• aikidoaasa

Ångrar att jag sa ok...

För några månader sedan fick jag se en klänning som min "svägerska" har hittat att ha på vårt bröllop. (min) Mamma hade varit med och valt den och båda två tyckte att den var så perfekt för henne. Jag reagerade på det redan då att den var helvit. Men eftersom den var kort och inte alls lika fin som min så sa jag att det är ok att hon har den... OM hon hade den rosa koftan på och färgglada skor. Det var inga problem för henne. Dessutom så är klänningen snygg på henne.

Men nu känner jag inte alls att det är lika ok längre. För en gång skull vill jag kunna känna mig exklusiv och den gamla etikett raden surrar runt i mitt huvud: "inte helt vitt som är brudens ensamrätt denna dag" enligt bland annat Ribbing. dessutom så känns det inte rätt att kräva att hon ska ha på sig en kofta hela dagen, speciellt om det blir en riktigt varm dag.
    Jag brukar inte alls bry mig särksilt mycket om vad andra gör utan låter dem få bestämma och jag har mer än en gång fått ge med mig. För en gångs skulle vill jag inte riktigt det.
    Dessutom så vill jag gärna slippa gäster som reagerar på att det finns en till med vit klänning den dagen, även om det inte kommer att finnas tvivel över vem som är "den riktiga" bruden.

Problemet är att jag kommer inte på något bra sätt att säga detta på UTAN att känna mig som en bridezilla eller att såra både henne och göra mamma irriterad då hon tycker att sådant är larv. De få gånger som jag inte hållt med henne i klädsmak har i princip fått henne på dåligt humör. Det skulle inte vara något undantag den här gången då det är hon som hittade just den här klännigen.

Här kan det påpekas att varken hon eller mamma är särskilt insatta i alla dessa vett och etikett "regler" som finns, bland dem bröllop så jag tror inte att de riktigt förstått denna "inte vitt" delen så de gör det inte för att vara elaka. Men det tar emot också för att brorsans flickvän har inte så mycket pengar så att köpa en ny klänning kan jag förstå att hon gärna inte gör... om ni förstår vad jag menar.

Några tips på hur jag  kan framföra detta utan att göra någon för nedstämd, eller tycker ni att jag ska knipa käft och tänka på något annat?

Suck! Det känns som jag letar saker att reta upp mig på, speciellt ju närmare dagen vi kommer. Nu är det bara 16 dagar kvar så jag har inte heller så många dagar kvar att bestämma mig på.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-17 23:05
    Tillägg:

Det som får mig att känna extra mycket av detta är också det att hennes klänning är HELVIT. Min är inte det, den har ett färgat siden band under bysten. Då blir det ju hon som är "all dressed in white..."
  • Svar på tråden Ångrar att jag sa ok...
  • Piiiip

Jag tycker att du kan  ändra dig, MEN då ska du också betala en ny klänning till henne. Det är det absolut minsta du kan göra. Och försök att vänligt förklara hur du känner.

• MallaA

Självklart så kan du ändra dig men bör då kanske erbjuda dig att hjälpa till med en annan klänning åt henne.

På vårt bröllop för två veckor sedan var det en gäst som hade en kort vit klänning (med vit bolero till dessutom). Efter vigseln så såg jag henne direkt och kände inte irritation utan snarare synd om henne som missat etiketten med vit klänning. Jag vet inte om det var andra gäster som tänkte på det men så var det nog. Jag kände mig i alla fall så otroligt fin och ingen kunde ta misste på vem som var bruden. Min klänning var 100 gånger finare och med håruppsättning smink m.m. så finns det ingen som kan ta fel. Bruden är den som det strålar om och det är dig alla kommer tycka är finast. På bröllopsdagen är man dessutom så otroligt glad och lycklig att man inte hakar upp sig på en så liten detalj som att en gäst skulle ha fel klänning. För mig var det fullt fokus på allt underbart och fint och alla känslor.

• MrsMuffin

Jag tycker personligen att det är skitkonstigt att någon människa i dagens Sverige kan missa det faktum att det BARA är bruden som skall bära vitt på bröllop!! Gud vad konstigt! Jag trodde ALLA visste att man inte får bära vita plagg... Vet inte vad jag tycker att du bör göra....prata med henne tror jag. Säg precis hur du känner. Att hon inte funderat på detta själv?!

• Korallbruden

Med den fakta du givet oss om att tjejen har liten ekonomi och att du tidigare har godkänt klänningen och att den inte ser ut som en klassik brudklänning även om den är vit, samt oro om annat i andra trådar så så låter det som i "min värld" som bröllopsnärver lite taskigt att säga ok och sedan dra tillbaka ett  ok bara för att "det är bara JAG som får vara vit enligt etiketten"... bröllop är bara en dag, vänskap är för resten av livet...

Ingen kommer att ta uppmärksamheten från dig som brud Lycka till med slutplaneringen och njut av denna hysteriska sista tid vi har kvar... även om det inte är så lätt...

• HappyE

Om hon har en sjal eller ett långt färgat halsband då? Du kan ju säga "jag föstår att det kanske blir för varmt för kofta, då kan du ju göra så här i stället eftersom du inte ska ha helvitt". Då slipper du risken att hon blir helvit vid värmebölja.

• Aleta

Lägg fram det på ett lättsamt sätt och föreslå att ni går och handlar en ny klänning tillsammans. Gör det inte till ett tvång för henne utan mer som en kul grej för er två och acceptera att hon tackar nej.

Du kan nämna att du har förstått att väldigt många gäster kommer att prata bakom hennes rygg (för det gör folk på bröllop om en gäst har vitt) och att det inte är något du vill att hon ska behöva uppleva heller. 

Kanske slutar shoppingrundan i en ny klänning, kanske en sjal eller lite annat färggrannt som HappyE föreslagit.

• Skuggan

Jag kan se två vägar och du måste känna hur viktig frågan är för dig.

Om det abolut inte känns bra så prata med henne. Om det är så att du vill att hon ska ha en annan klänning så får du nog hjälpa till och betala den. Om någon med tajt ekonomi i förväg hör sig för med bruden och får en klänning "godkänd" så kan man tänka att det är orsaken till att man sen lägger ut pengar på klänningen. Att då komma i efterhand och säga att det inte längre är ok känns ganska tasigt. Men, köper du en klänning åt henne så får hon ju två! Lite av en vinna vinna situation så att säga.

Det andra är att du kniper och litar på att dagen kommer vara eran ändå. Ni kommer så i strålkastarljuset även om någon annan så sveper in i full brudmundering för ni är de alla kommit för att fira, det är er gästarna vill se och det är ni som lämnar festen som gifta. Inget kan ta det ifrån er!

• Påfågeln

Förklara situationen så bra som du förklarat den för oss! Skriv ut det du skrivit här och ändra till de personer som det berör om du inte tycker om att hantera konflikter.

Klart att du har all rätt att ta tillbaka det du sa. Säg att de verkligen borde behålla klänningen, men att de får skaffa en annan till bröllopet. Allt går nog fin fint om du bara inte är beredd och inställd på att de ska krångla, då går allting svårare och man missuppfattar varandra mycket enklare. Så låt inte det dimma ditt huvud när du tar upp det!

Lycka till!

• Nicossambo

Kan du försöka prata med henne och föreslå att hon kan piffa upp klänningen med lite färgglada assocearer du skrev att hon ska ha rosa kofta berätta för henne då att då får hon ha det hela kvällen inte ta av den då den är förlik din klänning. Att hon kanske kan ha ett band i rosa även på klänningen.

Jag förstår vad du menar men det är lite sent nu att ändra dig hade varit en månad innan bröllopet tycker jag det hade varit ok. Det kan ta tid att hitta något som hon känner sig bekväm i.

Oavsett om har den kläning hon valt eller ej är det viktigt att du berätta hur du känner. Behöver kanske inte berätta exakt men lite.

Lycka till

• Astro

Jag kan inte förstå varför en gäst tvunget vill komma i kritvit klänning... Det är ju som gjort för konflikter... Själv har jag haft väldigt ljust beige på bröllop, men då med svart kofta till, väldigt obrudigt, men helvit? Verkar så off.

Men sen kan jag inte riktigt förstå varför det blir så känsligt om man nu inte har frackbröllop och någon kommer i vit långkläning. För om hon kommer i en kort vit klänning och skor i annan färg samt färg på koftan, då kommer ingen kunna tro att hon är bruden! Det är ju inte heller så att hon köpt klänningen för att konkurrera ut dig, utan troligen har hon hittat den, tyckt om den och med tanke på att den var vit så frågade hon ju också, eller hur? Om din första tanke var att det är ok, så är det säkert det, är det inte bara bröllopsnerverna som börjar spöka? Och du ska absolut inte bry dig om ifall någon annan gäst skulle reagera, det är verkligen inte ditt problem!

Tittade på Kronprinsessans bröllop igår, och som ni säkert noterade så hade ju alla brudnäbbarna vita klänningar, långa dessutom. Fruktansvärt etikettsbrott? Vissa av dem var ju "stora flickor" den äldsta 15 tror jag.

• eclipticaa

Tycker att du borde kanske tänkt på att skriva på inbudan vilka klädregler som gäller. Men förstår hur du känner,  jag hade inte heller velat att någon kommer i helvitt på mitt bröllop...

• Bäst i test

Jag har två förslag…

1. Du pratar med din bror och ber honom att fint lägga fram att det inte är så passande med vit färg på klänningen (han nämner inte din inblandning i ämnet). Och på så sätt få henne att ändra sig.

Eller så...

2. Drar du till med en liten vit lögn. Säg att dina vänner och "andra" reagerat på att hon ska ha en vit klänning och att det har ändrat din uppfattning. Föreslå att ni går ut och hittar en ny som du betalar för. Börjar hon säga emot eller om din mamma har invändningar så säg bara att du vill slippa allt skitsnack på bröllopet. Din svägerska vill väl inte få negativ uppmärksamhet..?

Lycka till med allt!!

• Sonja68

Första gången jag gifte mig, 22 år gammal, kom min blivande svärmor i kritvit blus och kjol. Jag reagerade lite (visste inte om detta i förväg), men det var ändå inte så att man kunde ta miste på vem som var brud. Hon var 25 år äldre och jag hade, krona, släp, slöja och hela fadderullan. Men visst var det de som var undrande.
    Men jag skulle aldrig riva upp himmel och jord för en sån grej.

Vore jag du skulle jag nog försöka få henne uppmärksam på att folk kommer undra, och fråga om hon skulle ha något emot att ni fixar henne en annan klänning, tillsammans.
    Vill hon inte det, ja men då får hon väl komma i vitt och ta det att folk tittar och undrar. Du har ju i alla fall varskott henne.
    Dock är det inget att bli osams om, tycker jag.

• Sonja68

Såg Victoria och Daniels bröllop och jag tyckte det var helt okej med de vitklädda näbbarna i helt släta, vita klänningar. De såg ut som små änglar

• aikidoaasa

Imorgon kommer hon hem efter en liten resa och då ska jag se om jag inte kan få tillfälle att träffa henne.

Att ha ett skärp i färg till går inte då den redan har ett isytt skärp med en stor rosett redan... men färg ska jag se till att hon får på sig på ena eller andra sättet!

Fick även för mig att jag skulle rådfråga Ribbing och fick ett svar som var i stil med att "det går ändå inte att ta miste på vem som är bruden... tål det." Men kan ändå inte smälta det då hon i så många andra fall verkligen är super sträng med "Endast bruden SKA ha vit klänning på ett bröllop." Så det är endast tabu då när gästen väljer att följa etiketten?!

Känner mig mer och mer förvirrad...

• aikidoaasa

... så förvirrad att jag glömmer hälften.

Att ha vitt på små söta tjejer har jag absolut inget emot, det är väl just den delen att en tjej som faktiskt är gammal nog att gifta sig har det också...

Vi skrev klädkod på inbjudan, men skulle vi ha skrivit till alla de små "reglerna" som vi i de flesta fall hoppades på att de redan visste skulle inbjudan ha behövt vara mycket större.

Det var heller inte för att få godkännande som de visade klänningen från början utan mest som en "Titta vilken fin klänning vi hittade när vi var ute på stan! Den ska jag ha på ditt bröllop i sommar. Visst är den fin!" Så det kändes mer som att jag skulle svara på om ja - den är en fin klänning eller nej - den är inte fin tycker jag. Det fanns inte riktigt någon tycker du att den passar på ett bröllop i frågan jag fick...

• quilla

Visst skulle man kunna ändra sig sådär efteråt, även om det är otroligt märkligt. Men då får man också betala den vita klänningen hon redan köpt för att gå på ditt bröllop samt en ny klänning hon kan ha på sig istället.

• Gnistra mera

Du kan ju prata med henne och fråga henne hur hon tänkte gällande koftan. Du kan lägga upp att det kanske blir varmt och undra hur hon då har tänkt hantera det hela med att inte ha vitt på sig. Då kan du ju tilllägga att du inte känner dig så glad att någon annan gäst skall ha helvitt på sig.

Antigen fattar hon att hon måste byta eller så lova hon att sitta med koftan på även om hon svettas som en gris.

• uppochhoppa

Ribbing tycker jag är inkonsekvent med sina svar ganska ofta... men det är ju samtisigt så att varje sitaution är unik. Glöm inte att uppdatera oss sen!

Svar på tråden Ångrar att jag sa ok...