• Wiila

Alkoholfritt?!

Både jag och min blivande man är nykterister, och jag vill nog helst att bröllopet blir alkoholfritt.

Men vad sjutton bjuder man på då?

Jag vill att det ska kännas lite "lyxigare" än läsk!

Jag vet inte hur mycket man brukar bjuda på heller..?

Jag vet att vissa har öppen bar, eller att dom bjuder på några glas och sedan får gästerna själva köpa det dom vill dricka, men jag tycker att det skulle kännas konstigt om dom får lov att köpa alkoholfria viner etc, dom vill säkert ha alkohol, och om dom ändå måste köpa själva så tycker dom nog säkert att dom skulle få köpa alkohol. Eller vad tror ni?

Någon som förstår hur jag tänker?

• Svar på tråden Alkoholfritt?!
  • Fru i juli 2010

Jag frörstår dig! Vi kommer ha ett alkoholfritt bröllop. Det kommer inte alls vara konstigt då både jag och min blivande man kommer från hem där alkohol inte brukas. En del av våra vänner dricker alkohol och en del gör det inte. Alla vet våra värderingar och ingen flrväntar sig att vi serverar alkohol.

Vi kommer att bjuda på något bubblande vid minglet innan vi går in till middagen. Har dock inte kommit på vad än. Har du tips på välkomstbål, säg gärna till!

Till middagen kommer vi servera lemonad och till tårtan blir det läsk för de som inte vill ha kaffe!

• Cantaton

Har du druckit Amé? När jag jobbade på en herrgård tidigare bjöd vi på det som alkoholfritt alternativ. Jättegott!

• Cherrygirl

Cider är ju kanske ett alternativ till alkoholfritt, det är ju gott och finns i måga olika smaker.

• FramtidaFruSandberg

alkoholfria drinkar finns ju i massvis

• Wiila
    Cantaton skrev 2010-06-15 22:54:33 följande:
    Har du druckit Amé? När jag jobbade på en herrgård tidigare bjöd vi på det som alkoholfritt alternativ. Jättegott!

Nej vad är det? Typ vin eller?

Jag tror att vi kommer vara på ett ställe med bar, så det är väl där det blir konstigt.

Om dom måste köpa dryck själva och inte får välja alkohol.

Men vi får helt enkelt bjuda på dryckerna.

Dyrt blir det, vi blir ungefär 60 pers, och ett glas läsk kostar ca 20 kr, alla lär ju dricka 3 läsk var typ... säg 4000 för bara dryck?! Herregud... :/

• pluggisen

Köp lite lyxig cider, Herrljunga eller kivik har jätte fin cider. man kan göra bål som välkomstdrink.

vi köpte alkoholfritt jordgubbsvin på systemet och den var väldigt populär!!! 

Alkoholfria drycker:

Ame: rött och vitt
    juice,läsk, alkoholfri öl, jucie, Blue Kell vatten, chapel Hill- alkoholfritt vin

Kolla på alkoholfri champagne

Gå in på systembolaget.se  och kolla deras utbud.

• SueAnne

Free Sparkling är väldigt trevligt alkoholfritt bubbel!

• crea diem

Vanligt bubbelvatten bör ni nog ha till de som inte gillar att dricka "sött" till en god middag....

• mittid

Amé är alkoholfritt jättegott vin som man köper på hälsokosten. Finns som rött, vitt och rosé och även någon sparkling... riktigt lyxigt gott!

• Wiila

Tack så hemskt mkt för all hjälp! :)

Ska kolla alla era tips. 

• LisasFanclub

Jag jobbar på systembolaget, och behöver inte vara märkesneutral när det handlar om vårt alkoholfria sortiment, så jag kan tipsa lite :)

Peach Pearl - Bubbel med persikosmak. Gott, och ganska sött. 23 kronor/flaska

Chapel Hill Sparkling - Min stora favorit. Är hur god som helst..! 37 kronor/flaska

Billabong Sparkling - Torrare än Chapel Hillen, smakar ganska mycket äpple. 44 kronor/flaska

Mousserande Jordgubbsvin - Smakar väldigt mycket jordgubbar. Är dessutom rosa. 29 kronor/flaska

På vissa alkoholfria produkter står det 0,5%. Det betyder inte att det är 0,5% alkohol i - utan att det eventuellt kan vara upp till 0,5% alkohol kvar (de flesta produkter framställs som vanliga alkoholprodukter och sedan tas alkohol bort, och ibland kan lite, lite, lite alkohol bli kvar.), men det kan lika gärna vara 0% eller 0,17% eller.

Det är en gardering från producentens sida och man får i regel i sig mer alkohol när man tankar bilen.

• EmilyTheStrange

Det där Amé blev jag ju sugen på att testa nu, hihihi.

• Sebastiána

Som drink kan man blanda hälften San Bitter och hälften apesinjuice. Gott!

• Wiila

Åh tack för ännu mer tips! :D

Ska absolut kolla in dom där från systemet. 

Vad är San Bitter?

• mittid

Wiila skrev 2010-06-20 18:40:15 följande:
    Åh tack för ännu mer tips! :D Ska absolut kolla in dom där från systemet.    Vad är San Bitter?

Kan jämföras med campari... Blanda som Sebastiana skriver och man kan även ta tredjedel fruktsoda + is/citron

Svar på tråden Alkoholfritt?!