svårt att misslyckas med. Kanske du kan hitta någon att köpa av? 

Annars vet jag inte alls vad det kostar, men det är ett väldigt gott desertvin :) Farligt gott kan jag tillägga ;)

Annars om man vill ha nått till kaffek kan man ju ha Irich coffé eller andra kaffedrinkar! Är det riktig fest och man inte r jättemånga kan man ju ge alla en varsin galeano shots, det blir inte så dyrt då man bara har i lite galeano, sen kaffe och sen grädde på toppen i ett shotsglas :) Gott gott om det inte blir för mycket :)

Lycka till!

• Astro

Det här med rabarbervin har jag hört om innan, låter som npt jag måste kolla upp !

Drink eller shot hade varit kanon, men jag har äntligen (tror jag) lyckats helt förtrycka tanken på att ha drinkar på bröllopet hos sambon, så något sånt blir det inte.

• KatjaB

dessertvin går ju att servera i såna där små glas, man dricker ju inte hela glas av det direkt eftersom det är så sött.. behöver inte bli så dyrt med andra ord

• Astro

Låter ju väldigt bra. Tror jag får börja leta efter bra dessertviner!

Har ni möjligen några bra förslag på vilka viner som kan passa? Jag har så liten erfarenhet, själv gillar jag Sherry och Portvin. Sedan har jag druckit ett riktigt gott rött dessertvin hos mamma för ett tag sedan, kommer dock inte ihåg vad det hette :-/.

• Astro

Usch, nu när jag läser det förra inlägget låter jag som en sån där gnällunge som inte kan fixa nåt själv... Systembolaget.se, here I come!

• prickigkatt

Vi hade ett jättegott dessertvin, Chateaux Menota (119 kr tror jag) och kan varmt rekommenderas! Det går inte åt särskilt mycket eftersom man bara dricker ett par centiliter per person. Vi var 50 gäster och bara 3 flaskor gick åt.

• Astro

Det lät ju inte helt fel! Har just försökt hitta något vettigt på systemets hemsida, men det gick inte så bra, för mycket att välja på...

Får gå dit och fråga en dag helt enkelt.

• prickigkatt

Gör så! De brukar vara så duktiga på att rekommendera.

Svar på tråden Vad dricker man till efterrätten???