• Mimmi75

    Reaktion kring datumet 11 september

    Vi gifter oss 11 september. När vi berättade för föräldrar och arbetskamrater fick vi en negativ respons till datumet..


    Oh, nej inte den dagen. Ska ni inte välja ett annat. Så mycket hemskt har ju hänt just då, både terrorist attacken och Anna Lind. osv...


    Lite tråkiga reaktioner när man vill att dom man berättar det för ska fråga lite andra saker


    Vi själva var så uppe i planeringen med att få de stora bitarna att klaffa, så vi tänkte inte på att detta datum skulle väcka sådana känslor.


    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Reaktion kring datumet 11 september
  • lenwer

    Det tycker jag inte ni ska bry er om. Man kan inte haka upp sig på sådant, även om det var förskräckliga händelser så gör väl inte det er bröllopsdag mindre lycklig och härlig för alla inblandade!! Då tycker jag att det nog vore sämre att t ex välja ett datum då någon väldigt närstående gått bort, begravts eller liknande, då kanske det kan vara svårt för de närmsta att vara 100% glad en sådan dag.

    Kör på tycker jag, hoppas era vänner kommer på andra tankar!

  • tingeling11

    Vi ska också giftsa oss 11 september. Såklart har vi också fått frågan om varför just de datumet. upplever dock inte att vi fått någon negativ reaktion, bara att några undrat men så är de väl om någon gifter sig fredagen den 13:e också? inget att bry sig i. se det som att ni vänder de till ett lyckodatum istället! lycka till!

  • mummlis

    Jag tycker inte att det nått fel med det datumet men vi fick samma reaktioner från släkt och vänner så vi bytte datum...  Nu hade vi inte hunnit mer än att boka kyrkan och både den och festlokalen var ledig en annan dag som passade oss så det var inga större problem.


    Svara tillbaka att " nu får vi nått roligt att koppla samman med det datumet", " det är lätt att komma ihåg bröllopsdagen" eller nått.


    Försök att inte skriva eller säga det som "elfte september" utan 100911 eller nått så kanske det inte kopplas ihop lika mycket med tragedierna.


    Ha en jättebra bröllopsdag - när den väl är här är det inget som kommer att tänka på vilket datum det är.

  • Rosvägen

    Det är eran dag:)
    Anna Lind blev juh dessutom knivhuggen dagen innan, hur många människor föds och dör inte varje dag:)

    Ingen dag är den andra lik och ändå händer både fina och hemska saker varje dag som inte ens dokumenteras.
    Lycka till
    /

  • passionsblomman

    Det är nog bara att inse att detta är ett datum som för tid och evighet upphört att "bara" vara ett datum. Det står verkligen för något av det värsta som folk känner till i modern tid. Alla minns var de var och vad de gjorde när de fick veta. Alla har sett bilderna etc och det förändrade världen. Det finns ett före 9/11 och ett efter.

    Jag torr inte det går att komma ifrån att det är ett datum som blivit ett begrepp och därför blir den allra första reaktionen att man omedelbart refererar till detta i sitt huvud.

    Andra-mer positiva datum som alltd kommer att vara i första hand något annat är ju tex 24/12 eller i norge 17/5 osv. men skillnaden är ju där att det inte relateras till död och terror.

    Saken är ju ändå den att livet tvingar oss ju inte atta reservera vissa dagar för elände, gräsligheter och sorgtvång. Självklart kan den här dagen samtidigt vara er bröllopsdag , trort att den för någon annan är en dag för sorg och saknad. Så är det ju när allt kommer omkring med alla dagar. Varje dag är någons födelsedag och någon annans dödsdag. Det finns något ljust och hoppfullt över att jorden snurrar vidare och nya dagar kommer med plats för glädje, liv och skratt.

    Lycka till med ert bröllop och er framtid. Lägg ingen vikt vid förstareaktioner hos andra. Det behöver ni inte. Och de kommer troligen inte att stanna i sin första tanke heller.

  • Yarrow

    Bara att säga:


    "Ja, då är det väl dags att börja associera dagen med något roligare, och vad är roligare än bröllop?"

  • Fru Kopparskiöld

    Hej!
    Jag tycker inte ni ska bry er om reaktioner, det är er dag!  För mig är det märkligt att folk reagerar på det, det berörde ju inte Sverige på det sättet (ta detta rätt nu). Jag bodde där när det hände men jag skulle ändå kunna ta det datumet, man kan ju inte alltid associera det datumet till något dåligt. Jag menar, tänk om ens barn skulle föddas då, då skulle 9/11 bli ett minne blott.

    Man ska ta vad man som par vill, utan att bry sig om andras tycke, men det är min mening.

    Trevlig helg!

  • Sörön10

    Hej! 


    Tycker ni ska köra på ändå! Det är ju elfte september år 201?? som blir er bröllopsdag! Inte 2001 eller vad det nu var då det hände dumma saker! 


    Men jag förstår samtidigt. Det är svårt för man förknippar datum med saker ibland. Tillexempel blir jag alltid ledsen på Norge som firar min pappas dödsdag.. Men då får man bara skaka av sig och skärpa till sig. :/

  • ElevenSeven

    Att folk orkar bry sig...
    väntar barn runt den dagen...men än så länge har folk hållt inne med sina åsikter...
    Hemska saker händer ju året runt...

  • Snigel Bee

    Jag ska också gifta mig 11 sep! Tänkte inte alls på det när vi bestämde datum. Men när vi berättar för folk så kopplar dem det till attacken!! Men men vad ska man göra?!!

  • MrsGranath

    Jag fyller själv år det datumet!

    Har väl hört en del: Anna Lind dog, tornen rasade och Mrs Granath föddes.. Bara katastrofer!

    Så kan ni bjuda på kommentarer där de lägger till: X och X gifte sig, så e det bara att köra! =)

Svar på tråden Reaktion kring datumet 11 september