• maybem­aybe
    Äldre 6 Jun 17:37
    1784 visningar
    3 svar
    3
    1784

    Hur hanterar ni era olikheter?

    Jag och min pojkvän har flera likheter - många gemensamma intressen och i grunden liknande framtidsdrömmar. Men ack.. vi är olika på flera andra sätt. Olika inredningsstilar, han är väldigt intensiv och energifylld medan jag vill ha lugn och ro, han vill umgås väldigt mycket tillsammans medan jag ibland uppskattar tid själv, jag prioriterar saker som inte han förstår sig på vilket  gör att jag ibland känner mig osedd osv.


    Vi har varit tillsammans i två år och tycker om varandra väldigt mycket. Men ibland är det så jobbigt att inte vara överens. Det blir tjafs, irritation när man har olika behov. Jag kan absolut låta honom "få" hans behov för att han ska bli glad, men vill samtidigt inte "offra" mina behov.


    Hur gör man för att respektera den andres behov? Hur hanterar man olikheter? Hur gör man för att det ska bli "bra" bråk? Hur balanserar man två olika behov?

  • Svar på tråden Hur hanterar ni era olikheter?
  • KatjaB
    Äldre 6 Jun 18:27
    #1

    Jag tror att de flesta småsaker, dvs saker som inte är riktigt stora problem brukar lösa sig med tiden. Vi är rätt olika, jag och min m2b, men vi har en hel del likheter också.
    Vi har tidigare tjafsat om städning framförallt, men med lite tid och att båda jobbade på att vara lyhörda för varandra och inte bara kör sitt eget race, så har det blivit riktigt bra. Klart vi tjafsar nån gång ibland med det är inte tal om samma bråk som återkom jämt. Men det tog nog en 3 år nästan


  • danica­liforn­ia
    Äldre 6 Jun 19:07
    #2

    håller med katjaB, det mesta brukar lösa sig om det inte är allt för stora olikheter. Min sambo och jag är väldigt olika i vissa saker och sjukt lika i andra. Men vi har lärt oss att acceptera varandra som vi är och inte gå och störa oss på varandra. om man går med ilska och stör sig på saker hela tiden kan man aldrig njuta av nuet!

  • Oktobe­rbrud2­010
    Äldre 6 Jun 21:22
    #3

    Jag tror personligen det handlar mycket om att lära sig kompromissa, dvs ge och ta. Det funkar aldrig i längden om det alltid är den ene som ska stryka på foten.

    I ert fall så får du ibland prioritera dina egna behov och ibland ge efter för att tillfredställa hans.

Svar på tråden Hur hanterar ni era olikheter?