• Anna8513

mörk kostym i oktober

Vad ska man ha för kläder när dresscoden är Mörk kostym? När jag googlar så tycker jag att alla säger emot varandra så jag förstår inte alls. Ska det vara långt eller kort? Det enda jag vet är att det inte ska vara bara axlar..
    Bröllopet är dessutom i okt, så en väldigt somrig klänning passar ju inte. Hur mörka fäger funkar?

• Svar på tråden mörk kostym i oktober
  • FramtidaFruSandberg

knälång, inte svart

• Anna8513

Betyder det att den kan vara lite ovanför knät eller är det till knät eller längre som gäller?
    Kan man ha strumpbyxor under? Det är ju trots allt inte så varmt i oktober... och hur är det med axlarna? Får man visa dom eller måste man ha "axeltäckt" klänning/något över som täcker? Kan man ha en grå, brun eller liknande färg på klänningen eller är det för dystert? Inte så kul att komma i en väldigt färgglad om resten av gästerna har väldigt neutrala färger... Har bara varit på sommarbröllop innan och på sommaren har man ju generellt sätt mer färg på sig än på vintern, men samtidigt vill man ju inte se helt dyster ut....

• Grodfrun

Lite ovanfor knat gar bra, ingen som kommer reagera, utan det ar val mer att man inte ska komma i kort-kort.. Visst kan du ha strumpbyxor, och brunt och gratt funkar utmarkt. Bara axlar gar bra men inte i kyrkan ifall det ar kyrklig vigsel..

• Grodfrun

Ville bara tillagga att det dar med bara axlar i kyrkan ar inte sa mycket ett problem for prasten kanske som for aldre slaktingar. Manga brudar har bara axlar men de lite mer konservativa gasterna uppskattar nog inte bara axlar..

Svar på tråden mörk kostym i oktober