• Miss Laari

Hur formulerar man skylt till "alkohol bössan"

Vi gifter oss i en bygdegård och får således inte ta betalt för alkoholen i vår bar (man måste ha tillstånd)

Vi tänkte komma runt detta genom att ha en alkohol "bössa", typ en fin burk där gästerna frivilligt kan donera en liten slant  i baren mot sin dricka.

Hur formulerar man bäst skylten brevid burken, kan av lagliga skäl inte skriva att donationerna är för spriten - då säljer vi ju indirekt drickan = olagligt.

Någon som har en idé eller själva har liknande upplägg?

• Svar på tråden Hur formulerar man skylt till "alkohol bössan"
  • naturtanten

är det inte så att det är okej med försäljning av alkohol om det är en sluten tillställning?? då borde det ju vara ok med skylt ...

• Greeneyes

"Stöd bröllopsresan"

eller

"Skänk en tanke (och en tia) till brudparets bröllopsresa om du är törstig"

Man kan ju skoja till det bäst man vill. Men det är ju knappast någon som kollar om ni på ett bröllop satt upp en liten skyld framme vid baren, alla bröllopsfester jag varit på med bar till självkostnadspris har haft en sån eller nåt liknande

• fromheretoeternity

Miss Laari skrev 2010-06-01 09:47:26 följande:
    Vi gifter oss i en bygdegård och får således inte ta betalt för alkoholen i vår bar (man måste ha tillstånd)Vi tänkte komma runt detta genom att ha en alkohol "bössa", typ en fin burk där gästerna frivilligt kan donera en liten slant  i baren mot sin dricka.Hur formulerar man bäst skylten brevid burken, kan av lagliga skäl inte skriva att donationerna är för spriten - då säljer vi ju indirekt drickan = olagligt.Någon som har en idé eller själva har liknande upplägg?

Jag tror faktiskt visst att ni får ta självkostnadspris för alkoholen om det är ett slutet sällskap. För jag antar att ni inte tänkt ta ut en vinst?

• Miss Laari

Jaha, jag trodde att det var olagligt om man hade privat fest, och nej, vi kommer inte ta ut vinst. Bra info, ska kolla upp det på en gång :)

Greeneyes - Haha, bra förslag, inte dumt alls faktist :)

• Sail on Silvergirl

Det är ändrade regler där nu. Man får inte ta betalt utan tillstånd även om det är slutet sällskap. Idiotisk, men sant. Sen är ju frågan om alkoholmyndigheten kommer springande in på en privat fest och skyndar fram till baren utan att någon har sett dem komma, och man hinner plocka bort skylten...

• EmmieK

Hej!

Det är enligt alkohollagen tillåtet att ha alkoholservering i slutet sällskap mot självkostnadspris. Dock gäller samma regler om överservering som vid alkoholservering vid offentlig tillställning med serveringstillstånd (vilket innebär att den som är ansvarig för serveringen ansvarar för att gästerna inte blir "uppenbart berusade"). 

För att din tillställning (alltså ditt bröllop) ska gå under "slutet tillstånd" ska du som ansvarig ha en gästlista på plats och kunna ansvara för att ingen utanför den listan vitsas i den (fysiskt avgränsade) lokalen ni befinner er i. Ni får heller inte, som flera ovan skrivit, göra någon vinst på försäljningen.

Däremot har kommunerna genom socialförvaltningar eller liknande (fungerar olika i olika kommuner) egna kommunspecifika bestämmelser. Detta brukar gå att läsa sig till på kommunens webbplats.

Men allt det där är bara detaljer! Ta inte ut någon vinst, ha en gästlista på plats och stäng dörren, så säger jag: Kör på! =)

• Pyttsan
    Sail on Silvergirl skrev 2010-06-01 20:33:05 följande:
    Det är ändrade regler där nu. Man får inte ta betalt utan tillstånd även om det är slutet sällskap. Idiotisk, men sant. Sen är ju frågan om alkoholmyndigheten kommer springande in på en privat fest och skyndar fram till baren utan att någon har sett dem komma, och man hinner plocka bort skylten...

Det är ju inte ok med olagligheter bara för att man inte blir fast..

• Miss Laari

Hmm, Undra om man skulle ringa till kommunen och höra efter?

Men om man formulerar sig på skylten som Greeneyes föreslog

"Skänk en tanke (och en tia) till brudparets bröllopsresa om du är törstig"  så kommer man väl runt det?

Man tar ju inte direkt betalt för alkoholen utan hintar bara vad donationerna kommer gå till?

Skjuter jag mig själv i foten då? Vill absolut inte göra något olagligt!

• Greeneyes

Annars kan ni ju skriva barpriserna i programmet, och sedan bara sätta en skylt med "donationer för törstiga" på själva boxen

Svar på tråden Hur formulerar man skylt till "alkohol bössan"