• empa83
    Äldre 31 May 11:48
    2495 visningar
    8 svar
    8
    2495

    slutat med antideprisiva?

    Jag slutade med mina antideprisiva för 16 dagarsedan, tyckte att jag itne behövde dem längre då jag ändrat mycket i mitt liv som utlöste panikångest och stress. Bytt jobb och lite sånt. men nu är jag på lipen konstant, vill inte gå till jobbet och är nedstämd. Är på jobbet nu, och det känns tungt.


    min psykolog cyklade omkull för en månadsedan, sen har jagi nte hör av henne, vet inte vem jag ska prata med.... har sagt till min man att han måste vara uppmärksamm på om jag faller tillbaka. Men jag känneri ngen panikångest nu, det var det som var mitt stora problem förr.


    Jag undrar om det finns någon annan som slutat med tabeltter och om det är normalt med en period då man känner sig nere? har pratat med läkarn och han sa om jag mår dåligt ska jag börja igen, men det vill jag inte. så jag skulle vilja ha lite råd och tips från verkligheten.

  • Svar på tråden slutat med antideprisiva?
  • Äldre 31 May 12:19
    #1

    Hej! 


    Inboxa mig om du vill utbyta erfarenheter! 

  • TalisQ­ualis
    Äldre 31 May 12:24
    #2

    Jag har själv inte ätit några antideprisiva, men har en nära vän som gjort de. Jag kommer ihåg när hon slutatde på sina att hon var mycket orolig för att "trilla tillbaka". Hon hade en tid efter hon slutat helt (hon trappade ner först)  som var jobbig, men hon tog sig igenom detta. Även hennes läkare hade sagt att hon skulle börja igen om hon kände att hon behövde. Men hon stod i mot, det tar ju en stund att vänja sig vid att vara utan. Kroppen måste hitta tillbaka till sig själv Jag skulle säga att det är högst normalt att ha en period då man känner sig nere. Det var de i alla fall för min vän! Det kommer gå bra ska du se!


    Lycka till!

  • Aleta
    Äldre 31 May 12:39
    #3

    Jag har ätit antidepressiv medicin under en period i mitt liv. Första gången jag provade att sluta så föll jag också tillbaka, jag var helt enkelt inte frisk nog. Jag började igen och efter ett halvår försökte jag sluta en gång till och då gick det bra. 

  • empa83
    Äldre 31 May 13:05
    #4

    men jag vill vara frisk nog! är utåt sett är jag så himla stark men verkligheten är den att jag börjar gråta av att läsa era svar. i lördags kollade jag på Emil i Lönneberga, grät igenom hela filmen! vad är det att vara ledsen över där i??


    två veckor innan jag började trappa ner med tabletterna började jag gå upp 0,5 kg om dagen, gick upp 7kg, sedan ner tre för att gå upp 4 kg på 3 dagar. det var inte därför jag slutatde utan det var planerat innan, men jag tror att det kan bidra till att jag känner mig olycklig.


    tack för era svar, det värmer att veta att det finns fler!

  • Aleta
    Äldre 31 May 16:52
    #5

    Ska du inte fundera på att fortsätta ett litet tag till ändå?
    Det var en enorm skillnad för mig andra gången och det är snart 10 år sedan. Jag har inte haft några problem sedan dess. 


    Bäst att låta det läka ut ordentligt.

  • carla disco starfi­ghter
    Äldre 31 May 17:02
    #6

    Antidepressiva ska inte sättas ut innan deprissionen har läkt ut helt! Se deprissionen som en förkylning, om du äter alvedon så mår du bättre, om du slutar med alvedon men fortfarande  är sjuk mår du sämmre igen, men när du är frisk från din förkylning så märker du ingen skillnad på att äta alvedon eller vara utan. Det kan ta tid att läka en depression även om du tycker att du har förändrat mycket i ditt liv, medicinen hjälper dig att orka bli frisk!

  • Denka
    Äldre 31 May 19:36
    #7

    När jag slutade med mina mådde jag en period nästan sämre än innan jag började med medicinen, men jag höll ut, och sedan blev det gradvis bättre igen, har inte behövt börja igen och detta är flera år sedan.


    Som det står ovan, det tar tid för kroppen att hitta rätt balans igen, efter att man tillsatt konstgjorda ämnen en längre tid.


    Bra att du har din man som håller koll på dig!

  • Aleta
    Äldre 31 May 20:42
    #8

    Man har en kemisk obalans i hjärnan och man tillsätter den substans som saknas. Tar man då bort den för tidigt innan kroppen har lärt sig att producera den mängd som behövs så blir man ju inte frisk. Jag trappade ner till lägsta dosen och andra gången jag slutade så var jag helt klart redo för det.


    Ganska intressant känsla faktiskt. Medicinen skär ju inte bara av de negativa känslotopparna utan även de positiva. Det var en härlig upptäckt att kunna bli riktigt glad och lycklig igen.

Svar på tråden slutat med antideprisiva?