• Honey bunny83

Om det regnar på er er dag då ni ska fotas....

Hej!

Idag ska jag och min blivande träffa vår fotograf.... Hon ska ta lite testbilder på oss:) Det regnar som bara s. tan som det också kan göra på vår bröllopsdag... Vår fotograf ringde nyss och sa: att om det regnar så här mycket så kan vi inte ta några foton. Jag tyckte det lät lite konstigt, eftersom det kan vara precis likadant väder på vår bröllopsdag då fotona ska tas. Hon har ingen studio så vi kan inte heller vara inne på vår bröllopsdag...

Har ni andra tänkt på hur ni ska göra om ni inte har en studio att ta era bröllopsfoton i om det regnar????

• Svar på tråden Om det regnar på er er dag då ni ska fotas....
  • ARosenqvist

Man kan ta vackra bilder i regn! Fotografen ni anlitar verkar inte vara så kreativ om denne hindras av lite regn.

Man kan ta fina bilder inomhus också, eller någon annan stans där det finns skydd. Det viktigaste är att man kan förmedla en känsla på den plats man fotograferar, även här är det kreativiteten som ska flöda.

Att det är mycket mer jobb att göra bilder när det är lite mörkare (vilket det är när det regnar) är något en fotograf bör klara av.

Som MKF säger så har de dyrare kamerorna vädertätning

• ConnyD

välj en annan fotograf. De som jobbar med bröllop ska kunna klara regn med. En backupplan måste fotografen ha tycker man annars är det inte så proffsigt.

• mct73

Vi har nära till hotellet vi ska på på bröllopsnatten. Så planen är att fotograferas där om det spöregnar (väldigt fin miljö) men även ute med paraplyer, under stora träd och andra "skydd" vi kan hitta.   

• camilla 32

Nu är det ju inte så vanligt att en brud ställer sig frivilligt i regnet. Förstör smink och frisyr för flera tusen kr innan själva bröllopet. Har inte sett det en enda gång på 5 år.
    Och som fotograf så vill man inte gärna stå i mycket regn, kamerautrustningen kostar en hel del pengar. Visst finns det kameror som tål lite mera vatten, men värre med objektiven. Och det är ju dom som är dyra.
    Man kan använda en sorts "regnkappa till objektiven. Men som sagt, brudar brukar inte vilja stå i regn
    Har tagit kort i kyrkan och i andra byggnader vid regn, har man tur finns det slott i närheten också.

• BrideBecks

Vår fotograf hade gjort lite research på platser vi kunde vara på om det regnat på vår bröllopsdag. Gångtunnlar, stora träd, ett parkeringsgarage (!) etc och i värsta fall hade hon preliminärbokat en studio. Nu hade vi ju tur med vädret ändå men det kändes skönt att hon var förberedd på allt oavsett väderlek.

Om inte er fotograf är förutseende med vädret kanske ni kan kika ut lite platser som passar även vid regn?

• annab10

Ha alltid en B-plan i reserv!! Framförallt bra om brudparet ser ut det själv - om det är så att fotografen inte känner till trakterna lika bra som brudparet dessutom. Dessutom handlar det inte om att fota i regn - utrustning som används är inte till för världens regnväder, blixtarna går sönder och det är "jäkligt" dyra att reparera ska ni veta så det handlar inte om att fotografen SKA plåta i regn, tror innerst inne inte att brudparet vill det själva om det spöregnar om man gjort en bruden har vacker håruppsättning osv..Nej ha alltid en plan B, sedan om fotografen kan ge idéer är en annan sak eller man ser ut det tillsammans under konsultationen, det gjorde vi i alla fall. Lycka till.

• fjutjur brajd

Vår reservplan var vita paraplyer (vid måttligt regn) eller i ett lusthus och två andra ställen som är under tak som vår fotograf hade som förslag. Kanske det finns någon gammal mysig bro ni kan stå under eller liknande. Annars kan ju kyrkan vara en möjlighet som någon föreslog.

Om fotografen är rädd om sin kamera kanske ni kan ha med er någon som kan hålla i ett paraply åt fotografen.

• annab10
    fjutjur brajd skrev 2010-06-29 16:05:43 följande:
    Vår reservplan var vita paraplyer (vid måttligt regn) eller i ett lusthus och två andra ställen som är under tak som vår fotograf hade som förslag. Kanske det finns någon gammal mysig bro ni kan stå under eller liknande. Annars kan ju kyrkan vara en möjlighet som någon föreslog. Om fotografen är rädd om sin kamera kanske ni kan ha med er någon som kan hålla i ett paraply åt fotografen.
    Men...nu måste ja ändå säga en sak. det handlar inte om kameran hela tiden - det handlar om de externa blixaggregaten som INTE tåler all världens regnväder/vatten. De går sönder! Om det är en fotograf man anlitar med enbart vanlig kamerablixt skulle ja aldrig anlita den fotografen för mitt bröllop.
  • 6x6 photography

Måste det vara så komplicerat? En riktig fotograf kan sätta upp ljussättning och fota nånstans inomhus, tex kyrkan.. eller vart som helst. Okey inte lika kul och dynamiskt som utomhus bilder, men som backup och nödlösning? Är väl bara att man kommer överens om det innan?

Nån som har bra/roliga exempelbilder på ösregns-bilder utomhus ens?

• MKF

annab10 skrev 2010-06-29 18:41:35 följande:

Men...nu måste ja ändå säga en sak. det handlar inte om kameran hela tiden - det handlar om de externa blixaggregaten som INTE tåler all världens regnväder/vatten. De går sönder! Om det är en fotograf man anlitar med enbart vanlig kamerablixt skulle ja aldrig anlita den fotografen för mitt bröllop.

Oj oj, det var hårda ord. Jag skulle uppskatta att ca 90% av bröllopsfotoferna i Sverige (från hobby till proffs) INTE har med sig stora blixtrar och aggregat för att fota vanliga porträttfoton. Jag har tillgång till all den utrustningen för speciella tillfällen, men när jag fotar utomhus vill jag vara lättrörlig och använda naturligt ljus.

• camilla 32

MKF skrev 2010-06-30 06:56:48 följande:
    annab10 skrev 2010-06-29 18:41:35 följande: Oj oj, det var hårda ord. Jag skulle uppskatta att ca 90% av bröllopsfotoferna i Sverige (från hobby till proffs) INTE har med sig stora blixtrar och aggregat för att fota vanliga porträttfoton. Jag har tillgång till all den utrustningen för speciella tillfällen, men när jag fotar utomhus vill jag vara lättrörlig och använda naturligt ljus.

Precis. Inte vanligt att man ser en fotograf med portabla blixtar på en utomhus porträtt fotografering Har sett det en enda gång faktiskt.

• kpt

Jovisst förekommer det att vi har blixtaggregat men har personligen bara kört med det när solen skiner från en klarblå himmel.  

Svar på tråden Om det regnar på er er dag då ni ska fotas....