osem skrev 2010-06-20 19:03:14 följande:
innebär spiral hormoner? och är det bara att ta ut den när man vill skaffa barn sen? har man ändå mens när man har spiral?
Det finns kopparspiral som inte innehåller hormoner alls, spermierna tål visst inte materialet koppar. Sen finns det hormonspiral som säger sig självt innehåller hormoner.
Tror att när man har kopparspiral har man mens som vanligt (inte ovanligt att man får rikligare än tidigare) men hormonspiral kan nog vara som med alla hormoner, att vissa blöder som vanligt och andra ingenting/lite.
Ja tanken är ju att det "bara" är att ta ut den när det är dags. Jag har hört allt möjligt om spiral, har en hel del kompisar som har det. En hade ganska ont efter att hon satt in den, hon får ordentlig mensvärk och blöder jättemycket när hon har mens. Men hon slipper bli ett monster/tokdeppig av hormonerna. En annan tyckte inte det kändes alls när hon fick den insatt och märker inte av den. Hon har iofs alltid haft väldigt stora blödningar och de kvarstår.
Jag kan inte heller med hormoner, slutar med att jag gråter och/eller exploderar för minsta lilla. Jag har de tendenserna vid vanlig mens också men inte ens i närheten av så illa som när jag äter p-piller eller mini-piller. Och jag har provat kanske 6 olika sorter nu.. Eftersom vi tänkte försöka skaffa barn rätt snart efter bröllopet så väntar jag i så fall med att sätta in en kopparspiral till efter det. Vissa vill helst inte sätta in på de som ännu inte fött barn men det ska inte vara någon medicinsk anledning till det vad jag har hört i alla fall. Men det är ju lite meckigt för man måste åka in och få den uttagen etc.