• Kerbaros

Ska man falla på knä i kyrkan?

Har hört på olika platser att under vigseln i kyrkan ska man knäböja? stämmer detta? Jag blir lite nervös då det är en väldigt fluffig underkjol och jag är rädd att visa alldeles för mycket om man ska stå på knä och kjolen liksom vippar upp *rodnar*

Vet ni om detta stämmer? jag har aldrig varit på en vigsel så jag vet inte hur det fungerar. Frågade mina föräldrar och et visade sig att min mamma var så nervös under vigseln att hon kommer knappt ihåg någonting och min pappa tror att de gjorde så men han kommer inte ihåg säkert =)

Vore väldigt glad på att få massor med svar på det här och tips på hur det fungerar!

• Svar på tråden Ska man falla på knä i kyrkan?
  • Karolina A

Ja, det stämmer att man knäböjer i kyrkan.

• Innie

Det varierar faktiskt från kyrka till kyrka. Det som är vanligast i de kyrkor jag tillhört och de vigslar jag varit på är att brudparet knäfallar under något/några moment. Den kyrka vi kommer att vigas i, Lunds Domkyrka, har hur konstigt det än kan låta dock inga knäfall = vi får knäfalla i trappen om vi vill. Eftersom vi väldigt gärna vill knäfalla, och eftersom vi även ska ha nattvard, kommer vi låna med oss knäfall från en annan församling :D

Mitt bästa råd till dej är helt enkelt att antingen prata med er vigselpräst, om ni redan har kontakt med denne, eller kanske ännu bättre - prata med vaktmästaren i den kyrka ni ska vigas. De har stenkoll på allt sånt eftersom det är de som fixar med all "rekvisita" kring vigselakten, och du kan få svar på vad som gäller i din församling. Lycka till!

• jossankossan

märkligt..vi ska då inte göra det. är från dalsland. jag trodde man skulle det och frågade prästen på repetionen..han skratta åt mig bara. ofta kan man väl resonera med dagens präster, så berätta hur du känner så går det säkert att ändras på.

• Pärlis

Vi gjorde inte det...det var prästen som sa att vi inte skulle. Han sa att det kan bli så svårt med klänningen...och så om brudgummen har köpt skorna på rea så kanske man ser de röda prislapparna sa han, hehe.

• Kerbaros

Ok, jag har ingen kontakt med prästen än eftersom bröllopet är i höst. Jag har inget emot själva knäböjningen i sig utan det är mest mina nerver som spökar :P

Ska kontakta prästen och vaktmästaren och se vad de säger, vi kanske kan stå på knä under bara en liten stund så behöver jag inte vara så nervös..

• Grodfrun

I katolska kyrkor och anglikanska kyrkor brukar man gora sa, i de olika svenska kyrkor jag varit i sa knabojer man endast om (=nar) man tar nattvarden.

• Kjell Präst

Grodfrun skrev 2010-06-10 05:55:50 följande:
    I katolska kyrkor och anglikanska kyrkor brukar man gora sa, i de olika svenska kyrkor jag varit i sa knabojer man endast om (=nar) man tar nattvarden.

Utom just i vigseln då, när brudparet normalt knäböjer vid förbönen.

• Grodfrun

Kjell Präst skrev 2010-06-10 07:13:31 följande:
      Utom just i vigseln då, när brudparet normalt knäböjer vid förbönen.

Jassa, da fick jag lara mig nagot nytt! Har jag hittills aldrig sett vid vigsel i Sverige och savitt jag vet kommer vi inte gora sa vid var egen vigsel heller (senare i ar i Sverige).

• Grodfrun

Men jag kan ju lagga till att engelska brudar ibland klistrar roda hjartan under skorna just for att skosulorna syns nar de knabojer i kyrkan. Jattegulligt tycker jag :)

• Pärlis

Grodfrun skrev 2010-06-10 07:28:50 följande:
    Men jag kan ju lagga till att engelska brudar ibland klistrar roda hjartan under skorna just for att skosulorna syns nar de knabojer i kyrkan. Jattegulligt tycker jag :)

Ah, så gulligt =)

• Kerbaros

Det låter som en väldigt gullig ide Grodfrun! Ska komma ihåg det tills jag skaffat skorna till vigseln :P

• Moi mokulat

Vi ska det.
    Ser inget fel i det. Vi har sån tur med att få göra som vi vill. Så vill han att vi knäböjer så gör vi det.

• Karolina A

Vi knäböjde i alla fall på altarringen under "förbönen", "herrens bön" och "välsignelsen" (vanlig svensk kyrka). Prästen tipsade mig innan om att resa mig försiktigt så jag inte skulle kliva på klänningen, men allt gick bra.

• SnuGry

vi fick välja helt själva om vi ville knäböja eller inte och valde att inte göra det alls...

• pluggisen

Karolina A skrev 2010-06-10 21:04:46 följande:
    Vi knäböjde i alla fall på altarringen under "förbönen", "herrens bön" och "välsignelsen" (vanlig svensk kyrka). Prästen tipsade mig innan om att resa mig försiktigt så jag inte skulle kliva på klänningen, men allt gick bra.

Vi fick oxå göra som vi ville med vår vigselgudtjänst. Vår präst var helt underbar!!!

Vi knäböjde oxå på vårt bröllp precis som ovan.

Svar på tråden Ska man falla på knä i kyrkan?