• Tjorven81

    skjuta på mensen??

    Gifter mig den 10 juli och fick nu mensen i går så jag kommer förmodligen ha eller få mensen på bröllopsdan.. Nå´n som vet om det finns nå´t receptfritt man kan köpa på apoteket?? Skulle väldigt gärna vilja skjuta lite på mensen både med tanke på att vi vill ha lite roligt på natten, men oxå för att jag ska ha en vit klänning hela dagen och vill förståss inte va orolig över den...

  • Svar på tråden skjuta på mensen??
  • yellowrock

    Jag ringde till min vårdcentral frågade mig lite frågor och sen skickade ärendet vidare till en läkare som skrev ut ett recept åt mig. Det gick mycket smidigt! Och det var just Primolut jag fick då.


    (Sen har jag aldrig prövat det eftersom min mens fick för sig att flytta bak sig två veckor lagom till att jag skulle testa  Mycket märkligt, men tack sa jag! =P )


    Lycka till!

  • Cltsp

    Jag sköt upp mensen när vi åkte på bröllopsresa i mars. Jag ringde till kvinnokliniken så fixade de ett recept på Primolut på en gång så det var bara att hämta ut det på apoteket. Du måste börja ta tabletterna minst tre dagar före mens, två tabletter dagligen i så många dagar du vill skjuta upp (max 2 veckor tror jag).

  • Tattolady

    Vilken bra tråd!
    Jag räknar på att jag kommer ha mens när vi gifter oss, men nu vet jag vad jag ska fråga om till barnmorskan!

  • BrasilianskBrud

     Jag hade mycket ont med mensen, några år sen, och vad jag gjord med förslag från min doktor i Brasilien var att inte göra paus i intagning av piller. Så gjord jag. Hade inte haft mens för två år. Och det finns inga problem alts.


    Nu använder jag Mirena, och har inte mens hellre. 


    Lycka till med bröllopet.

  • Rosvägen

    Jag äter inte p-piller eller annat och jag fick detta på recept när jag skulle på bad semester i 2 veckor *Primolut -Nor 5 mg (1 tablett 2 ggr dagligen med början senast 3 dagar före väntad mens) behandlingstiden bör ej överskrida 14 dagar..
    Det har funkat jätte bra för mig men det är alltid individuellt, men har inte hört något om en receptfri variant!?
    Lycka till!

  • PannePann

    Primolut-Nor är det som finns när man ska skjuta på mensen. Det finns inga receptfria preparat med hormoner i (förutom en vaginalkräm som innehåller östrogen till kvinnor i klimakteriet med torra underliv). Men som många har skrivit är det inte särskilt svårt att få det utskrivet.


    Det kommer gå bra

  • PannePann

    Glömde fråga.. äter du p-piller? Då är det bara att börja på nya kartan direkt utan uppehåll eller sockerpiller, så skjuter du på mensen tills den kartan tar slut. (Eventuellt kan du få en liten blödning)

  • Tjorven81

    Oj oj tack för alla svar!! Jag ringde bm och hon tog lite uppgifter om mig sen skickade hon ärendet vidare till en läkare som skrev ut primolut. Hoppas bara att de inte är några biverkningar så att man mår tokdåligt eller toksvettas eller något...

Svar på tråden skjuta på mensen??