• sigma

Funderar kring placeringen på honnören...

Vi ska ha ett honnörsbord med 10 platser, där följande sitter förutom oss:
    Respektive föräldrapar, tärna, best man samt min blivandes farföräldrar. Funderar på att ha tärna och best man närmast oss, sedan mina föräldrar på var sida av dem, därefter min blivandes föräldrar på samma sätt och så gamlingarna ytterst. Ska tärnan då sitta brtedvid mig och best man bredvid min man, eller ska man följa kille-tjej- principen och sätta best man bredvid mig och tärnan bredvid min man?

• Svar på tråden Funderar kring placeringen på honnören...
  • Jämntjock

Spontant skulle jag säga kör på varannan-principen

• majsanx

Alltså, jag kör traditionellt. Jag och min blivande, på hans sida min mamma och min sida min pappa. Bredvid min mamma hans mamma och bredvid min pappa hnas mamma.

• ClaraH

Om man ändå ska ha honnörsbord (vilket inte vi ska ha) hade jag kört på traditionell placering och inte placering tärna och marskalk som du beskriver. Om jag ändå skulle haft dem närmast oss skulle varannan fått gälla, men vem ska de ha till bordet om de sitter på var sida om er? Annars brukar man nog placera dem tillsammans.

• Emblas Mamma

Vi tänkte med ha tärnan och marskalken jämte oss,
    men - det ska bara vara vi fyra vid honnörsbordet!:)

De andra får troligen sitta i rader neråt. Så det blir som ett "E" med flera "tungor".

Frågan är hur jag ska placera mamma, pappa, svärföräldrarna så att dom blir lite mer speciella:)
    Vi ska väl ha 4 tungor, så dom får väl sitta närmast oss i mitten då:)

Frågan är om man sitter mittemot varandra som gifta/sambo eller jämte?

• TheD

Vi kommer ha:

Från vänster sett: Tärna (min syster), min pappa, jag, fästmannen, min mamma och marsalk (fästmannens kompis.

Bättre kan det inte bli i vårt tycke :D

De par som vi känner som ett par kommer sittamitt emot varandra. Sen har vi singlar med ev flickvänner men det är endast personen vi känner som kommer bjudas.

• Emblas Mamma
    TheD skrev 2010-12-12 16:07:47 följande:
    Vi kommer ha:

Från vänster sett: Tärna (min syster), min pappa, jag, fästmannen, min mamma och marsalk (fästmannens kompis.

Bättre kan det inte bli i vårt tycke :D

De par som vi känner som ett par kommer sittamitt emot varandra. Sen har vi singlar med ev flickvänner men det är endast personen vi känner som kommer bjudas.
    lite nyfiken, vart tar svärisarna vägen? :)
  • TheD

Hans pappa lever inte. Hans mamma är än så länge inte inplanerad! Helst ska hon inte vara bjuden heller. F årväl se om det måste vara så att hon ska komma men då sitter hon inte nära oss. HAr aldrig hört ett gott om henne eller från hennes mun. Det lutar till att hon inte blir bjuden YES!!!! Bordsplaceringen är klar och det finns ingen plats för den haggan!

:)

• Emblas Mamma
    TheD skrev 2010-12-12 16:32:23 följande:
    Hans pappa lever inte. Hans mamma är än så länge inte inplanerad! Helst ska hon inte vara bjuden heller. F årväl se om det måste vara så att hon ska komma men då sitter hon inte nära oss. HAr aldrig hört ett gott om henne eller från hennes mun. Det lutar till att hon inte blir bjuden YES!!!! Bordsplaceringen är klar och det finns ingen plats för den haggan!

vad tråkigt!
    då förstår jag att du inte vill ha hans mamma där!
    Min svärmor kan också vara lite knepig, irriterad och allmänt jobbig ibland. Därför tänke jag inte följa traditionen och sätta henne jämte min stackars pappa, utan jag låter föräldrarna sitta ihop som par.
  • TheD

:) Jag avskyr henne! Allt hon gör är att gnälla och klaga. När vi harvarit på semester. t.exnär vi skulle åka till Thailand: "Jaha, vad kostar det då?" Vad angår det henne vad något kostar???? Det är så mycket mer hon har gjort som jag känner bara HAT!!! Min karl har fått fler kramar från mina föräldrar under de dryga 3 år vi harvarit ett par än vad han har fått under sina 29 år från hans sk. mamma.....

• Emblas Mamma
    TheD skrev 2010-12-12 17:40:19 följande:
    :) Jag avskyr henne! Allt hon gör är att gnälla och klaga. När vi harvarit på semester. t.exnär vi skulle åka till Thailand: "Jaha, vad kostar det då?" Vad angår det henne vad något kostar???? Det är så mycket mer hon har gjort som jag känner bara HAT!!! Min karl har fått fler kramar från mina föräldrar under de dryga 3 år vi harvarit ett par än vad han har fått under sina 29 år från hans sk. mamma.....
    Sånt är irriterande!
    Jag försöker verkligen att tycka om henne och det gör jag ibland! men jag har börjat bli mer och mer irriterad och trött på smådetaljer som verkar bli större och större!

Jag håller med, ingen har väl att göra med vad en resa kostar! dom vill väl bara klaga på att det är dyrt och onödigt... :/
  • TheD

Haggan med karl reser aldrig. För mig är hon en farmor... Hon är 13år äldre än min mamma och är gammeldags så jag spyr. När min karl önskade sig en resväska vid vår första jul:"Vad ska du med till?" blev svaret så han FICK inte önska sig det. HAN ÄR VUXEN!!! JAg berättade det för mina föräldrar och de kokade av ilska. Karln min har haft en jobbig uppväxt. Fadern avled närälsklingen var 10 och inga tårar fälldes. INte så konstigt då pappan använde honom som slagpåse :'( Jag blir så J*VLA arg. Hans sk. mamma gjorde ingenting och jag kommer aldrig kunna förlåta henne för det. Det är såååå mycket annat. Den dagen vi får barn- HAGGAN SITTER ALSRIG BARNVAKT. Helst ska mina barn inte komma i närheten av henne

Ledsen att jag skriver detta i denna tråd men jag måste skriva av mig!!!!!! Den dagen hon går bort, ledsen men jag kommer PARTA! Låter elakt men jag tänker inte ljuga och jag kommer definitivt INTE ha på mig svart!

• Emblas Mamma
    TheD skrev 2010-12-12 18:12:58 följande:
    Haggan med karl reser aldrig. För mig är hon en farmor... Hon är 13år äldre än min mamma och är gammeldags så jag spyr. När min karl önskade sig en resväska vid vår första jul:"Vad ska du med till?" blev svaret så han FICK inte önska sig det. HAN ÄR VUXEN!!! JAg berättade det för mina föräldrar och de kokade av ilska. Karln min har haft en jobbig uppväxt. Fadern avled närälsklingen var 10 och inga tårar fälldes. INte så konstigt då pappan använde honom som slagpåse :'( Jag blir så J*VLA arg. Hans sk. mamma gjorde ingenting och jag kommer aldrig kunna förlåta henne för det. Det är såååå mycket annat. Den dagen vi får barn- HAGGAN SITTER ALSRIG BARNVAKT. Helst ska mina barn inte komma i närheten av henne

Ledsen att jag skriver detta i denna tråd men jag måste skriva av mig!!!!!! Den dagen hon går bort, ledsen men jag kommer PARTA! Låter elakt men jag tänker inte ljuga och jag kommer definitivt INTE ha på mig svart!
    jag  förstår dig! vad tråkigt det är när det blir så:/ usch.. varför kan inte bara ALLA fåuppleva tryggheten och att vara lycklig i en familj?
    Hoppas världen ändras..
  • SaJo1981

Skulle själv behöva hjälp med honnörsbordet, vi vill verkligen ha det traditionellt så det kommer vara mina föräldrar bredvid oss (pappa bredvid mig o mamma bredvid min man) men sen blir det problem, sambons mamma sitter självklart bredvid min pappa, och sen?
    Det är nämligen så att den biologiska pappan INTE kommer vara med (bor inte i Sverige ens) och istället finns det TVÅ "pappor" sambons mammas föredetta som liksom var med dom där "viktiga" åren (fram till sambon var fjorton ungefär) sen är det så att hans mamma är gift med pappa nr 2 som varit med från sambon var femton (ungefär) han kallar båda för pappa! vem ska då sitta bredvid min mor?
    Sen följer ju då mina far/morföräldrar där jag tyvärr inte har någon på farsidan kvar, mormor är självskriven bredvid sambons "pappa" men morfar vet jag inte....vill helst inte ha honom där alls, han försvann när vi var barn och hälsar fortfarande knappt på, han kommer numer på jul för att han e ensam och antagligen rädd för att dö ensam...(han har förvållat det själv) så hur gör man?
    Sambons pappa nr1 (av de som finns med här) har föräldrar som sambon räknar som sina farmor o farfar, ska dom sitta vid honnörsbordet då?

PROBLEMATISKT VÄRRE!

• 2010 2010

Hur gör man med min blivandes bror? Är det meningen att han ska sitta i honnörsbordet? Eller kan han sitta med resterande gäster?

• TheD

Beror på hur stort bord man vill ha osv...Men om brodern inte ska vara marsalkså kan han sättas bland de andra gästerna men närmare er då han är släkt.

Svar på tråden Funderar kring placeringen på honnören...