• jähnke

Extremt känslig för allt

Hejsan

Ville bara skriva av mig lite och se om det finns någon mer som har eller har haft samma problem som jag.

Äter Cerazette och känner att jag snart flippar över, Är arg och skäller på mkna barn hela dagarna. Plus att jag är väldigt gråtmild nu för tiden. Sexlusten till min blivande man är som bortblåst. Vad skall jag göra?

• Svar på tråden Extremt känslig för allt
  • magnoliantrees

Hej!

Jag åt mini-piller i vintras och kände precis likadant. Kände inte igen mig själv eller min kropp överhuvudtaget. Sexlusten var som bortblåst och jag kände mig nere och "känslolös". Jag slutade med dem, det var liksom inte värt det. Det viktigaste är ju att man mår bra. Har du funderat på spiral? Jag ska nog sätta in det, ska bara boka tid först!! :) Lycka till!

• pussflufftess

Hade Cerazette jag med..men blev precis som du + att jag blödde oavbrutet...¨Håller med föregående talare..

Jag slutade med dom och satte in en spiral istället... Och livet blev mycket bättre :o)

• Skuggan

P-piller ska bytas och provas tills man hittar en som funkar. Jag har käkat en sort som gav mig humörsvägningar och en annan som gav migrän, cerazette gav cystor och p-stav lika så. Yasmine funkade bäst för mig men, jag föredrar horminfria metoder och har provat tempning och funderat på både spiral och p-dator. 

En sak är iaf säker, du ska inte behöva ha det som du har det. Konktakta din barnmorska och se vad ni kan göra.

• eigollet

Har upplevt samma sak, bytte P-piller och problemen var ur världen. Lycka till!

• magnoliantrees

Skuggan: Nu blev jag nyfiken. Vad innebär p-dator och tempning?? Jag är också för hormonfria metoder, har diskuterat spiral med min barnmorska, men då jag inte fått barn ännu är de lite tveksamma. De kan ju sätta in det men det kan tydligen vara lite problematiskt. Helst skulle jag inte vilja ha något preventivmedel alls, då mår jag som bäst. Men det är ju utamattande och tråkigt att använda sig av kondom med sin blivande hela tiden.. Synd att det inte finns något preventiv medel för män ännu, det kanske är påväg?

• cityalven

hej!

Själv äter jag neovletta28 pga hormonproblem så att hormonerna ska jämnas ut och inte åka som en bergochdalbana.

Jag fick rådet att jag skulle äta dem i tre månader för att kroppen skulle vänja sig. De tre månaderna var nog bland de mörkaste i hela mitt liv. Jag blev jättekänslig och gravallvarlig och allt blev jobbigt och svårt. Men efter de månaderna blev det bättre och det var mer min omgivning som märkte av det än jag själv. Speciellt uppenbart blev det när min kompis sa: vad skönt att ha dig tillbaka, dina tre månader är över nu va?

Med det menar jag inte att du ska självplåga dig. Som sagt känns det inte som att det fungerar bra så sluta. Förmodligen finns det något annat preparat eller metod som passar dig mycket bättre.

Hoppas det löser sig!

• Sebastiána

Har också ätit minipiller, men sedan några år äter jag inga p-piller alls och mår som en prinsessa. Aldrig mer att jag stoppar hormoner och annat i kroppen i onödan.

• osem

innebär spiral hormoner? och är det bara att ta ut den när man vill skaffa barn sen? har man ändå mens när man har spiral?

• mittid

Det finns spiral både med och utan hormoner. Fördelen om man nu kan tänka sig hormonspiral är att den bara verkar lokalt och alltså inte påverkar humöret.

• 100703 M och B
    osem skrev 2010-06-20 19:03:14 följande:
    innebär spiral hormoner? och är det bara att ta ut den när man vill skaffa barn sen? har man ändå mens när man har spiral?
    Det finns kopparspiral som inte innehåller hormoner alls, spermierna tål visst inte materialet koppar. Sen finns det hormonspiral som säger sig självt innehåller hormoner.

Tror att när man har kopparspiral har man mens som vanligt (inte ovanligt att man får rikligare än tidigare) men hormonspiral kan nog vara som med alla hormoner, att vissa blöder som vanligt och andra ingenting/lite.

Ja tanken är ju att det "bara" är att ta ut den när det är dags. Jag har hört allt möjligt om spiral, har en hel del kompisar som har det. En hade ganska ont efter att hon satt in den, hon får ordentlig mensvärk och blöder jättemycket när hon har mens. Men hon slipper bli ett monster/tokdeppig av hormonerna. En annan tyckte inte det kändes alls när hon fick den insatt och märker inte av den. Hon har iofs alltid haft väldigt stora blödningar och de kvarstår.

Jag kan inte heller med hormoner, slutar med att jag gråter och/eller exploderar för minsta lilla. Jag har de tendenserna vid vanlig mens också men inte ens i närheten av så illa som när jag äter p-piller eller mini-piller. Och jag har provat kanske 6 olika sorter nu.. Eftersom vi tänkte försöka skaffa barn rätt snart efter bröllopet så väntar jag i så fall med att sätta in en kopparspiral till efter det. Vissa vill helst inte sätta in på de som ännu inte fött barn men det ska inte vara någon medicinsk anledning till det vad jag har hört i alla fall. Men det är ju lite meckigt för man måste åka in och få den uttagen etc.

• 100703 M och B
    mittid skrev 2010-06-20 19:16:35 följande:
    Det finns spiral både med och utan hormoner. Fördelen om man nu kan tänka sig hormonspiral är att den bara verkar lokalt och alltså inte påverkar humöret.
    Är det säkert att hormonspiral inte påverkar humöret? En av tjejerna jag nämnde i mitt låååånga inlägg ovanför har haft hormonspiral men fick ta ut den för hon mådde så dåligt psykiskt.. Själv vet jag inte för jag har bara pratat om piller och p-ring hos gyn när jag varit där!
  • 100703 M och B

.. eller psykiskt, lät som om hon blev psykiskt sjuk jag menade humörmässigt alltså.

• Skuggan

100703 M och B skrev 2010-06-20 19:21:51 följande:
    Är det säkert att hormonspiral inte påverkar humöret? En av tjejerna jag nämnde i mitt låååånga inlägg ovanför har haft hormonspiral men fick ta ut den för hon mådde så dåligt psykiskt.. Själv vet jag inte för jag har bara pratat om piller och p-ring hos gyn när jag varit där!

Allt med hormoner verkar fungera olika från person till person. Men det är klart med mindre hormoner är ju risken för påverkan mindre. Men man vet aldrig egentligen förren man provat.

• Skuggan

magnoliantrees skrev 2010-06-20 10:58:25 följande:
    Skuggan: Nu blev jag nyfiken. Vad innebär p-dator och tempning?? Jag är också för hormonfria metoder, har diskuterat spiral med min barnmorska, men då jag inte fått barn ännu är de lite tveksamma. De kan ju sätta in det men det kan tydligen vara lite problematiskt. Helst skulle jag inte vilja ha något preventivmedel alls, då mår jag som bäst. Men det är ju utamattande och tråkigt att använda sig av kondom med sin blivande hela tiden.. Synd att det inte finns något preventiv medel för män ännu, det kanske är påväg?

Egentligen är tempning och p-datorer förfinade sätt att hålla koll på sk säkra perioder. Det är med andra ord ganska dåliga preventivmedel om man har dålig koll på sin kropp och om en graviditet är en katastrof typ. Dessutom tar det lite tid med tempning, antecknng av resultat och uträkningar av dagar. Men, man får otroligt bra kroppskännedom och det väger upp mycket.

P-datorer finns två versioner. En som man lämnas små urinprov vid tillfällen som datorn säger till. Den räknar då ut vilka dagar men är fertil och när man inte är det. Den andra varianten bygger precis som tempning på att man mäter kroppstemperaturen och utifrån det räknar ut när man har ägglossning. Utifrån detta kan man också räkna ut när man inte ska ha sex eller när man då måste använda kondom. Men kan också komplettera detta med den sk billingsmetoden då man håller koll på sekret från livmodern och då också får bra koll på när man är fertil.

Jag jag väldigt svårt för hormoner. Så något år innan vi önskade barn började jag köra tempning. Jag antecknade också allt annat som kunde tyda på ägglossning osv. Utifrån det så hade vi bara oskyddad sex på sk säkra dagar. Annars gäller annat skydd. Det fiffiga var sen när vi faktiskt ville ha barn, då kan man ju använda metoden till att lokalisera de "rätta" dagarna. Det funkade kanon det med.

Man kan säkert läsa mer men jag har inga länkar i huvudet. Men en dator heter Persona, en heter Lady-comp och en heter Pearly tror jag.

Jag har dock aldrig köpt någon dator eftersom jag tyckte de var för dyra får se hur jag gör längre fram. (kopparspriral är ju också en kandidat)

• osem

jag har varit tveksam till att använda p-piller och så eftersom jag är rädd att det ska påverka förmågan att bli gravid när man vill det. En gynekolog jag pratat med säger att det inte ska vara några problem. Men vad säger ni? Känner ända att jag skulle vilja ha något när man nu gifter sig. Har ätit p-piller förut p.g.a. svår mensverk men märkte inge större skillnad. Jag vill ju inte slippa den helt heller...

• Nordiskbrud

Åhh, det är så trist och jobbigt när man inte hittar rätt.
    Cerazette fungerade inte för mig heller Var blödningsfri som mest 10 dagar på en månad, fick "chokladcystor" och allmänt kasst humör. Tyvärr stod jag ut 6 månader för jag trode det skulle bli bättre.
    Spiral var ännu värre för mig då jag blödde massor, kände spiralen och hade ont av den och antagligen hade cystor redan då.
    Har nu Exklutena och de fungerar bra (inte jätte-men bra). Blöder betydligt mindre och har bara haft en mellanblödning på 4 månader så jag hoppas den goda trenden fortsätter. Finns ju tyvärr bara ett fåtal mini-piller och kan man inte äta p-piller så är man ju rätt utlämnad.

(Saknar dock Mercilon som jag åt för länge sedan men pga migrän och nya rekommendationer inte får äta längre De fungerade perfekt för mig!)

• OomphGirl

SLUTA TA CERAZETTE! Visst det fungerar jättebra för många, det är svenska barnmorskors favorit, men för den minoritet det inte fungerar för, vilket inkluderar mig, så blir man helt störd. Blev i princip manodepressiv (låg i soffan och grät hela kvällen, bakade 3 plåtar muffins mitt i natten osv)

Prova en annan metod asap!

• Astro

Jag känner igen mig! Jag tappade all sexlust när jag hade cerazette och när jag väl någon gång fick till lite lust så kunde jag inte bli våt, så då gick det ändå inte...

Misströsta dock inte! Jag funkar numera fint på hormonspiral .

Innan cerazette hade jag jadelle p-stav, funkade humörsmässigt men jag blödde konstant, så det var därför jag bytte.

Man kan behöva testa runt bland hormonpreparaten för att hitta något som passar en själv, och för vissa av oss är det svårare än andra. Jag mådde bäst på p-piller, men får inte ha det längre pga att min pappa fick en propp i armen...

Svar på tråden Extremt känslig för allt