• eigollet

Min blivande vill ställa in allt

Åh, jag är så jäkla ledsen och arg på M2b. Inbjudningarna till vårt bröllop skickades förra veckan och nu ångrar han sig och vill bara ha en liten ceremoni med våra föräldrar.

Jag blir så jäkla less. Jag har gjort klart redan i början av vår relation att om vi någon gång skulle gifta oss så vill jag ha både familj och vänner närvarande, eftersom jag inte ens är speciellt nära mina föräldrar. Det har han varit okej med och det var han som friade.
    Tidigt i planeringen så sa jag till honom att dra i handbromsen om han tyckte saker och ting gick för fort/blev för dyrt osv, men han har hittills varit okej med allt. Planeringen sköts till stor del av mig eftersom han hatar att planera och jag har varit noga med att inte tjata eller vara "in his face" med bröllopet.

Till saken hör att han är en väldigt ambivalent och samtidigt envis person. Han kan aldrig bestämma sig för något och hålla det! Bara en sån enkel sak som en middag till vardags är ett exempel. Han kan ha varit och handlat tillbehör till en viss maträtt, bara för att ändra sig mitt i grönsakshackandet till något helt annat. Detta händer särskilt om han är på dåligt humör.
    Jag är en person som verkligen står för mitt ord i alla sammanhang och tycker att jag går att lita på i alla väder. Har jag sagt en sak så håller jag det, även om det stormar runt om.
    Jag tror att han kommer ändra sig igen och tycka att det är kul med bröllopet. Men jag vet inte om  jag orkar med att en så viktig sak ska bli en bricka i hans "ja, vi gör det" - "Nej, jag vill något annat" velande i allmänhet. Det är för viktigt för mig och jag trodde att han skulle stå fast vid detta. Jag har investerat jättemycket tid, glädje och pengar redan. Jag är så sviken, sårad och ledsen att jag inte vet vad jag ska ta mig till!! 

• Svar på tråden Min blivande vill ställa in allt
  • Syrinx

Usch, vad jobbigt! Jag känner med dig! Det blir ju extra svårt när det egentligen inte "bara" handlar om en bröllopskonflikt (även om det verkligen inte är så "bara"!), utan handlar om era gemensamma värderingar och ert förhållande i stort. Jag tycker att Aleta skriver väldigt bra och väldigt klokt! Håller med till fullo, och håller alla tummar för att ni ska lösa det på ett bra och konstruktivt sätt. Varmt varmt varmt lycka till.

Aleta skrev 2010-06-10 10:55:31 följande:
    Du får se det som en bra sak att det dök upp redan nu. Nu har ni en chans att reda ut det här så att ni kan ha en fast gemensam värdegrund att stå på. Det är annars stor risk att det går riktigt illa för ert förhållande när det blir jobbiga perioder i livet. Barn är påfrestande på ett förhållande och om man inte drar åt samma håll blir det nästan hopplöst. Det kan ju vara stora saker som att köpa hus, renovera byta jobb, flytta osv. osv. Ni måste båda kunna känna er trygga tillsammans.
  • eigollet

Tack all för ert stöd.
    Jag har nu samtalat med min syster om det hela och även hon kom med värmande ord, hon känner m2b dessutom väldigt bra. Hon sa att just eftersom det stora bröllopet inte ÄR så viktigt för honom så kan han häva ur sig en sak som att vi ska dra tillbaka inbjudningarna, utan att alls mena det. Hade däremot jag sagt samma mening så hade det varit jämställt med att karln åker ur huset i samma veva.
    Hon sa vidare: "Han är en buffel ibland, som förmodligen aldrig kommer förstå hur stort det här är för dig, lägg lite locket på så ska du se att han ångerfull kommer ändra sig igen".
    Men problemet kvarstår i att han inte kan bestämma och hålla saker. Det MÅSTE vi ha ett rejält snack om för att det inte ska gå illa som Aleta skrev....

• eigollet

Aleta och Syrinx:
    Ja, jag ska verkligen vara glad att detta kom upp nu så man kan mota Olle i grind förhoppningsvis (en irriterande egenskap jag har, att lägga upp mammas gamla floskler...:D).
    Det är väl sant som folk säger, man slutar aldrig lära känna varandra. Nu blir detta ytterligare en bula på vägen (se, där kom det igen!...) men jag är nog mer envis än honom så vi bara ska lösa det här. Jag älskar ju honom och jag vet ju att han älskar mig!

• Aleta
    eigollet skrev 2010-06-10 11:05:28 följande:
    Tack all för ert stöd.Jag har nu samtalat med min syster om det hela och även hon kom med värmande ord, hon känner m2b dessutom väldigt bra. Hon sa att just eftersom det stora bröllopet inte ÄR så viktigt för honom så kan han häva ur sig en sak som att vi ska dra tillbaka inbjudningarna, utan att alls mena det. Hade däremot jag sagt samma mening så hade det varit jämställt med att karln åker ur huset i samma veva.Hon sa vidare: "Han är en buffel ibland, som förmodligen aldrig kommer förstå hur stort det här är för dig, lägg lite locket på så ska du se att han ångerfull kommer ändra sig igen".Men problemet kvarstår i att han inte kan bestämma och hålla saker. Det MÅSTE vi ha ett rejält snack om för att det inte ska gå illa som Aleta skrev....
    Bra att du har stöd.
    Jag tycker inte att det är en ursäkt att han inte förstår vad bröllopet innebär för dig. Det är hans ansvar att veta om att det är viktigt för dig och agera därefter. 

Som du säger så har han nog blivit curlad och ursäktad, men någon gång måste han växa upp. Bra att du vill tala ut om detta, för att lägga locket på innebär bara att det ligger kvar till en annan gång. 

Kanske kan ni komma överens om att vissa saker får han ändra sig om (vilken färg det ska vara på bilen ni ska köpa t ex) och andra måste han stå fast vid de beslut ni har tagit (som om ni bestämt att ni ska flytta t ex). Det kan vara så att när ni bestämmer något så har ni olika nivåer på besluten.
    Detta är ett kod röd beslut, går ej att ändra på utan att båda gemensamt och med goda argument har kommit fram till det.
    Detta är ett kod gul beslut, ändra helst inte för det är besvärligt, men OK om det är viktigt.
    Detta är ett kod grön beslut, inte hela världen om det ändras.

• eigollet

Aleta: Du är guld.
    Jag har verkligen funderat på hur man konkret skulle kunna göra när det gäller beslutstagandet så att det inte blir svart eller vitt. "Antingen får du lova dyrt och heligt att aldrig ändra något beslut. Gör du det ändå har jag alltid full rätt att bli rasande" alternativt "vi fattar inga beslut alls" eller "ett taget beslut går inte att ändra." Det blir ju ohållbart. Ditt förslag är ju strålande och det kommer jag ta med då vi ska reda ut det här mellan 4 ögon.
    Vill du bli min terapeut?;)

• Syrinx
    eigollet skrev 2010-06-10 11:11:26 följande:
    Aleta och Syrinx:Ja, jag ska verkligen vara glad att detta kom upp nu så man kan mota Olle i grind förhoppningsvis (en irriterande egenskap jag har, att lägga upp mammas gamla floskler...:D).Det är väl sant som folk säger, man slutar aldrig lära känna varandra. Nu blir detta ytterligare en bula på vägen (se, där kom det igen!...) men jag är nog mer envis än honom så vi bara ska lösa det här. Jag älskar ju honom och jag vet ju att han älskar mig!
    De där gamla uttrycken finns av en anledning - de är väldigt praktiska! Jag gillar dem!  

Det är klart att ni kommer att lösa det. Huvudsaken är ju att ni älskar varandra, då är det bara att kämpa på och hitta era vägar. Och återigen är det ett fullkomligt briljant förslag från Aleta! Med den lösningen, i kombination med er kärlek och din envishet, blir det nog nära på omöjligt för er att misslyckas!

• Aleta
    eigollet skrev 2010-06-10 11:53:33 följande:
    Aleta: Du är guld.Jag har verkligen funderat på hur man konkret skulle kunna göra när det gäller beslutstagandet så att det inte blir svart eller vitt. "Antingen får du lova dyrt och heligt att aldrig ändra något beslut. Gör du det ändå har jag alltid full rätt att bli rasande" alternativt "vi fattar inga beslut alls" eller "ett taget beslut går inte att ändra." Det blir ju ohållbart. Ditt förslag är ju strålande och det kommer jag ta med då vi ska reda ut det här mellan 4 ögon.Vill du bli min terapeut?;)
    Jag kommer gärna med förslag om jag kan!

Man har väl haft ett och annat att reda ut i livet, så kanske har jag lärt mig något på vägen.

Jag tror att ni kommer att lyckas jättebra. Många kramar!

• eigollet

Japp, det första försöket till att bli sams gick ju fint! Från att vilja ställa in allt (vilket han sa bara för att han var på dåligt humör och inte alls ville göra egentligen) till en överenskommelse att vi ska sitta minst två timmar i veckan och planera TILLSAMMANS. Han tyckte att eftersom att "festplatsen var ordnad så var väl allt klart?!" Eh, näej...
    Nåväl, problemet med hans obeslutsamhet kommer ju ta lite längre tid, men han förstod vad jag menade och bad om ursäkt.
    Nu går vi vidare!
    Tusen tack igen för era synpunkter. Kramar!

• Aleta

Bravo! Det var roligt att höra!

• Laxdrottning

ooops...känner igen mig själv lite..har jag stressigt blir jag på dåligt humör och vill ändra på massa saker men innerst inne vill jag nog bara bli kramad av min älskade och få höra att han förstår och bekräftar min velighet för då släpper det sen på ett konstigt sätt.

Försök att prata, om ni ändrar så blir det troligen fel det oxå för honom...
    Lycka till.

Svar på tråden Min blivande vill ställa in allt