• huslyc­ka
    Äldre 2 Jun 12:12
    2515 visningar
    6 svar
    6
    2515

    Hur ska han klä sig? Jackett

    Min M2B kommer att bära jackett och tänker beställa en frackskjorta till den, för det är vad vi tror att man ska använda.
    Vad ska man ha för färg på manchettknapparna enligt etiketttskoder?
    På frackskjortor har man vanliga bröstknappar eller ska man köpa ngt special där med?
    Är det så att man måste ha frackskjorta till jackett?  det är väll mest kragen som ska vara lite annorlunda?

    Ytterst tacksam för alla svar jag kan få!!  Känner mig rätt vilsen i klädkods och etikett träsket
    ?????????????????????????????????????????????????????????????????

  • Svar på tråden Hur ska han klä sig? Jackett
  • Kiviks­brud
    Äldre 2 Jun 13:59
    #1

    Sånt där är alltid svårt! Det bästa du kan göra är nog att ringa upp en butik som har den typen av kläder och fråga om råd.

  • Jessik­a81
    Äldre 2 Jun 15:13
    #2

    Man kan väl ha både vanlig vit skjorta och slips och skjorta med hög krage till jackett?


    Manschettknapparna har jag iallafall svårt att tro att de ska vara nån speciell "färg" (guld eller silver?).


    Om jag var dig skulle jag inte lita för mycket på folk i butiker, de hittar ofta på sina egna regler...


     

  • Pyttsa­n
    Äldre 2 Jun 18:58
    #3

    Inte frackskjorta! Den passar inte alls ihop med västen till en jackett eller plastrongen.


    Han ska ha en vanlig vit skjorta. Jag tycker personligen att det är tjusigt med manchettknappar och skulle välja en med vikta manschetter. 


    Ett snyggt alternativ är en smokingsjorta med frackkrage eller vanlig krage.


    Men alltså inte frackskjorta med stärkt bröst.{#lang_emotions_smile}


    mvh

  • Pyttsa­n
    Äldre 2 Jun 19:22
    #4

    Slänger in en brasklapp: Lyckades faktiskt hitta en etikettregel som säger att frackskjorta kan vara ok.


    Men själv har alla jag sett bära en jackett alltid haft antingen en vanlig vikt krage + slips eller en smokingskjorta med frackkrage+plastron. Med vikta manchetter.


    mvh

  • huslyc­ka
    Äldre 3 Jun 19:02
    #5

    Oj oj ja det kanske är bra att fråga ngn på en klädaffär    på bilderna ser det ju ut som om det är en speciell krage, därför har vi trott att man ska ha frackskjorta. Det vore smidigt om man inte behöver ha en frackskjorta.

  • Pyttsa­n
    Äldre 4 Jun 12:15
    #6

    http://www.google.com/images?hl=sv&q=morning%20coat&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi


    Googla på "morning coat" så får du en hel massa bilder. De flesta har vanlig vikt krage och slips. Men jag har ingen aning om hur man gör i Sverige, har fått uppfattningen att det är populärt med plastron just nu och då är det frackkrage som gäller, eller möjligen en vikt krage med brett mellan flikarna, kan funka. 


    Tror många har "frockcoat" och det är ju ingen dräkt på samma sätt som frack eller jackett, så då kan man göra lite som man vill med val av skjorta, väst och attiraljer.

Svar på tråden Hur ska han klä sig? Jackett